Bukefalos 28 år!

Enkel lösning på hagöppning

sthu

Trådstartare
Jag har mina två hästar på lösdrift. Hästarna i stallet fodras fem gånger om dagen; frukost, lunch, eftermiddag, kväll och natt.
För att underlätta för stallägare och de som kvällfodrar brukar jag göra i ordning foder inne i lösdriften tidigare på dagen. Då måste jag givetvis stänga igen lösdriften, annars äter hästarna upp allt på en gång.
Tidigare år har vi helt enkelt haft en grind som delar av hagen från lösdriften (det är en ca 3 meter bred gång fram till själva byggnaden), men det blir väldigt lerigt där några veckor om året.

I år har vi klurat på en annan lösning, men hitills utan större framgång..
Grind är ju enkelt att sätta upp, men kräver att man går in i hagen och öppnar (=lerigt). Har använt fjädergrind, men den gick sönder rätt fort.
Sätta en slå över gången har vi med funderat på, fast inte riktigt hittat någon bra praktisk lösning. Känns som att det kan bli svårt att skjuta undan när hästarna står och trycker på..
Ja, sen har det tagit stopp i vårt brainstormande.

Så nu vänder jag mig till Buke! Någon som sitter inne på någon genial idé?

Det enda kravet är att det ska vara säkert för både folk och fä (inte alltid att den som öppnar är så där jättehästvan). Om det är lite bökigt att stänga gör inte så mycket, det fixar jag ju själv när jag är där.
 
Lunchlåda? En sån där automatisk fodergrind? De kostar så jäkligt bara :o
Har ingen möjlighet i dagsläget att dra ut ström.
 
Jag har mina två hästar på lösdrift. Hästarna i stallet fodras fem gånger om dagen; frukost, lunch, eftermiddag, kväll och natt.
För att underlätta för stallägare och de som kvällfodrar brukar jag göra i ordning foder inne i lösdriften tidigare på dagen. Då måste jag givetvis stänga igen lösdriften, annars äter hästarna upp allt på en gång.
Tidigare år har vi helt enkelt haft en grind som delar av hagen från lösdriften (det är en ca 3 meter bred gång fram till själva byggnaden), men det blir väldigt lerigt där några veckor om året.

I år har vi klurat på en annan lösning, men hitills utan större framgång..
Grind är ju enkelt att sätta upp, men kräver att man går in i hagen och öppnar (=lerigt). Har använt fjädergrind, men den gick sönder rätt fort.
Sätta en slå över gången har vi med funderat på, fast inte riktigt hittat någon bra praktisk lösning. Känns som att det kan bli svårt att skjuta undan när hästarna står och trycker på..
Ja, sen har det tagit stopp i vårt brainstormande.

Så nu vänder jag mig till Buke! Någon som sitter inne på någon genial idé?

Det enda kravet är att det ska vara säkert för både folk och fä (inte alltid att den som öppnar är så där jättehästvan). Om det är lite bökigt att stänga gör inte så mycket, det fixar jag ju själv när jag är där.

Grusa upp lite är mitt tips! 0-16 är bergkross med stenmjöl i. Billigaste gruset nästan och håller mkt bra. Verkar bli hårdare ju mer man kör/ trampar. Slipper ponnysarna stå i blöta och vänta på maten :)

Eller ha dörr direkt till lösdriften så är det kanske lättast om fodraren lägger in höet?

Tycker elastiskt elrep funkar bäst, men då måste fodraren gå in. En trägrind med elrepsslinga på kan ju annars ha en förlängd "arm" utanför gången som man kan svänga upp grinden med, men 3 M ger en lite väl tyng grind.

kom på en lösning de hade på ett stall jag var uppstallad på som kanske funkar? En lätt aluminiumbom som var fjäderbelastad och gick till en timerinställd elektromagnet. När magneten släppte for grinden upp. Man kan ju ha nån annan hake istället för magnet så kan fodraren släppa upp den? Det var elrep på bommen så ingen häst vågade mixtra med den :)
 
@heidi maria Grusa ska vi, men inte i år. I år blev det nytt tak på hela stallet.
Har gjort en dörr in, men vill ändå inte lägga över allt på stallägaren.
Jag brukar fylla hönät med halm till natten, om jag lämnar lösdriften öppen äter de upp allt direkt :o
 
Jag har mina två hästar på lösdrift. Hästarna i stallet fodras fem gånger om dagen; frukost, lunch, eftermiddag, kväll och natt.
För att underlätta för stallägare och de som kvällfodrar brukar jag göra i ordning foder inne i lösdriften tidigare på dagen. Då måste jag givetvis stänga igen lösdriften, annars äter hästarna upp allt på en gång.
Tidigare år har vi helt enkelt haft en grind som delar av hagen från lösdriften (det är en ca 3 meter bred gång fram till själva byggnaden), men det blir väldigt lerigt där några veckor om året.

I år har vi klurat på en annan lösning, men hitills utan större framgång..
Grind är ju enkelt att sätta upp, men kräver att man går in i hagen och öppnar (=lerigt). Har använt fjädergrind, men den gick sönder rätt fort.
Sätta en slå över gången har vi med funderat på, fast inte riktigt hittat någon bra praktisk lösning. Känns som att det kan bli svårt att skjuta undan när hästarna står och trycker på..
Ja, sen har det tagit stopp i vårt brainstormande.

Så nu vänder jag mig till Buke! Någon som sitter inne på någon genial idé?

Det enda kravet är att det ska vara säkert för både folk och fä (inte alltid att den som öppnar är så där jättehästvan). Om det är lite bökigt att stänga gör inte så mycket, det fixar jag ju själv när jag är där.

tycker det låter allmänt som era hästar är för hungriga öht? det är inte optimal hästhållning öht och att ni har 5 fordringar per dag säger ju inget i fråga om stress för hästarna osv, tydligen går de igång pga brist på mat eller sysselsättning allmänt och har lärt sig att det kommer folk och fodrar kl x och y?
enkelt ang lera vid hagarna osv är ju att lägga matta isåfall några få meter innanför grindarna och ha grusat över om det handlar om folk som ska fodra torrskodda. fast ffa verkar era hästar ha ett akut behov av att få strå foder allmänt om de står och trycker på vid grindar osv trots att de får mat 5 gånger dagligen....
I övrigt om de går på lösdrift fattar jag inte riktigt upplägget att ngn inack skulle stänga vägen till lösdriftshallen för att själv lägga in mat som dens hästar skulle äta, när det går en flock i hagen på lösdrift?
 
Jag har mina två hästar på lösdrift. Hästarna i stallet fodras fem gånger om dagen; frukost, lunch, eftermiddag, kväll och natt.
För att underlätta för stallägare och de som kvällfodrar brukar jag göra i ordning foder inne i lösdriften tidigare på dagen. Då måste jag givetvis stänga igen lösdriften, annars äter hästarna upp allt på en gång.
Tidigare år har vi helt enkelt haft en grind som delar av hagen från lösdriften (det är en ca 3 meter bred gång fram till själva byggnaden), men det blir väldigt lerigt där några veckor om året.

I år har vi klurat på en annan lösning, men hitills utan större framgång..
Grind är ju enkelt att sätta upp, men kräver att man går in i hagen och öppnar (=lerigt). Har använt fjädergrind, men den gick sönder rätt fort.
Sätta en slå över gången har vi med funderat på, fast inte riktigt hittat någon bra praktisk lösning. Känns som att det kan bli svårt att skjuta undan när hästarna står och trycker på..
Ja, sen har det tagit stopp i vårt brainstormande.

Så nu vänder jag mig till Buke! Någon som sitter inne på någon genial idé?

Det enda kravet är att det ska vara säkert för både folk och fä (inte alltid att den som öppnar är så där jättehästvan). Om det är lite bökigt att stänga gör inte så mycket, det fixar jag ju själv när jag är där.
5 gånger om dagen?
Fodrar ni på natten också?
Står hästarna ständigt och väntar på mat?

Vår hästar gå också på lösdrift, på sommaren har vi 4 beteshagar att byta mellan. Hästarna älskar hagbyterna, det blir nytt och spännande, varje gång :)

På vintern fodrar vi 2 gånger om dagen med bra hö i en potatislåda som står precis innanför stängsektråden, jag behöver inte gå in i hagen, lusern och betfir om höet inte håller måttet.
Hästarna har fri tillgång på halm att knapra på, dom har alltid något att göra, hagen är stor och kuperad.

Varför göra saker mer komplicerade än vad dom är?
 
Oj vilka växlar ni drar i!

Enda anledningen till den här tråden är att jag vill göra det så enkelt som möjligt för den som kvällsfodrar när jag inte är där. Och framförallt vill jag lägga in halm så det finns över natten.

Hästarna står inte och trycker vid grinden. Var fick ni det ifrån?
Det är bara mina hästar i lösdriften, ingen annans.
Ja, de får sista givan på natten.
Jag kan inte ha fri tillgång på foder, min ena är extremt lättfödd och matglad. Han är dessutom varianten som alltid vill ha mer.
 
Oj vilka växlar ni drar i!

Enda anledningen till den här tråden är att jag vill göra det så enkelt som möjligt för den som kvällsfodrar när jag inte är där. Och framförallt vill jag lägga in halm så det finns över natten.

Hästarna står inte och trycker vid grinden. Var fick ni det ifrån?
Det är bara mina hästar i lösdriften, ingen annans.
Ja, de får sista givan på natten.
Jag kan inte ha fri tillgång på foder, min ena är extremt lättfödd och matglad. Han är dessutom varianten som alltid vill ha mer.
Nä, jag växlar inte :)

Måste bara fråga, varför fem gånger om dygnet?
Det låter helt absurt.
Varför springa med småtussar hö dygnet runt?
Går dom på lösdrift, har halm att knapra på, så trivs dom säker med utfodring tre gånger dygnet också.

Vad tror du händer om du utfodrar tre gånger?

Varianten som vill ha mer, det har jag också.
Dom vill ha mer morötter, äpplen, betfor, hö...
Det betyder ju inte att dom alltid får mer, om höet är uppätet, så får dom knapra halm, eller springa och busa en stund, mer hö får dom på kvällen, det har dom lärt sig och accepterat.
 
Senast ändrad:
Måste du fodra inne i ligghallen?

Kan du inte lägga upp nån bild/ritning på hur det ser ut. Jag har svårt att få en bild.
 
Bygga en eller flera slowfeedinglåda/-or? Bättre än nät då den/de inte går sönder lika lätt och du kan fylla på allt hö i den/de på en gång utan att hästarna får i sig för mycket.
 
Då ska vi se var jag ska börja.

Vi fodrar fem gånger om dan just för att hästarna är lättfödda och får så pass lite. För att sprida ut det bättre över dygnet fodrar vi ofta. Fri tillgång på något slags foder är otänkbart, till och med halm. Min ena gör ingen skillnad på om det är sockerbitar eller halm, han äter tills det är slut. De står inte på halm utan spånpellets och gummimatta. Ser inget absurt alls i det. Att vi "springer med småtussar dygnet runt" till våra lättfödda djur hjälper oss att hålla dem i bättre hull (ja, de tränas dagligen).

Vill gärna fodra inne med tanke på vädret. Och det är samma sak där, jag vill helst inte att folk som inte är alltför hästvana knallar runt med foder inne i hagarna och riskerar att hamna emellan. Min ena kan vara lite lurig och bitas eller sparkas om man inte passar upp (och så beter hon sig även på sommarbete, har ingenting med hunger att göra. Och tolka mig rätt nu, hon anfaller inte som en toka utan kan vara lite opålitlig). Att jag gör i ordning kvällsmaten i förväg inne i lösdriften innebär att en person slipper gå in i hagen en extra gång = ett riskmoment mindre. Att kasta in fodret över staketet blir svårt, såvida man inte lägger det mitt i gången. Antingen får man gå en bra bit ut på en åker, klättra över ensilagebalar eller gå en bra bit genom andra hagar.

Jag lägger det målet i slow-feednät, just för att det ska räcka längre. Jag gillar tanken på att mina hästar har mat under längre tid utan att ha fri tillgång och äta sig smällfeta. Hade lastpall med krage och nät ett tag, men min valack envisades med att kliva i den så fort maten var slut... Han skadade sig aldrig, men gjorde sönder ett par nät, pallar och kragar. Det blir rätt dyrt i längden för en student ;)

Ska försöka göra en liten skiss över hur det ser ut i dagsläget.
 
Då ska vi se var jag ska börja.

Vi fodrar fem gånger om dan just för att hästarna är lättfödda och får så pass lite. För att sprida ut det bättre över dygnet fodrar vi ofta. Fri tillgång på något slags foder är otänkbart, till och med halm. Min ena gör ingen skillnad på om det är sockerbitar eller halm, han äter tills det är slut. De står inte på halm utan spånpellets och gummimatta. Ser inget absurt alls i det. Att vi "springer med småtussar dygnet runt" till våra lättfödda djur hjälper oss att hålla dem i bättre hull (ja, de tränas dagligen).

Vill gärna fodra inne med tanke på vädret. Och det är samma sak där, jag vill helst inte att folk som inte är alltför hästvana knallar runt med foder inne i hagarna och riskerar att hamna emellan. Min ena kan vara lite lurig och bitas eller sparkas om man inte passar upp (och så beter hon sig även på sommarbete, har ingenting med hunger att göra. Och tolka mig rätt nu, hon anfaller inte som en toka utan kan vara lite opålitlig). Att jag gör i ordning kvällsmaten i förväg inne i lösdriften innebär att en person slipper gå in i hagen en extra gång = ett riskmoment mindre. Att kasta in fodret över staketet blir svårt, såvida man inte lägger det mitt i gången. Antingen får man gå en bra bit ut på en åker, klättra över ensilagebalar eller gå en bra bit genom andra hagar.

Jag lägger det målet i slow-feednät, just för att det ska räcka längre. Jag gillar tanken på att mina hästar har mat under längre tid utan att ha fri tillgång och äta sig smällfeta. Hade lastpall med krage och nät ett tag, men min valack envisades med att kliva i den så fort maten var slut... Han skadade sig aldrig, men gjorde sönder ett par nät, pallar och kragar. Det blir rätt dyrt i längden för en student ;)

Ska försöka göra en liten skiss över hur det ser ut i dagsläget.

Då hade du redan testat en variant av en sån låda då, så då sket sig ju mitt tips :(

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att du sprider ut det och ger mindre mål, det är snarare skitbra att du gör ditt bästa för att dina hästar ska ha det så bra som möjligt :up:

Har du någon bild på hur det ser ut vid lösdriften? För jag får inte upp i huvudet hur du menar att du gör, ser man en bild så blir det lite lättare att förstå :)
 
Här ska vi se, en ytterst elegant skiss skapad i power point :D
Slide1_zps74f10643.gif

De streckade linjerna visar var det blir geggigt. Det är dessutom lite nedförsbacke där, och som ni ser är grinden precis där. Tyvärr är ladan och ligghallen inte i samma nivå så man kan inte ta in hästar genom den dörren. Ligghallen ligger nästan en halvmeter lägre än själva stallbyggnaden just där. Övriga stallet ligger ännu högre. Hagarna fortsätter uppåt.

Min tanke är alltså att den som fodrar ska, ostört, kunna kliva in genom dörren och lägga in maten i lugn och ro och sedan öppna. Det bästa hade varit om det gick att göra antingen inifrån lösdriften eller från gödselstacksidan.
 
Näten sitter just nu på motsatt sida från dörren i ligghallen. Men de är ju mobila, kan hänga dem i taket om jag så känner för det :p
 
Här ska vi se, en ytterst elegant skiss skapad i power point :D
Slide1_zps74f10643.gif

De streckade linjerna visar var det blir geggigt. Det är dessutom lite nedförsbacke där, och som ni ser är grinden precis där. Tyvärr är ladan och ligghallen inte i samma nivå så man kan inte ta in hästar genom den dörren. Ligghallen ligger nästan en halvmeter lägre än själva stallbyggnaden just där. Övriga stallet ligger ännu högre. Hagarna fortsätter uppåt.

Min tanke är alltså att den som fodrar ska, ostört, kunna kliva in genom dörren och lägga in maten i lugn och ro och sedan öppna. Det bästa hade varit om det gick att göra antingen inifrån lösdriften eller från gödselstacksidan.

Hmm. Det känns som att det enklaste ändå är att göra vid den leriga ytan? För det är egentligen där problemet ligger om jag fattar det hela rätt?

Om du inte vill lägga stenkross (pga ekonomi, men så dyrt är det inte) så finns det olika typer av lerarmering som man kan lägga och sen helt enkelt ta bort om du skulle flytta eller så.
 
Och angående grind, du borde kunna sätta en gummibandsgrind med magnettimer. Googla på högrind med timer så får du nog upp hemmabyggen. Kanske behövs det el, men jag tror du skulle kunna ha en batteridriven.
 
Vi har pratat om att lägga grus, men det blev tak i år istället (och kan hålla med om att det är viktigare). Det är ju inte mitt stall, jag är bara inackorderad.
Ska kika på hemmagjorda grindar, tanken har inte ens slagit mig! Färdiga är lite för dyra för mig att köpa, jag vill ju helst ha pengar över för veterinär och hovslagare. Att bygga en egen borde bli billigare. Om man bygger en ligghall för batteriet borde det klara vädret.
Bra tips, det underlättar ju verkligen för alla! :up:
 
Nu kanske jag tänker helt fel, men kan en person gå in i ligghallen från ladan/logen bredvid?
Kan du i så fall lämna dina färdiga nät där och ha enkla krokar (vi har typ stängda karbinhakar som hästarna inte kan fastna i) att hänga upp näten i, nära dörren? Då har ju hästarna tillgång till ligghallen hela dagen om de skulle vilja, maten kan förvaras torrt, fodras torrt och vid rätt tidpunkt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Anläggning Vi håller på och planerar för stallbygge hemma men allting drar ut på tiden och jag börjar inse att det troligtvis kommer dröja...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 337
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp