Enhästars Ifor Williams...

Sv: Enhästars Ifor Williams...

rostad skrev:
Men varför en enhästars?

Enhästars är jättebra när man bara ska köra en häst. Då står hästen mitt i transporten, mitt ovanför tyngdpunkten, vilket den inte gör om den åker i ena halvan av ett tvåhästars.

Immer
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Enhästars pga att jag hittade ett begagnat till jättebra pris (som visade sig inte stämma när jag ringde).
Tänkte att eftersom jag aldrig kör mer än en häst så skulle det ju fungera fint med ett enhästars. Jag har dock tänkt om, mest för det här med packningsmöjligheten....
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Dreamer skrev:
nej men berätta gärna!

Golvet är inte bara en aluminiumplåt, det är "veckat" och förstärkt undertill med längsgående profiler.
Attans bra utfört.
Golvet är nog det som försvinner sist.
Kan väl tillägga att jag är mkt nöjd med min IW.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Vi lånade en sån förut när jag hade min c-ponny men det var en vanlig för två hästar. Det som är bra med den är att den är stadig att åka med, bra med både ramp och enbart dörrar, rymlig och bra invändigt, verkar skön att åka för hästarna. Det negativa är att bommarna och dom där små sprintlarna som man stoppar i är väldigt jobbiga. Om hästen tex hoppar över bommen, hur tusan ska du få loss den? När du måste lyfta på bommarna för att öppna. Ska du lyfta en panikslagen häst? Och ja dom här små sprintlarna man sticker ner är jobbiga att hantera när man ska fästa luckorna och likaså bommarna. Och dessutom är den tung. Våran bil orkade knappt med en C-ponny på ungefär 300-400kg. Men ja som sagt väldigt stabil både bra och dålig, men gillar inte det med bommarna. Lycka till hur du nu än gör!
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Det går att lossa bommarna utifrån (insex-nyckel) om en häst kliver över en bom, så det problemet är icke-existerande tycker jag.

Jag tyckte också det var pilligt med sprintarna till luckorna de första 10 gångerna kanske, sen har jag inte tänkt på det och det har alltid fungerat fläckfritt.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Jag har läst igenom tråden och har bara en negativ grej att tillägga.
Och det är att det inte går att öppna/ stänga dörren där framme från insidan.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Cockney skrev:
Jag har läst igenom tråden och har bara en negativ grej att tillägga.
Och det är att det inte går att öppna/ stänga dörren där framme från insidan.

Jodå, på Classic-modellerna går det alldeles utmärkt!
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Jag köpte ett nytt IW-släp för några år sedan när vi hade två ardennrar. Det blev ett extra brett och så höga vikter som möjligt. Nu har jag bara en ard. kvar men islänning i stället. Det ser ut som islänningen ska gå vilse... Men hon har blivit väldigt lättlastad!
Fördelen med ett stort släp är att det är inte så många som kan låna det pga av bil el. körkort... Jag tycker inte det är så roligt att hålla på att låna ut släp för de är inte alltid rena när de kommer tillbaka eller så har de glömt delar som bommar mm hemma...

Jag har delade dörrar bak och det är jättebra när man ska köpa spån/foder för de kan lasta i/ur med truck/lastare.

Ett gediget släp för en trevlig peng!
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Okej. då ber jag om ursäkt, då var det en annan modell som jag lånade
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Har just läst igenom tråden och är själv väldigt sugen på en enhästars.. men jag undrar, ni som verkar ha lite koll på dessa, tror ni min fyråring, som helst inte går in i ett släp, får plats i ett enhästars? Han är 176 cm hög och ganska kort i kroppen (har strl 155 i täcken) Anledningen till att han e tveksam att gå in i släp är ju för att de överlag är så små och han inte riktigt får plats... men vill helst ha ett enhästars eftersom jag aldrig kommer köra fler än en häst... vad tror ni?
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Ni som har köpt beg. Ifor, vad kostade dem och vilken årsmodell är det?
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Lånar knapp.

Har inte gjort min läxa och kollat vad längden är på andra släp, men om vi pratar själva utrymmet för HÄSTEN i IW, dvs utrymmet mellan bakläm och frambom - är det kortare än vissa andra trailers? Någon sa till mig att det var ett kort släp för stora hästar, dvs det blev trångt för dem. stämmer det eller inte?
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Min häst är ju en grov kallblodstravare med 155 i täcken, och hon får plats utan problem. Trots kraftig hals och jättestor rumpa.:D

Immer
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Vet folk som har gigantisk häst (stort, grovt halvblod över 1,80) i en IW (i o f s tvåhästarns, men det skiljer väl inte i längd?). Inga problem att få plats.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Funderar också på ett IW, enhästars men det som jag tänker på som inte är bra till stora hästar så är det ju bara 214cm högt.
Lånar nu en Värmlandsvagn med innerhöjd på 220cm och det tycker jag är alldeles för lågt till min pålla på 176cm..Nu är ju inte taket jämt utan går ner så jag antar att högsta punkten är 220cm..Nån som vet om det går att få 510 som enhästars.
Sen är det många som säger att enhästars är så ostadiga på vägen jämfört med en 2-hästars. Hur upplever ni det som har en en-hästars?
Å till sist på IW som jag fastnat för men...är det alubågar runt hela taket. OM en olycka skulle vara framma och trailern välter är inte det lurigt att hästen blir fast där inne då taket inte går sönder.? Man vet ju olyckor där hästar "far ut" genom taket och klarar sig i princip oskadda.
Kom på en fråga till, det här med lastutrymme för tillbehör och div.saker. Kan man få en-hästars med sadelskåp tro...? Ska gå in på hemsidan igen och leta...
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Jag har också en Ifor 1,5a och det jag har saknat är ett sadelskåp. Kollade därför upp det i början men det går inte att få till 1,5 hästars, dom är för smala i fronten. Annars så har jag varit jättenöjd med mitt släp men det ska nu säljas för jag ska köpa ett större släp i glasfiber med sadelkammare och klädkammare. Hoppas bara att min häst kommer att älska det nya lika mycket som Iforn för det springer han in i. Måste också tillägga att jag har aldrig haft några problem med ventilationen den är tvärtom jättebra i förhållande till många andra släp. Fastnade i köer förra året vid Västerås i "mälaren runt" efter en tävling och det var ca 30 grader varmt ute och stillastående, inte en vindpust men hästen var faktiskt inte svettig trots värmen och massor av bullrande motorcyklar runt transporten..
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

ska själv köpa en enhätars transport eftersom jag vill ha boogie o har en liten bil. har kollat lite på Ifor men bestämt mig för en Henra Amazone, tycker den verkar betydligt smidigare, smartare i konstruktionen, o framförallt å mkt snyggare :d
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Kan meddela att det på de nya modellerna som säljs nu så är detaljerna rostfria.
En annan trevlig nyhet är att färgen SILVER tillkommit + att alla transporter är ljusgrå invändigt.

Ovanstående är vad jag väntat på så nu ska iaf jag slå till :bow: !
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

alfa460 skrev:
Här är en nöjd före detta ägare till en IW HB401! Vi köpte en HB505:a (IW's lilla 2-hästars) i höstas när vi fick föl och ville få plats med två hästar när det ska tävlas, ångrar lite att vi inte valde HB510, men då måste man ha över 2 tons totalvikt på släpet och försäkring och skatt blir dyrare då. Markant dyrare.


Nja skatten för mitt 2,5 ton skåp är ca 500kr per år och helförsäkringen ligger på 900kr per år. Det kan inte röra sig om många hundralappar som kostnaden ökar per år beroende på totalvikt.

Sen är det lite andra regler på släpvagnar med tot.vikt över 3500kg.
Men då är det fråga om lastbilssläp.


Det verkar vara en ganska vanlig missuppfattning att det är så himlans dyrt med skatt och försäkring för släp över 2000 kg. Däremot är det vissa försäkringsbolag som bara försäkrar upp till 1999kg.

Mvh

Tora
 
Sv: Enhästars Ifor Williams...

Skatten har jag inget minne av vad jag fick för svar på men försäkringen gick från 400 spänn till knappt 3000 om året hos LF. Hos LF går det en tydlig gräns vid 2000 kg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 559
Senast: MiniLi
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 032
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag vill köpa ett Ifor William 506 släp och sökte lite på priser. Hittade då att dom var väldigt mycket billigare i England. Är det...
Svar
16
· Visningar
2 545
Senast: WBanna
·
Utrustning Hästen gillar inte att åka i sitt släp så fick testa detta Ifor Williams idag och han stod mycket bättre. Så nu skulle jag vilja hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 811
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp