Enhästars transporter

Han är 1,70 hög i högrest, lång och maffig modell. Mycket häst helt enkelt. Väger en bit över 600 kg och drar 160 i täcken.
Iforn är en dm lägre och en dm smalare än tex cheval (sen är den kanske inte mitt förstahandsval av andra skäl) men jag har provat båda till andra hästar än min egen och tycker att iforn är uppenbart mindre.
Att det är lägre är ju ev något att ha i åtanke, men jag tycker inte det känns lågt till 170- häst. Att det är smalare kan du helt tänka bort tänker jag. Bredden i sånt släp är ju ändå mycket större än i ett vanligt tvåhästars med mellanvägg och där åker det ju ofta fullstora hästar. Ett tvåhästars har oftast en spiltbredd på ca 80 cm och i ett enochenhalv- hästars ifor är bredden 130 cm 😊
 
Tack för input! Jag tror mer och mer att det blir ett enhästars för mig. Och det är ju alltid intressant med nån som faktiskt har använt nåt av dem.
För övrigt är Ifor är väl den jag själv är mest tveksam till pga att jag har stor och lång häst och de är lite lägre än de flesta andra jag har tittat på.
Fautras är för dyr.
Resten är möjliga alternativ...
Jag har en Fautras och jag gillar verkligen det. Trots att jag tycker att sadelskåper tar lite för mycket plats. Har ett halvblod på 170 cm (misstänker dock att han är högre
) med lång rygg. Men släpet går smidigt, lastning och urlastning supersmidigt med step-up och fronturlastning. Shame on me bara för att jag aldrig använder det!
 
Ni som har enhästars hur gör ni om ni skulle åka på meeting? Jag gillar tanken på ett enhästars men ser inte att jag skulle få med mig foder och utrustning.
 
Ni som har enhästars hur gör ni om ni skulle åka på meeting? Jag gillar tanken på ett enhästars men ser inte att jag skulle få med mig foder och utrustning.
Har inte varit aktuellt, men har kombibil för sånt om det skull bli aktuellt. Mitt sadelskåp tar två sadlar träna och borstar.
 
Har ju hundarna bak i kombin och får ändå inte plats med flera säckar med hö.
En pickup hade ju kunnat funka men då är det nog bättre med ett större släp ändå. :)
Ja, allt beror ju på vilka behov man har. Har också hundar och hundburar bak, så det funkar ju inte om hundarna måste med. Sambon tittar på ytterligare kombibil eller pickup!
 
Ni som har enhästars hur gör ni om ni skulle åka på meeting? Jag gillar tanken på ett enhästars men ser inte att jag skulle få med mig foder och utrustning.
Det behovet ser jag inte för egen del på mycket länge om ens någonsin så jag tänker att börja med en enhästars kan vara bra och skulle behovet ändra sig så kan jag alltid byta.
 
Ni som har enhästars hur gör ni om ni skulle åka på meeting? Jag gillar tanken på ett enhästars men ser inte att jag skulle få med mig foder och utrustning.
Inte aktuellt för oss heller. Har svårt att se att vi skulle åka på meeting inom de närmsta åren (har så mkt tävlingar i närområdet) men om det nu skulle hända skulle jag väl få leka tetris i bilen med packningen🤪
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 460
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 402
Senast: HannaZ
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 982
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 420
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp