Enhästssläp

Domenico

Trådstartare
Någon som har ett sådant? Vilket märke isf?

Jag har bara en häst och har egentligen aldrig behov av att köra mer än en. Dessutom har jag varken bil eller körkort för att köra två hästar lagligt. Funderar lite på ett enhästars, men på något sätt så tänker jag: men om, kanske.... är det dumt?

Några konkreta frågor:

Hur stabilt är det i jämförelse med ett tvåhästars? Man har ju samma vindfång från sidan, men mindre bredd. Å andra sidan är det väl inte helt fel att hästen står i mitten istället för på ena sidan.

Lättare eller svårare att lasta? Baklämmen blir ju smalare och transporten ser mindre ut att gå in i för hästen.

Andrahandsvärde? De är ju ända relativt ovanliga. Tror ni att de skulle vara svåra att sälja om man skulle vilja det?

Tacksam för svar!!

Sv: Enhästssläp

om du ändå ska köpa ett släp så köp ett vanligt tvåhästars, tänk bara på att det är skitsmart att kunna ha grejer på andra sidan:D

jag var inne på ett enhästars men en dag kanska jag vill kunna köra två hästar o sen är det väldigt smidigt att ha grejor brevid hästen. Så det blev ett Thule Equiliner 1350 som går att typa upp till 1990.

För några år sedan gjordes ett reportage i en av de större hästtidningarna, där rekommenderade trafikpolisen enhästarssläp. Låg bättre på vägen, rätt sida om lagen vad gäller lastvikt etc.

Har inte hört om någon häst som blivit mer svårlastad, snarare tvärtom då många bytt från enkelaxlat dubbelsläp till tvåaxlat enhästars.

Några konkreta frågor:

Hur stabilt är det i jämförelse med ett tvåhästars? Man har ju samma vindfång från sidan, men mindre bredd. Å andra sidan är det väl inte helt fel att hästen står i mitten istället för på ena sidan.

Lättare eller svårare att lasta? Baklämmen blir ju smalare och transporten ser mindre ut att gå in i för hästen.

Andrahandsvärde? De är ju ända relativt ovanliga. Tror ni att de skulle vara svåra att sälja om man skulle vilja det?

Tacksam för svar!!

Jag hade ett tag en Henra enhästars. Gillade den massor, den var ljus, luftig, hög i tak, passade min häst som är stor väldigt bra. Att lasta tycker jag blev lättare, men min häst vill inte åka smalt över huvud taget, inte ens med mellanväggen åt sidan utan helt brett, så det är rätt logiskt. Rampen blir ju inte smalare utan bredare, om du kär med mellanvägg i en vanlig trailer, för då kliver hästen på smalare utrymme än om du har hela rampen till förfogande på en enhästars.¨

det jag kan säga om nackdelen med släpet är att den var obehaglig att köra i vinterväglag. I och med att den väger så lite, så blev tyngdpunkten helt fel om hästen stod med rumpan bak och lutade sig bak mot lämmen. Vikten på trailern försköts då så att den tryckte upp bilen och gjorde att bilen lyfte i fram och tappade stabiliteten på vägen (framhjulsdriven bil). Mycket obehagligt i vinterväglag!!!!

i övrigt en trevlig trailer, men jag har sen dess omvärderat och har hellre än tvåhästars som ligger stadigare på vägen, och lyfter ut mellanväggen så hästen åker brett istället. Han är så stor, så skillnaden mellan utrymmet mot om han åkte enhästars eller vanlig trailer med mellanväggen urtagen är marginell.

Senast ändrad:

Tacksam för svar!!

Fautras har ett 1 hästars, det är ingen bakläm så man behöver inte oroa sig för att den är jobbigare att hantera, andrahands värdet är dessutom högt på alla Fautras släp

Jag tycker Fautras släpen är så himla trånga. Låga i tak och trånga i allmänhet. Tycker inte de motsvarar de höga priser de ligger på alls.

Jag har ett enhästars Henra Amazone som jag är jättenöjd med.

Det är lättkört. bra lastvikt utan att bli för tungt för vanliga personbilar med vanliga körkort.
Boggie ligger stabilt på vägen. Enhästasboggie är stabilare än enhelaxlat tvåhästars.
Jag upplever att det är lättlastat. Just Henra som jag har erfarenhet av är väldigt ljust invändigt så det känns inte trångt. Kan varmt rekommendera dessa släp!

Senast ändrad:

Jag tycker Fautras släpen är så himla trånga. Låga i tak och trånga i allmänhet. Tycker inte de motsvarar de höga priser de ligger på alls.

:confused:
Har du varit nära ett Fautras?

Jag kör mitt 173cm stora sto som drar 155cm i täcke i ett Fautras, det är inte det minsta trångt.. Trots en rejält gödd fölunge

:confused:
Har du varit nära ett Fautras?

Jag kör mitt 173cm stora sto som drar 155cm i täcke i ett Fautras, det är inte det minsta trångt.. Trots en rejält gödd fölunge

Nej jag utalade mig ändå :angel:

Ja det har jag. jag tycker de är trånga och låga i tak.

min kompis har ett henra! den e en boggie (har ingen aning hur de stavas:o), ljus och lufig och väldigt fin! deras lilla b ponny trivs i den tror jag (brukar krångla lite när han lastas men de e inte pga transporten för han fjantar sig bara då de inte är så hårda emot han)
kan köpa sadelkammare till tror jag:) vt ju inte så mycket om hur den e å köra då jag inte får köra några år kvar till dess:p men den e fin och inte så jättedyr tror jag:)

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag utalade mig ändå :angel:

Ja det har jag. Jag tycker de är trånga och låga i tak.

Jag håller med dig där, takhöjden är inte lysande i Fautras. Men alla är faktiskt inte 215 cm höga, det finns även modeller som är 225 cm - vilket är mer normalt.
Min pålle diggar dock sina 240 cm. Han är både hög och högrest, så det behövs nästan om han inte ska stå och ducka (min 230 cm skulle jag säga).

Ingen större skillnad, de enhästars som finns idag är mer 1½hästars, dvs blir ingen jättebreddskillnad. Det finns ju dessutom enhästarssläp med boogie, rekommenderas. Jag är väldigt förtjust i Henra Amazone enhästars, och provkörde ett sånt i fem dagar och hade GÄRNA köpt om inte plånboken varit med.

Inga problem i nämnda Henra och andra nya 1½hästars. De gamla enhästars däremot kan det ju skilja mer på, samtidigt är de van gå in med mellanvägg tror jag inte det ska vara problem.

Här är anledning att jag INTE tycker du ska köpa ett en/enochenhalv hästars, utan ett tvåhästars. Är ju bara ta ur mellanväggen. Andrahandsvärdet är tyvärr sämre på enhästars och inte lika lätt bli av med.

Jag kör alltid bara en häst i taget, får inte lasta två stora eller ens en stor och en ponny. Har mellanväggen permanent urtagen. Så förutom bredden är det precis som ett enhästars. Om jag vill sälja det så kan jag ju bara skicka i mellanväggen, sätta dit de korta bakbommarna igen och voila.

Så jag tycker inte du ska köpa ett enhästars, utan köp ett tvåhästars och ta ur mellanväggen.

Jag har en Böckmann Uno dvs 1,5 hästars boggi som är toppenbra. Den har sadelkammare och bredden är ca 30 cm kortare än en vanlig 2-hästars transport. Min häst är stor och tung och trivs bra där. transporten är lättkörd året runt oberoende väderlek. Kan verkligen rekommendera denna transport. Svårsåld? Vet inte men många har frågat mig om den är till salu... Numera lastar jag alltid min häst ensam och det krånglar aldrig..

Jag håller med dig där, takhöjden är inte lysande i Fautras. Men alla är faktiskt inte 215 cm höga, det finns även modeller som är 225 cm - vilket är mer normalt.
Min pålle diggar dock sina 240 cm. Han är både hög och högrest, så det behövs nästan om han inte ska stå och ducka (min 230 cm skulle jag säga).

Tack, ja för mig är både 215 och 225 cm väldigt lågt, har också en högrest stor häst, och 235 är minimum för att han ska trivas, det har jag förstklassig erfarenhet av då det är som natt och dag för honom hur han lastas och åker i ett högre och luftigare släp.

Ingen större skillnad, de enhästars som finns idag är mer 1½hästars, dvs blir ingen jättebreddskillnad. Det finns ju dessutom enhästarssläp med boogie, rekommenderas. Jag är väldigt förtjust i Henra Amazone enhästars, och provkörde ett sånt i fem dagar och hade GÄRNA köpt om inte plånboken varit med.

Körde du den med en stor häst som lutade sig mot baklämmen, i vinterväglag? :devil: då hade du nog ändrat dig : )

Körde du den med en stor häst som lutade sig mot baklämmen, i vinterväglag? :devil: då hade du nog ändrat dig : )

Nej, jag har inga stora hästar =)

Var arabvalacken som var försökskanin. Han backar bak och lutar mot lämmen iofs, men 400 kg är ju inte direkt stort. Den låg som en padda efter vägen dock, och jag ahde en FJANTbild då, en sån där liten, lätt skit som inte är tänkt att dra alls eg. (1120 på B-kort, 1300 på E, jag hade vägt upp den för att få dra 1200 på B).

Så jag hyser inte minsta tveksamhet om att den varit lika trevlig på vinterväglag. Men tror dig på ditt ord att med en stor häst i så nej tack. Känns inte som gjord för stor häst heller faktiskt tyckte jag (även om den lastmässigt får ta iaf normalstor)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 315
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hur obotat dumt är det att försöka få en sadel att ligga tillräckligt bra genom att bara lyfta den fram och bak? Sadeln ligger inte...
Svar
8
· Visningar
1 941
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 472
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka