Enhästars Ifor Williams...

Sv: Enhästars Ifor Williams...

zatarra skrev:
Sen är det många som säger att enhästars är så ostadiga på vägen jämfört med en 2-hästars. Hur upplever ni det som har en en-hästars?

Ostadigt? Tvärtom! Hästen står ju mitt i släpet och tyngdpunkten ligger därmed rakt bakom dragbilen (och inte på höger eller vänster sida som den ofta gör om man lastar en häst i en tvåhästars). Möjligen kan enaxlade bli ostadiga.

Immer
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

alfa460 skrev:
Skatten har jag inget minne av vad jag fick för svar på men försäkringen gick från 400 spänn till knappt 3000 om året hos LF. Hos LF går det en tydlig gräns vid 2000 kg.

Det är därför det är så viktigt att ringa runt till olika försäkringsbolag. Har för mig att jag ringde till LF (ca ett år sedan) och då försäkrade de inte transporter över 1999 kg utan man fick vända sig till den delen som försäkrar lastbilar. Tror då att slutnotan hamnade på ca 700-800kr per år. Men detta är som sagt över ett år sedan så det kan ha ändrats.

Ringde runt till de flesta försäkringsbolag. Tog till slut Folksam även om de inte var billigast pga att deras försäkring även täckte skador som uppkommit invändigt.

Mvh

Tora
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Har åkt en del med ett sådant, Patsy var mkt förtjust i det och det låg bra efter bilen. Boggie på det vi hade.

Sprintarna är bara knepiga typ första gången!
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Vet att tråden har några år på nacken men ser ingen mening med att starta en ny så jag väcker denna tråden till liv...

Funderar själv på att köpa en beg Ifor 1,5 hästars men det som jag är skeptisk till är om det passar den stora 175+ hästen. Ifor ägare som har STOR häst får gärna berätta om sina erfarenheter :)

Såg i början av tråden att det stod 2,14m invändig takhöjd, stämmer verkligen det. Info som jag fått ang årsmodell 04, 05 & 1,5 hästars är 2,26m invändigt :confused:
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Jag har ett sådant, fast den äldre versionen. Tja, vad kan man säga med än att både jag och min häst AVGUDAR vårt släp! :love:
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

KL
Hakar på den här tråden eftersom jag ska sälja mitt 2hästars och köpa ett 1 hästars släp och e himla sugen på ett Ifor Williams. Jag undrar bara om nån vet vad ett beg Ifor släp i bra skick kostar på en höft? Så man vet vad man kan förvänta sig..

Tacksam för alla tips om släpet :)
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

KL
Hakar på den här tråden eftersom jag ska sälja mitt 2hästars och köpa ett 1 hästars släp och e himla sugen på ett Ifor Williams. Jag undrar bara om nån vet vad ett beg Ifor släp i bra skick kostar på en höft? Så man vet vad man kan förvänta sig..

Tacksam för alla tips om släpet :)

Om en 1,5 hästars kostade 49000kr ny inkl moms 2006 så borde väl ett sådant iaf inte kosta mer än 35000kr idag.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Just nu finns ett begagnat 1,5 hästars Ifor på annons för 38 000 kr, så där omkring bör det väl ligga...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 559
Senast: MiniLi
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 032
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag vill köpa ett Ifor William 506 släp och sökte lite på priser. Hittade då att dom var väldigt mycket billigare i England. Är det...
Svar
16
· Visningar
2 545
Senast: WBanna
·
Utrustning Hästen gillar inte att åka i sitt släp så fick testa detta Ifor Williams idag och han stod mycket bättre. Så nu skulle jag vilja hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 811
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp