Engelsk sadel till Quarter???

r_freddy

Trådstartare
Snart börjar det bli dags att rida in min lilla unghäst :banana:
Tänkte då köpa en engelsk sadel till detta, antingen ny eller en begagnad.
Nu till frågan vilka sadlar kan tänkas passa en bred quarter vid till x-vid bomvidd och rak kort rygg med liten manke. + lite överbyggd som de flesta quartrar.
Vill ha en allround eller hopp, inte allt för dyr eftersom det är en unghäst.
Självklart ska det provas ut av sadelprovare. Men jag vill ha lite tips på var vilka sadlar jag ska börja leta efter :confused:

Sv: Engelsk sadel till Quarter???

OBS! med inte allt för dyr eftersom det är en unghäst, menade jag att jag säkerligen kommer att få byta sadel ganska ofta i början :crazy:

Min häst är bred och rund över ryggen, och något överbyggd. Hon är dock ingen Quarter, men åtminstone varmblod...

Jag har en County competitor dressyrsadel, brukar kosta 4-7000:- begagnade. Kanske en annan Countymodell kan vara idé att titta på? De kan ju vara hyfsat lika i bommen oavsett om det är en hopp, dressyr eller allround.

Jag har en mycket bred quarter som har en Zaldi 32 tums bom och det går alldeles utmärkt.

Jasså :) Jag har tittat lite på Zaldi.
Men jag fick uppfattningen när jag letade info att de passade hästar med svank och inte hästar med rak rygg:confused:
Är din häst också lite överbyggd?
Hur tycker du annars att kvalitén på Zaldi är?

Ja, jag håller med de som har sagt att Zaldi brukar passa hästar med svängd rygg. Eventuellt kanske en quarter kan ha Zaldi ändå beroende på hur överbyggd hästen är. Jag har haft två begagnade Zaldi Royal, vilket är allroundsadlar. Det var prisvärda sadlar och både hästen och jag trivdes bra med dem tills han växte ur dem. Det sägs dock att det är vanligt med måndagsexemplar hos Zaldi så sadeln bör, precis som med andra märken, kollas avseende eventuell snedhet, dålig stoppning osv.

32" i Zaldi på en mycket bred häst låter i smalaste laget tycker jag, men jag har ju inte sett hästen så jag kan säkert ha fel. När jag hade en Zaldi 32" till min häst (ej quarter) hade han samtidigt full quarter i westernsadel (t ex Nevada Fancy från Double C). När vi hade en 31"-Zaldi hade han en sadel med modifierad semiquarter-bom (WB Special från Milsta). Andra märken som ofta passar svängda ryggar óch/eller överbyggda hästar är Stübben och Prestige/Appaloosa.

Efter vad jag läst i diskussioner här så sägs t ex Globus vara sadlar som ofta passar på hästar med raka ryggar. Likaså t ex Albion, Kieffer och Passier. Jacson/Santa Cruz är också åt det rakare hållet.

Nu har jag en fbl/quarter som inte är spec bred över ryggen, men till honom har jag prestige i både hopp o dress. Har 33" på båda

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 285
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka