Enhästssläp

Sv: Enhästssläp

Nej, jag har inga stora hästar =)

Var arabvalacken som var försökskanin. Han backar bak och lutar mot lämmen iofs, men 400 kg är ju inte direkt stort. Den låg som en padda efter vägen dock, och jag ahde en FJANTbild då, en sån där liten, lätt skit som inte är tänkt att dra alls eg. (1120 på B-kort, 1300 på E, jag hade vägt upp den för att få dra 1200 på B).

Så jag hyser inte minsta tveksamhet om att den varit lika trevlig på vinterväglag. Men tror dig på ditt ord att med en stor häst i så nej tack. Känns inte som gjord för stor häst heller faktiskt tyckte jag (även om den lastmässigt får ta iaf normalstor)

Pja, det beror ju på vad man klassar som normalstor.
170 fullblod, av lättare modell.

rejäla kvalitetsdubbdäck på både bil och släp. Och ingen lättviktare till bil heller.

KL

Jag köpte mig ett sprillans nytt BOJ 216 s släp i maj. och den drar jag lagligt (b-kort) med en volvo v70. La vikten på 1400 tror jag och då kan jag köra en och mer än två blir det nog inte förren fölet blir stort :rofl:

Är jätte nöjd med det och hästen åker äntligen i ett eget och stort släp som är boggi:D

Jag själv har hört både bra och dåligt med enhästars men skulle nog inte vilja ha ett själv då jag har med mig halva stallet när vi är ute xD

Men ett som jag tycker verkar stabilt är Henre amazon tror jag det är...
'
Lycka tiill ;)

Pja, det beror ju på vad man klassar som normalstor.
170 fullblod, av lättare modell.

rejäla kvalitetsdubbdäck på både bil och släp. Och ingen lättviktare till bil heller.

Det klassar jag som stor 'storleksmässigt' och 'hyfsat stor' tyngdmässigt. Jmf med mina lättviktade är det ett höghus dock.

Och jo, såg attd et var bra bil etc, la till det med min bil för att poängtera att med så 'liten/lätt' häst som jag har, så hade knappast vinterväglag med en vettig bild blivit problem. Men att jag kan köpa rakt av att det blir det med en större häst.

Och höjdmässigt/storleksmässigt (ej viktmässigt) är 170 cm fbl faktiskt större än jag skulle tycka var riktigt bekvämt i Amazone. Den känns som sagt inte gjord för 'stora hästar' så måttmässigt. Utan för såna mindre pluttar jag har (dvs från maxad D till strax över 160, ingen över 500 kg)

Och höjdmässigt/storleksmässigt (ej viktmässigt) är 170 cm fbl faktiskt större än jag skulle tycka var riktigt bekvämt i Amazone. Den känns som sagt inte gjord för 'stora hästar' så måttmässigt. Utan för såna mindre pluttar jag har (dvs från maxad D till strax över 160, ingen över 500 kg)

Hur motiverar du det? den är 2.35 i höjd, och nu kommer jag inte ihåg de exakta måtten längdmässigt, men jag har full koll på att längdmässigt är den även längre än de flesta standardsläp - bland annat den mest anlitade VV där folk trycker in sina kolosser till hästar glatt och villigt : ) Jag kan lova dig att jag inte skulle komma på tanken att trycka in min häst i Henran om den inte uppfyllde kraven på gott om utrymme och mer därtill. Han har nämligen klaustrofobi och kan inte åka i för trånga släp.

Hur kan du argumentera så tvärsäkert som du gör, när du endast provlånat och kört den 5 dagar och inte i vinterväglag eller med en normal stor häst? Nyfiken på det tvärsäkra resonemanget. Dessutom är det ju ett släp som i allra högsta grad marknadsförs som ett släp för stora hästar.

Senast ändrad:

INte med mer än den visuella effekten av en 152 cm hög arabherre i det.

Men jag är kinkig på det där planet. Och som sagt, är min personliga känsla, jag är fullt medveten om att en 170 cm hög häst inte har minsta problem att få plats i ett henra amazone. Men jag tycker inte det känns som byggt för det.

och jag kan uttala mig tvärsäkert om hur det beter sig med den mindre typ om hästar jag har. Har gång på gång sakt att jag rakt av köper att det kan bli som du beskriver med en större häst än mina. Vad i det har du inte läst?

Dvs, min erf av henran är baserad på det, en FJOLLdragbil och en 'liten häst'. Men att jag ingenstans ifrågasätter riktigheten att med en 170 cm hög häst som gör så som du beskrivit, så blir det inte alls mysigt. Men då jag inte har någon sådan häst, så skulle det inte innebära problem för mig.

Lite på samma sätt som att min VV ligger som en smäck på väggen och man känner inte ens när hästarna trampar om, om hästarna är normala hästar, upp till 500 kg och åker lugnt och fint.

Däremot kan jag tala om att om man har 450 kg 155 cm hög arabdam därinne som roar sig med att häftigt gunga fram och tillbaka mellan bakbom och frambom (ingen mellanvägg), då blir det JÄVLIGT ostabilt. Så hade jag sådana hästar (fortfarande) skulle jag inte vilja ha det släpet. Men eftersom jag inte har sådana hästar (nu), så är det inget problem att det inte rä stabilt nog för just det beteendet.

Nej jag utalade mig ändå :angel:

Ja det har jag. jag tycker de är trånga och låga i tak.

Okej, jag kan köpa att det är i lågaste laget, jag har faktiskt inte mätt min så jag hade noll koll på att den bara var 215, jag mäter med hästen i stället och eftersom höga och långa Rosa åker super i den så har jag inte reflekterat över att den är så låg.
Ingen av mina hästar leker stjärnkikare dock utan de står och äter hela vägen så det är inget problem att de inte har 25cm ytterligare.

Däremot undrar jag vad du menar med att den är trång? menar du på höjden då eller på bredden med? :confused:
För att den är trång på bredden kan jag inte hålla med om, mina inte särskilt smala ston har gått om plats även med mellanväggen i.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 315
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hur obotat dumt är det att försöka få en sadel att ligga tillräckligt bra genom att bara lyfta den fram och bak? Sadeln ligger inte...
Svar
8
· Visningar
1 941
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 472
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka