Enhästars släp - bra funktion samt pris?!

mackan

Trådstartare
skulle vara jätte tacksam för tips runt bra enhästars trailers med följande kriteria:

enhästars.
urlastning fram.
högt i tak (hästen är stor och tycker det blir trångt)
ljus och luftig.
bom bak

extra "dröm" önskning: (ej krav)

sido luckor bak istället för bom.

Hyrköps möjlighet och isåfall ca pris på detta...
hemsida? återförsäljare?

Blir bara så trött på att cruisa runt på webben och försöka se på bilder av olika trailers, där enda bilden är från sidan och inget mer, skitdålig textinfo på de flesta sidor oxå....... :mad:

Sv: Enhästars släp - bra funktion samt pris?!

Jag har aldrig sett en enhästars med fronturlastning så där kan du nog få problem. Jag säger inte att det inte finns, bara att det inte är så vanligt, antagligen för att de som köper enhästars ofta gör det för att hålla vikten nere och en fronturlast väger för mycket.

Henras enhästars (1½ hästars) Amazone tycker jag mycket om. Luftig och ljus, hel bom bak, kan väljas med kombination dörr/ramp, du har dock en stor dörr bak, inte två delade. Du kan alltså välja både vid ilastning och urlastning om du vill välja ramp eller dörr. OBSERVERA att dörren inte ersätter bom. Du får svårt med dörr istället för bom på en enhästars eftersom det bygger på två dörrar när det sitter så, en för var sida.

Ifor har också bra enhästars, tveksam ang fronturlastning och de har tyvärr inte dörr/ramp som kombination där.

Hyrköp har jag inte koll på, men däremot erbjuder ju alla märken avbetalning (vilket oftast blir samma pris elelr billigare än hyrköp och det blir din vagn fortare)

Finns ett flertal andra märken med enhästars med men de har jag inte tittat på mer än på nätet, t ex Cheval Liberte har enhästars/en och en halvhästars.

FÖRDELEN med enhästars är egentligen bara vikten som ofta är lägre än en tvåhästars..
NACKDELARNA är sämre andrahandsvärde, du kan inte lasta någonting annat än hästen i släpet (t ex hö, utrustning etc)

Du har inte funderat på att skaffa en tvåhästars (då kan du få ALLT det du vill ha!) och helt sonika plocka ur mellanväggen? Då har du ett bättre andrahansvärde och du kan OM du vill lasta annan urtustning i transporten.

Jag kollad epå och hade hemma för prov en Henra Amazone enhästars och blev KÄR :love: :love: Men egentligen enda anledningen för mig att kolla på enhästars är att jag gärna vill ha boogie men LÅG totalvikt (max 1200 kg). Nu blev det enkelaxlad tvåhästars ändå. Står sig så mycket bättre i andrahandsvärde, och så finns de på begmarknaden med om man inte vill köpa nytt.

Så, grundfrågan är VARFÖR du vill ha en enhästars?

Tack!!!! Väldigt matnyttig info som jag ska ta fasta på och kolla in.
Vettigt ang. fronturlastningen, antar att jag egentligen kan flexa där, för anledningen att jag ville ha den är att han har sån känsla av att det är trångt i en vanlig två hästars, så front urlastningen verkar minska denna känsla hos honom, använder den inte ens för att lasta ur fram utan bara "öppna upp" så han inte har så brått ut utan kan se vart han är osv.... han är ung och har bara åkt trailer jättelite, annars enbart lastbil så det är lite omställning för honom.

ska kolla in amazone -tror det var en sån en kompis till mig hade, som du sa, väldigt luftig, ljus, högt i tak, enhästars, helbom bak.....!

mina anledningar var samma som dina, låg total vikt och sen kände jag när hästen hade lite klaustrofobi och tycker det är trångt, att det var vettigt med en enhästars, lagom utrymme utan att behöva bängla med att göra om bom och ta ut mellanvägg osv... men jag är öppen för förslag och dina synpunkter och tips är definitivt vettiga....

Fautras har 1½-hästars släp med dörrar bak+hel bom, stor dörr fram-går att använda till fronturlastn.

de e iofs dyra....men de e jättebra släp!!!!

www.fautras-skandinavien.com titta under våra produkter & priser...modellen heter Provan JMS

Senast ändrad av en moderator:

Fautras. 1 hästars har fronturlastning (stor dörr fram), dörrar bak, boogie, hög, ljus, bom bak, ligger bra efter bilen.

Älskar det släpet, har en kompis som har ett.

Jag är barnsligt förtjust i min Ifor Williams 1,5-hästars som jag köpte för två år sedan. Den är av årsmodell -93 och har en totalvikt på 1300 kg, vilket innebär att jag får lasta 580 kg.

Fronturlastning, lastbilsfjädringar, låg tyngdpunkt, långt mellan axlarna vilket ger en stabilitet, mm mm. Min häst, som är en kalllblodstravare med mankhöjd på 159 cm och med lång rygg (täckesstorlek 155!) får plats utan problem.

Återförsäljare för Ifor Williams är Harvidsson & Dotter i Höllviken (040-området)

Immer

Eftersom jag själv haft en jättehäst som jag hasat omkring efter bilen vill jag rekommendera Henra Amazone. Min stora killer stod perfekt i den. :bow:
Trailern är 1.30m bred, att jämföras med en tvåhästars trailer av standardmått som är 1.60m.
Hästarna står mycket bra i denna vagn, den har dessutom mycket god ventilation som är testad på SLU! Idag åker min shettis omkring i enhästars Amazonen och åker som en kung :D

roslagen skrev:
Eftersom jag själv haft en jättehäst som jag hasat omkring efter bilen vill jag rekommendera Henra Amazone. Min stora killer stod perfekt i den. :bow:
Trailern är 1.30m bred, att jämföras med en tvåhästars trailer av standardmått som är 1.60m.
Hästarna står mycket bra i denna vagn, den har dessutom mycket god ventilation som är testad på SLU! Idag åker min shettis omkring i enhästars Amazonen och åker som en kung :D

En hel del släp ligger kvar på 152 cm invändig bredd, och en hel del på 157 cm. Tvåhästars alltså. Och har man/har haft ett sånt blir det ännu mer skillnad jmf med Henra Amazonen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka