Engagera sig politiskt

Jag håller inte riktigt med!

Det finns betydligt fler människor än de som du skriver "gått i livets hårda skola".
Framförallt många unga är idag enormt engagerade och kunniga. Det ger hopp. För de existerar ju jämte de som föraktar.

Sedan vet jag inte om jag alldeles förstår hur du menar med översiktsplaner som gjordes för länge sedan?? Du får nog utveckla lite?

Ja, jag vill ju också hoppas att det är som du skriver Tanten. Men jag ser också de sorgfåglar som jag skrivit om. Jag håller med om att dagens ungdomar verkar ta för sig och vill vara delaktiga. Men det var ett svart hål där i skolan slutet av 70 fram till mitten av 80-talet kanske ett par år till...

Översiktsplaner och detaljplaner som ritades för länge sedan är ju till viss del det som styr hur vägar, industrier, kontor och bostäder byggs i städerna idag. Det skälls ofta på dagens politiker, men dagens politiker oavsett partifärg måste till stor del bygga infrastrukturen utifrån de planerna. Det är ju därför många hus, gårdar och så vidare köps upp och sätts på rivningskontrakt för att bli något nytt där. Verksamheter såsom ridskolor, fotbollsplaner med mera kan tvingas flytta allt eftersom städerna växer. De anläggningar som funnits där alltid har varit medvetna om detta men de boende i städerna ojar sig utan att förstå att det funnits med i planer sedan 40-50 år tillbaka.

Jag är ju född och uppväxt i Närkes Kil, en bit utanför Örebro. Det finns flera grustäkter både i bruk och igenlagda i skogarna runt omkring. Det finns järnväg inritad på några av översiktsplanerna. Men den är inte aktuell än på många herrans år. Men den FINNS där, så en dag är grustäkterna borta och då går det gods- och eller snabbtåg där.

Blev det tydligare så? @tanten
 
Varför finns politikerföraktet? Har vi tappat kunskap om vad politik är och hur vårt samhälle styrs?
För att de är behagligt långt bort när man behöver någon att skylla på. Sjuksköterskor är missnöjda med sina arbetsvillkor och klagar. Först får chefen bära hundhuvudet och ta kritiken. Men det är inte hens fel. Då blir sjukhuschefen ansvarig. Men det är inte hens fel heller. Då återstår bara den anonyma massan "politikerna" som allting går att skylla på. Då har ansvaret hamnat behagligt långt bort.

Jag är allergisk mot politikerförakt, inte minst för att det verkar starkast hos folk som verkar ha missat hela samhällskunskapen i skolan.

Däremot tycker jag att det är helt okej att kritisera enskilda politiker när enskilda politiker gjort bort sig eller gjort fel. Men förakt mot politiker som klump ställer jag inte upp på.
 
Ja, jag vill ju också hoppas att det är som du skriver Tanten. Men jag ser också de sorgfåglar som jag skrivit om.

Översiktsplaner och detaljplaner som ritades för länge sedan är ju till viss del det som styr hur vägar, industrier, kontor och bostäder byggs i städerna idag. Det skälls ofta på dagens politiker, men dagens politiker oavsett partifärg måste till stor del bygga infrastrukturen utifrån de planerna. Det är ju därför många hus, gårdar och så vidare köps upp och sätts på rivningskontrakt för att bli något nytt där. Verksamheter såsom ridskolor, fotbollsplaner med mera kan tvingas flytta allt eftersom städerna växer. De anläggningar som funnits där alltid har varit medvetna om detta men de boende i städerna ojar sig utan att förstå att det funnits med i planer sedan 40-50 år tillbaka.

Jag är ju född och uppväxt i Närkes Kil, en bit utanför Örebro. Det finns flera grustäkter både i bruk och igenlagda i skogarna runt omkring. Det finns järnväg inritad på några av översiktsplanerna. Men den är inte aktuell än på många herrans år. Men den FINNS där, så en dag är grustäkterna borta och då går det gods- och eller snabbtåg där.

Blev det tydligare så? @tanten
Fast ändringar av gamla planer är åtminstone ett av våra rutinärenden i min kommun (sitter i stadsbyggnadsnämnden) så jag håller inte riktigt med här.
 
Fast ändringar av gamla planer är åtminstone ett av våra rutinärenden i min kommun (sitter i stadsbyggnadsnämnden) så jag håller inte riktigt med här.

Men det handlar om politik, stadsbyggnasdsnämnden består också av politiker, förutom tjänstemän. Och alla planer går inte att ändra på rutin. :)

Det går inte att ha en travbana eller ridskola, eller gård mitt i stan, eftersom det är svårt att få till rasthagar och annan naturlig miljö för djuren och dessutom är det vissa avstånd som gäller från gödselstad, djur och så vidare till bostäder.

Det är också lite svårt att låta Hulda 94-årig krutkäring med sitt lilla torp med ett fruktträd på som vägrar flytta, bo kvar om man enligt översiktsplanerna när skogen är fälld, skickad till sågverk och avverkningsområdet är uppköpt, ska räta ut motorvägen eller lägga en järnväg där för att spara in på fraktider. Det går ju inte direkt att sätta en bro över hennes torp eller en chikan om det är en 110-väg som planeras.
 
Nu förstår jag att diskussionen kring personers bristande intresse/förståelse för politik samt den om politikerförakt inte har med mig att göra. Eller jag hoppas det iaf annars har jag misslyckats helt med att förmedla det jag ville.
Jag är ju intresserad och vill sätta mig in i hur "allt" funkar för att se på vilket sätt jag kan bidra och påverka efter mina förutsättningar.

Fortsätt gärna diskussionen om ni vill, jag känner att jag fått flera bra tips på hur jag kan komma vidare och tråden får utvecklas åt sitt eget håll. Det kan säkert också bli lärorikt, jag läser mycket här men skriver sällan.
 
Fast ändringar av gamla planer är åtminstone ett av våra rutinärenden i min kommun (sitter i stadsbyggnadsnämnden) så jag håller inte riktigt med här.
Ja det görs ju hela tiden! Ett ständigt pågående arbete ju.

T.ex. har vi i min huvudort ett område som nu är klassat som mark för företag. Jag anser att det skulle bli utmärkt plats för väldigt attraktiva bostäder, med en fantastiskt vacker utsikt. När det planlades fanns det inte på kartan - bokstavligt - att vi skulle behöva bygga fler bostäder. Nu är bostadsbristen skriande. :)
 
Men det handlar om politik, stadsbyggnasdsnämnden består också av politiker, förutom tjänstemän. Och alla planer går inte att ändra på rutin. :)

Det går inte att ha en travbana eller ridskola, eller gård mitt i stan, eftersom det är svårt att få till rasthagar och annan naturlig miljö för djuren och dessutom är det vissa avstånd som gäller från gödselstad, djur och så vidare till bostäder.

Det är också lite svårt att låta Hulda 94-årig krutkäring med sitt lilla torp med ett fruktträd på som vägrar flytta, bo kvar om man enligt översiktsplanerna när skogen är fälld, skickad till sågverk och avverkningsområdet är uppköpt, ska räta ut motorvägen eller lägga en järnväg där för att spara in på fraktider. Det går ju inte direkt att sätta en bro över hennes torp eller en chikan om det är en 110-väg som planeras.
förändring är jobbigt. De flesta av oss är förändringsobenägna ;)

Så om du menar dem som klagar på att saker ändras - ja då är det ett helt naturligt fenomen. Vissa klagar mer högljutt än andra.

Jag har ett färskt exempel från in kommun på detta med denna förändringsobenägenhet. Vi har en gammal gymnastikhall som är av trä, byggd i förra seklets början. Den är för liten, omodern, mögelskadad och väldigt opraktisk. Den fungerar helt enkelt inte i dagens skola. Och som sagt - den är fuktskadad. V beslöts att riva den och ge plats för en modern hall anpassad för skolans och föreningslivets behov.

Då kom det ett överklagande från en kommuninnevånare som anser att byggnaden har kulturhistoriskt värde..... Med lite otur kan denna medborgare skjuta personalens och skolans elevers arbetsmiljöförbättring ett antal år framåt i tiden. Ja jo, visst kan eleverna ha sin gympa utomhus på skolgården. Men är det lämpligt? Och kan man följa läroplanen då?

Jag är stolt över att sitta i en nämnd som faktiskt kunde se nyktert på personalens och elevernas arbetsmiljö och våga vilja bygga nytt.
 
Nu förstår jag att diskussionen kring personers bristande intresse/förståelse för politik samt den om politikerförakt inte har med mig att göra. Eller jag hoppas det iaf annars har jag misslyckats helt med att förmedla det jag ville.
Jag är ju intresserad och vill sätta mig in i hur "allt" funkar för att se på vilket sätt jag kan bidra och påverka efter mina förutsättningar.

Fortsätt gärna diskussionen om ni vill, jag känner att jag fått flera bra tips på hur jag kan komma vidare och tråden får utvecklas åt sitt eget håll. Det kan säkert också bli lärorikt, jag läser mycket här men skriver sällan.
Jag undviker också politiska diskussioner i möjligaste mån, då det lätt blir missförstånd i alla led, då folk väljer at missförstå allt man skriver när det inte finns argument som räcker till.

Och nej, jag tror inte att du lider av politikerförakt. Utan det var bara att jag råkade nypa en rad i ett inlägg för att det just ÄR så mkt politikerförakt idag även om jag som @tanten ser att det finns många ungdomar idag som är intresserade och vill göra skillnad. Det var där någonstans vi som är födda slutet av 60- till mitten av 80-talet som nog hade det hårt och tufft att slå oss fram, som inte alltid intresserade oss för politik.

Jag är född inom politiken, föräldrar, farbröder, mostrar, kusiner, mor och farföräldrar har varit väldigt engagerade. Så för mig föll det sig naturligt.
 
förändring är jobbigt. De flesta av oss är förändringsobenägna ;)

Så om du menar dem som klagar på att saker ändras - ja då är det ett helt naturligt fenomen. Vissa klagar mer högljutt än andra.

Jag har ett färskt exempel från in kommun på detta med denna förändringsobenägenhet. Vi har en gammal gymnastikhall som är av trä, byggd i förra seklets början. Den är för liten, omodern, mögelskadad och väldigt opraktisk. Den fungerar helt enkelt inte i dagens skola. Och som sagt - den är fuktskadad. V beslöts att riva den och ge plats för en modern hall anpassad för skolans och föreningslivets behov.

Då kom det ett överklagande från en kommuninnevånare som anser att byggnaden har kulturhistoriskt värde..... Med lite otur kan denna medborgare skjuta personalens och skolans elevers arbetsmiljöförbättring ett antal år framåt i tiden. Ja jo, visst kan eleverna ha sin gympa utomhus på skolgården. Men är det lämpligt? Och kan man följa läroplanen då?

Jag är stolt över att sitta i en nämnd som faktiskt kunde se nyktert på personalens och elevernas arbetsmiljö och våga vilja bygga nytt.

Jo, jag tror att du o jag är på samma spår och tankebana/"vurpa" ;)
 
Då kom det ett överklagande från en kommuninnevånare som anser att byggnaden har kulturhistoriskt värde..... Med lite otur kan denna medborgare skjuta personalens och skolans elevers arbetsmiljöförbättring ett antal år framåt i tiden. Ja jo, visst kan eleverna ha sin gympa utomhus på skolgården. Men är det lämpligt? Och kan man följa läroplanen då?

Det där med överklaganden är en demokratisk rättighet med komplikationer, tycker jag. Vem som helst kan överklaga något som ska byggas i hens närområde och viktiga byggen blir kraftigt försenade. Ibland känner jag att väldigt många verkar vilja vara den sist inflyttade i sitt område. Efter just mig får inget mer byggas för det förstör fina grönområden, skymmer min havsutsikt och genererar för mycket trafik.

Priset tog ett av Göteborgs mest välbärgade områden, Hovås, för ett par år sedan. Folk protesterade mot planerna på ett nytt hospice, ett hospice! Några av dem tyckte att det skulle bli jobbigt att se likbilar köra fram och tillbaka och att deras barn skulle tycka det var trist att behöva passera ett ställe där de blev påminda om döden. :meh:

Men det är nog OT.
 
En industri vill bygga en kemikaliedeponi..medborgare överklagar...en demokratisk rättighet
Att överhuvudtaget beklaga den rätten säger en hel del....
 
Jag har ett strålande exempel på dålig koll.
En grabb som verkligen ville förändra. Lite speciell men normalbegåvad.
Han gick Samhäll på gymnasiet och var mycket engagerad i vänsterinriktat ungdomsförbund och en ideell kulturförening i vår lilla stad.
Efter några års omkringflytande utan jobb ("snälla" föräldrar) så gick han en tvåårig kulturprojektutbildning i stora staden.
Han kom tillbaka till vår stad och kontaktade oss tjänstemän som arbetade med ungdomsfrågor. Nu skulle det minsann hända saker.
Vi lyssnade snällt. Han var ganska otrevlig och tyckte inte vi gjorde något.
-Ungdomarna i kommunen har rätt till Kultur!
Vi försökte förklara vad våra arbetsuppgifter gick ut på. Att stötta de ungdomar som ville göra något och för den saken hade vi en liiiten peng.
-Men det är för lite, domderade han.
-Ni har lovat detta, och så följde ett långt citat om ungdomskultur som han läste upp från ett dokument.
Nu började vi skruva lite på oss. Det började bli pinsamt. Vi undrade vad det var för papper han hade?
-Ni har skrivit under på detta!
-Kan vi få se vad det är du har?
Pappret räcktes över.
Det var regionens kulturnämnds visionsdokument.
Djup tystnad. Var skulle vi börja förklara?
Till slut så fick vi honom att förstå att vi var kommunala tjänstemän och om han vill prata med någon om fördelning av pengar så borde han få tag i en politiker eller två.
Då frågar han;
-Men var finns dom då? Är det dom som jobbar i det där huset med så mycket fönster?
Han hade alltså tagit sig igenom grundskolan, treårig Samhäll och en eftergymnasial utbildning utan att ha fått något som helst begrepp om svensk politik.
Och ja just det.
Huset med så mycket fönster är Stadshuset. Det ligger närmsta granne med det gymnasie han tillbringat tre år på. Alla samhällsklasser besöker det minst en gång.
 
Jag har ett strålande exempel på dålig koll.
En grabb som verkligen ville förändra. Lite speciell men normalbegåvad.
Han gick Samhäll på gymnasiet och var mycket engagerad i vänsterinriktat ungdomsförbund och en ideell kulturförening i vår lilla stad.
Efter några års omkringflytande utan jobb ("snälla" föräldrar) så gick han en tvåårig kulturprojektutbildning i stora staden.
Han kom tillbaka till vår stad och kontaktade oss tjänstemän som arbetade med ungdomsfrågor. Nu skulle det minsann hända saker.
Vi lyssnade snällt. Han var ganska otrevlig och tyckte inte vi gjorde något.
-Ungdomarna i kommunen har rätt till Kultur!
Vi försökte förklara vad våra arbetsuppgifter gick ut på. Att stötta de ungdomar som ville göra något och för den saken hade vi en liiiten peng.
-Men det är för lite, domderade han.
-Ni har lovat detta, och så följde ett långt citat om ungdomskultur som han läste upp från ett dokument.
Nu började vi skruva lite på oss. Det började bli pinsamt. Vi undrade vad det var för papper han hade?
-Ni har skrivit under på detta!
-Kan vi få se vad det är du har?
Pappret räcktes över.
Det var regionens kulturnämnds visionsdokument.
Djup tystnad. Var skulle vi börja förklara?
Till slut så fick vi honom att förstå att vi var kommunala tjänstemän och om han vill prata med någon om fördelning av pengar så borde han få tag i en politiker eller två.
Då frågar han;
-Men var finns dom då? Är det dom som jobbar i det där huset med så mycket fönster?
Han hade alltså tagit sig igenom grundskolan, treårig Samhäll och en eftergymnasial utbildning utan att ha fått något som helst begrepp om svensk politik.
Och ja just det.
Huset med så mycket fönster är Stadshuset. Det ligger närmsta granne med det gymnasie han tillbringat tre år på. Alla samhällsklasser besöker det minst en gång.
Det är väll förvisso inte så konstigt att man inte vet exakt vart gränserna mellan politikers ansvarsområden och tjänstemännens går. Jag kan själv tycka att det är oklart och jag är ändå en tjänsteman kommunalorganisation. Just gränsdragning mellan politik och tjänstemän är ju väldigt knepig. Jag tycker även det är tråkigt att nationella, regionala och kommunala mål inte går hand i hand.
 
Detta är faktiskt intressant. Väldigt intressant.

Du är ju inte ensam om att känna så. Men varför? Och hur kommer det sig att man buntar ihop alla beslutsfattare på alla nivåer i "politiker"?

Vad får folk att tro att politiker ljuger? Varför skulle vi vilja göra det? Vad skulle vi få ut av det? Hur rimmar det med anledningen till att vi alls engagerat oss från första början?

Och hur kommer det sig att man gör skillnad på den som engagerat sig i barnens idrottsklubb och den som engagerat sig i den lokala politiken? Den första är berömvärd och den andra värd förakt?

Som sagt. Det är intressant att det blivit såhär.
Varför finns politikerföraktet? Har vi tappat kunskap om vad politik är och hur vårt samhälle styrs?
Som du säger är det svårt att uttala sig om politiker som en grupp. Men tyvärr har mitt förtroende för politiken sjunkit sedan jag började arbeta som tjänsteman. Jag upplever många politiker som populistiska, benägna att fatta kortsiktiga beslut och ointresserade av att ta till sig kunskap. Jag funderar ofta över vilka motiv man har till att sitta där man gör (några är känns dit tvingade ;) andra lätt maktgalna). Många beter sig direkt illa och relativt oproffesionellt. Jag vet inte om det är en ny företeelse men mina kollegor har tex blivit "hotade" under ett möte med att man ska "ta dom till fullmäktige och slå om i huvudet". Kommentarer om att "om tjänstemännen kan ta av sig sina tagelskjortor" när man försökt lyfta fram problem med bristen på mål eller beslut. När vi tog fram förslag till mål i ett ärende så sades det att om vi gick vidare med förslaget skulle det "rivas sönder inför fullmäktige" etc. Jag vet inte om det är tonläget i samhället i allmänhet som gör att även dialogen mellan politik och tjänstemän dras med. De beter sig helt enkelt oproffesionellt och ser inte oss som rådgivare och stöd utan som motståndare. Givetvis finns det ljusglimtar och de finns ofta inom olika partier så det är inte så att ett parti har "bättre" politiker utan det finns en här och en där. Man skulle vilja sätta ihop ett dreamteam att styra kommunen. I vår kommun vilket vi säkert inte är ensamma om är det primärt pensionärer som är politiskt aktiva och ofta är de män. Kommunen styrs alltså i huvudsak av män över 65 år vilket även visar sig i de beslut som tas.
 
Som du säger är det svårt att uttala sig om politiker som en grupp. Men tyvärr har mitt förtroende för politiken sjunkit sedan jag började arbeta som tjänsteman. Jag upplever många politiker som populistiska, benägna att fatta kortsiktiga beslut och ointresserade av att ta till sig kunskap. Jag funderar ofta över vilka motiv man har till att sitta där man gör (några är känns dit tvingade ;) andra lätt maktgalna). Många beter sig direkt illa och relativt oproffessionellt. Jag vet inte om det är en ny företeelse men mina kollegor har tex blivit "hotade" under ett möte med att man ska "ta dom till fullmäktige och slå om i huvudet". Kommentarer om att "om tjänstemännen kan ta av sig sina tagelskjortor" när man försökt lyfta fram problem med bristen på mål eller beslut. När vi tog fram förslag till mål i ett ärende så sades det att om vi gick vidare med förslaget skulle det "rivas sönder inför fullmäktige" etc. Jag vet inte om det är tonläget i samhället i allmänhet som gör att även dialogen mellan politik och tjänstemän dras med. De beter sig helt enkelt oproffesionellt och ser inte oss som rådgivare och stöd utan som motståndare. Givetvis finns det ljusglimtar och de finns ofta inom olika partier så det är inte så att ett parti har "bättre" politiker utan det finns en här och en där. Man skulle vilja sätta ihop ett dreamteam att styra kommunen. I vår kommun vilket vi säkert inte är ensamma om är det primärt pensionärer som är politiskt aktiva och ofta är de män. Kommunen styrs alltså i huvudsak av män över 65 år vilket även visar sig i de beslut som tas.
Oj jösses. Det låter som om det finns mycket att göra för partierna i din kommun. Och för kommunen själv! Det finns utmärkta utbildningar för nyvalda politiker och här går de allra flesta på dem efter varje val.
Det är också helt oacceptabelt om en ordförande tillåter sådana yttranden på sitt sammanträde.

Jag känner inte igen mig alls. Tack och lov! Inte heller från andra kommuner än min egen. Jag hoppas verkligen att din bild inte är vanlig.

För egen del så tycker jag nog att vi är duktiga på att skilja mellan "vad" och "hur". Men attityd och tonläge störs mycket av de ledande. Har ni bytt till nya politiker som inte hålls i strama tyglar av sina partier och av mötespresidierna så kan det mycket väl barka åt skogen. Ledsamt.
 
Det är väll förvisso inte så konstigt att man inte vet exakt vart gränserna mellan politikers ansvarsområden och tjänstemännens går. Jag kan själv tycka att det är oklart och jag är ändå en tjänsteman kommunalorganisation. Just gränsdragning mellan politik och tjänstemän är ju väldigt knepig. Jag tycker även det är tråkigt att nationella, regionala och kommunala mål inte går hand i hand.
Men det du tycker är oklara gränser, från ditt inifrånperspektiv, är nog inte det samma som oklara gränser för kommunens invånare. Jag önskar nog att alla skulle vara på det klara med en så grov gränsdragning som att tjänstemän tar fram underlag för politikernas beslut, och att det är politikerna som är ytterst ansvariga.
 
Jag tycker att politikerförakt ofta kommer i samma paket som tjänstemannaförakt och akademikerförakt. Kanske även ett allmänt myndighetsförakt.

Och ofta är det samma människor som blir allra mest upprörda när samhället inte ger omedelbar service utan väntetid med något som inte ens ligger inom myndighetens uppdrag.
Samtidigt som de anser att i princip ingen skatt alls borde betalas för att bekosta denna verksamhet som de ska dra obegränsad nytta av.

Samhället är till för att servera mig, men jag har inget ansvar för att bidra till helheten för andras skull.
Känns som den typen av människor har ökat senaste tiden. Eller ser jag bara en skev del av verkligheten?

Ibland tror jag vi (sedan typ 60-talet?) är uppvuxna med så välfungerande myndigheter i Sverige att vi ofta inte inser hur mycket samhällsnytta de bidrar med. För många ryms det inte i föreställningsvärden hur det skulle vara att vara utan en hel del av funktionerna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
29 700
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp