Bukefalos 28 år!

Energisparartråden

Ett 2000 W och ett 800W. De är bägge två ställda på lägsta temperatur som går och jag ser sällan att lampan är igång. Totalt värmer de 50m2, uppdelat på två rum.

Duschar ca 5 minuter om dagen, handdiskar varannan- var tredje dag. Vet inget om beredaren, den står i ett hörn så jag har inte lyckats hitta lappen med ålder/effekt. Skulle tippa på 50-70 liter nånting.

Hur varmt blir det i rummet som de värmer? Om de får kämpa hårt för att hålla önskad temperatur tänker jag…

Ni har ingen värmeslinga i grunden? Luftavfuktare i krypgrund? Radonfläkt?

Varmvattenberedaren håller ju uppe värmen även om ni inte förbrukar varmvatten. Men borde inte bli så mycket med så liten användning.
 
Tycker det skrivs överallt att det blir dyrare att göra så än att ha jämn värme på. Den får jobba så för att få upp värmen istället för att den går på då och då. Men du måste väl ha en annan värmekälla om den bara ska gå på 1-2 timmar om dagen om det är minus 10? Eller det kanske bara är nu du tänkt göra så?

Efter jag satte ner bergvärmen till 18 grader så har den bara gått på någon enstaka natt nu när det varit kallt på natten. Vi eldar ju lite i kaminen på kvällarna oxå. Men det är ju fortfarande 10-12 grader ute på dagen och de nya 3 glasfönstren har gjort en makalös stor skillnad. Nu drar det inte längre genom hela huset när det blåser ute och jämfört med förra året i september så har vi minskat förbrukningen med ca 500kwh. 750kwh nu mot 1240 förra året.
Svårt att veta. Vårt hus är knappt 70 kvm. Vi eldar i en kamin på eftermiddagar/kvällar. Vi har aldrig haft luftvärmepumpen på dygnet runt, utan varierande beroende på utetemperaturen.
 
Förresten om ni är helt nyinflyttade kolla upp att allt med byte och rapport till nätägare osv blivit rätt. Så att ni inte fått räkning på preliminär förbrukning istället för uppmätt.
 
Om du vet nått om vårt hus som inte vi vet så får du gärna dela med dig:up: Vi är ganska nyinflyttade så har rätt bra koll på vilka apparater vi har inkopplade.
Så det finns ingenting i huset, mer än det du nämner (två element, två frysboxar, kyl+frysskåp, dator) som drar ström? :o

Jag föreslår att du slår av elementen, kyl och frysar samt datorn - och kollar om förbrukningen går ned till noll. Om inte, är detta möjligen svar på din ursprungliga fråga.
 
Var inte huset väldigt dåligt isolerat? Har ni tätat fönster och dörrar?
Vi värmer bara köket + duschutrymmet. Det är absolut dragigt, men elementen är ju knappt igång ändå?

Det kommer en luftvärmepump nästa vecka också, så vi kan värma billigare...
 
Hur varmt blir det i rummet som de värmer? Om de får kämpa hårt för att hålla önskad temperatur tänker jag…

Ni har ingen värmeslinga i grunden? Luftavfuktare i krypgrund? Radonfläkt?

Varmvattenberedaren håller ju uppe värmen även om ni inte förbrukar varmvatten. Men borde inte bli så mycket med så liten användning.
Nej det är ett ödehus vi tagit över, stora delar av huset har inte ens golv just nu :laugh:
 
Förresten om ni är helt nyinflyttade kolla upp att allt med byte och rapport till nätägare osv blivit rätt. Så att ni inte fått räkning på preliminär förbrukning istället för uppmätt.
Elräkningen går till husets ägare, så inget byte har skett. Det har stått tomt i nästan 2 år innan vi flyttade in. Ska dubbelkolla med honom att det är faktisk förbrukning och inte preliminär!
 
Så det finns ingenting i huset, mer än det du nämner (två element, två frysboxar, kyl+frysskåp, dator) som drar ström? :o

Jag föreslår att du slår av elementen, kyl och frysar samt datorn - och kollar om förbrukningen går ned till noll. Om inte, är detta möjligen svar på din ursprungliga fråga.
Nej, det är ett fd ödehus som stått tomt länge och inför inflytt har vi rivit ut innergolv mm pga sanering efter förra boendes vanvård av husdjur.
 
Om du verkligen inte har något annat som tjuvdrar ström, tror jag att elementen är boven.
2000W + 800W, som går på max dygnet runt under 30 dagar drar 2000kWh.
Låt säga att de går max en tredjedel av tiden, hamnar vi på 670kWh - fullt rimligt i en räkning med totalen 890kWh.
 
Om du verkligen inte har något annat som tjuvdrar ström, tror jag att elementen är boven.
2000W + 800W, som går på max dygnet runt under 30 dagar drar 2000kWh.
Låt säga att de går max en tredjedel av tiden, hamnar vi på 670kWh - fullt rimligt i en räkning med totalen 890kWh.
Vi hoppas att luftvärmepumpen nästa vecka gör stor skillnad med andra ord...

Ett 2000 W element som står på lägsta uppvärning och som är aktivt 1/3 av dygnet drar alltså fortfarande 2000 w under aktiv tid? Jag trodde att förbrukningen var lägre ju lägre man satte tempen, men det är alltså bara för att den är igång färre timmar?
 
Vi hoppas att luftvärmepumpen nästa vecka gör stor skillnad med andra ord...

Ett 2000 W element som står på lägsta uppvärning och som är aktivt 1/3 av dygnet drar alltså fortfarande 2000 w under aktiv tid? Jag trodde att förbrukningen var lägre ju lägre man satte tempen, men det är alltså bara för att den är igång färre timmar?
Nej, den bör dra mindre om den inte är satt till max. Men du får samma siffror om den är igång 2/3 av tiden till halv effekt.
Men om det verkligen är bara det du räknar upp som drar ström, så finns det inget annat som kan böka upp i de siffror du nämner.

edit:
Hmm, vänta lite nu.
Det kan vara den enklaste och billigaste sorten termostat på elementet också.

Elementet har bara två lägen, av och på - med termostat inställt på att bryta vid 18C:
Det är 14C. - elementet är på MAX = 2000W.
Det blir 18C. - elementet stänger av = 0W.
Det blir 17C. - elementet sätter på MAX = 2000W.
Det blir 18C. - elementet stänger av = 0W
osv...

Det är mer ekonomi i ett element som håller en jämn temperatur, och går hela tiden.
Det gäller egentligen allting. Undvik AV/PÅ-grejor.
 
Senast ändrad:
Nej, den bör dra mindre om den inte är satt till max. Men du får samma siffror om den är igång 2/3 av tiden till halv effekt.
Men om det verkligen är bara det du räknar upp som drar ström, så finns det inget annat som kan böka upp i de siffror du nämner.

edit:
Hmm, vänta lite nu.
Det kan vara den enklaste och billigaste sorten termostat på elementet också.

Elementet har bara två lägen, av och på - med termostat inställt på att bryta vid 18C:
Det är 14C. - elementet är på MAX = 2000W.
Det blir 18C. - elementet stänger av = 0W.
Det blir 17C. - elementet sätter på MAX = 2000W.
Det blir 18C. - elementet stänger av = 0W
osv...

Det är mer ekonomi i ett element som håller en jämn temperatur, och går hela tiden.
Det gäller egentligen allting. Undvik AV/PÅ-grejor.
Det är definitivt inte ett dyrt element, så det stämmer säkert att det är en billig termostat! De är satta på steg 1 av 5. Thermometern i köket visar på 17 grader.
 
Elräkningen går till husets ägare, så inget byte har skett. Det har stått tomt i nästan 2 år innan vi flyttade in. Ska dubbelkolla med honom att det är faktisk förbrukning och inte preliminär!

Jag tror inte heller det är omöjligt att elementen är boven.

Men om ni hyr finns det fler byggnader äner i närheten? Tänker om det är något som går på er elmätare som inte borde göra det…
 
Jag tror inte heller det är omöjligt att elementen är boven.

Men om ni hyr finns det fler byggnader äner i närheten? Tänker om det är något som går på er elmätare som inte borde göra det…
Håller tummarna att det är elementen. Möjligen att det är som det påpekades tidigare i tråden en förväntad förbrukning istället för en faktisk, men jag tror inte att den mäter in nått som inte är i huset.
 
Alltså, jag är fullt medveten om att det är stor skillnad på elpriserna, men de summor ni räknar upp som förbrukning per månad känns som en utopi för mig som norrbottning, och då bor jag ändå i södra delarna :o
Vi har ett hus byggt på den här sidan millennieskiftet, ca 140 kvm, samt varmgarage som värms till ca 15 grader (har provat ha lägre men då torkar aldrig smältvattnet från golvet på vintern). Bergvärme. Två vuxna som båda jobbar på sina kontor, duschar ej varje dag, lagar mat i princip varje dag. Kör kanske en tvättmaskin per vecka. Värmen på sedan månadsskiftet augusti/september då det började bli rått inomhus. September gick på 1500 kWh. Per år tror jag vi ligger på 27 000 kWh. Förra vintern låg det ganska stadigt på 3000 per månad. Nu har vi har en ökning på i genomsnitt 10 kWh per dag, tror det är sedan vi skaffade laddhybrid.

Vet att det tidigare stått något här i tråden om de som bor i område 1 som slösar med elen genom att ha direktverkande osv. Det var ett tag sedan och jag orkar inte gå tillbaka och läsa nu, läser tråden ganska sporadiskt. En sak att ha i åtanke om de "slösande" med direktverkande är att det ofta är pensionärer eller andra med låga inkomster som bor i glesbygd. Att konvertera till bergvärme kan i deras fall handla om att göra en investering som banken anser aldrig kommer att betala igen sig pga de låga huspriserna. Tro mig, med den förbrukning vi har en vanligt vinter är det inte som "vill" ha direktverkande el.

Vi bor i Närke och alltså prisområde 3. Har ett 3-årigt avtal som går ut i slutet av april och jag hoppas innerligt att de här galna priserna lugnar ner sig.

Vi har direktverkande el, dock kompletterat med kaminer och nästa år kommer luft-luftvärmepump också installeras. Dock är bor vi i ett gammalt hus, så det är allt annat än öppen planlösning. Nu ligger förbrukningen på 28 000 kwh/år för våra 110 kvm (inkl belysning i stall och sadelkammare). Vi hoppas vi ska få ner förbrukningen ytterligare med luftvärmepumpen.

Alla energispartips som sprids just nu, att sänka värmen inomhus, inte ha apparater på standby, ha moderna vitvaror, släcka i rum man inte är etc är inget nytt. Så har vi jobbat de senaste 20 åren då man faktiskt inte alls slösar med värme bara för att man har direktverkand el. Vi har underhållsvärme på 17 grader i huset och jag som jobbar hemifrån del av veckan, skulle frysa sönder om jag satt stilla och jobbade i ännu svalare temperatur.

Så småningom kommer vi investera i solceller, men har inte ekonomi för det just nu.

Att byta ut värmesystemet till vattenburen värme, det innebär en kostnad på över 500 000 kr. Eftersom vi närmar oss pensionen så är det inte möjligt för oss att utöka lånen. Dessutom vill vi faktiskt ha råd att bo kvar när vi väl har gått i pension och håller på att försöka betala av så mycket lån som möjligt.

/Lizzie
 
Så.... Jag funderar på en del av jul-/utomhusbelysningen. Jag har ett ljusnät. Det står på etiketten som sitter på sladden att "Max power 3,6 w". Innebär detta alltså att mitt ljusnät endast drar 3,6 w :confused: ?
 
Så.... Jag funderar på en del av jul-/utomhusbelysningen. Jag har ett ljusnät. Det står på etiketten som sitter på sladden att "Max power 3,6 w". Innebär detta alltså att mitt ljusnät endast drar 3,6 w :confused: ?
Tror att jag kan kan svara mig själv, med hjälp av info från eons hemsida:

Hur mycket el drar ett ljusnät?
Ett ljusnät med 160 LED-ljusdioder drar ca 3,12 Watt och kostar 98 öre/vecka, 11,76 kr/mån om den är tänd 15 timmar per dygn.


Den faktiska kostnaden lär ju variera lite med elpriset, men det är alltså helt rimligt att mitt ljusnät inte drar mer än 3,6 w då..... :) Härligt att veta att det är "okej" att inte ha det kolsvart utomhus, speciellt om man byter ut julbelysning mot någon annan ljuskälla som man annars hade haft tänd.
 
Tror att jag kan kan svara mig själv, med hjälp av info från eons hemsida:

Hur mycket el drar ett ljusnät?
Ett ljusnät med 160 LED-ljusdioder drar ca 3,12 Watt och kostar 98 öre/vecka, 11,76 kr/mån om den är tänd 15 timmar per dygn.


Den faktiska kostnaden lär ju variera lite med elpriset, men det är alltså helt rimligt att mitt ljusnät inte drar mer än 3,6 w då..... :) Härligt att veta att det är "okej" att inte ha det kolsvart utomhus, speciellt om man byter ut julbelysning mot någon annan ljuskälla som man annars hade haft tänd.
Jag resonerar likadant med min växtbelysning. Har ett led-lysrör på 21 W, som just nu är tänt 4+4 h per dygn ca. Det får vara på, för det får ligga på mitt fritidsintressekonto. Som i princip är obefintligt annars.
 
Jag resonerar likadant med min växtbelysning. Har ett led-lysrör på 21 W, som just nu är tänt 4+4 h per dygn ca. Det får vara på, för det får ligga på mitt fritidsintressekonto. Som i princip är obefintligt annars.
Ja, jag tänker att ljusnätet kan tändas vid 17-tiden när vi fodrar i hagen för sista gången och sedan släckas igen vid 21-tiden när vi tar in hästarna. Den förbrukningen borde ju knappt märkas, tänker jag..... Men SÅ mycket trevligare för oss som slipper gå ut i kolsvart mörker för att ta in hästarna.... :) Ja, jag har pannlampa som kan guida mig från huset till stallet men det är ju inte riktigt samma sak ändå.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 026
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp