Bukefalos 28 år!

Enkel lösning på hagöppning

Fast då är jag tillbaka på ruta ett, en person får mer jobb och jag har inte underlättat för någon (snarare tvärtom)..

Har funderat på att skippa näten helt, men då vet jag att min ena äter upp allt på några minuter.. Har tagit tiden, med nät ökar ättiden med 20 %. Alltid något.
 
@lady_vip Jaa, 1300 är lite väl bra.. Det är ungefär 15% av min totala månadsinkomst, och de pengarna känns bättre att lägga på tex hovslagare eller buffert för veterinär.
Kikat runt och räknat lite, det verkar kosta ungefär samma att bygga själv.

Jag hatar att ha lättfödd häst :meh: Så mycket enklare om man bara kan slänga ut en hel bal i en fodergrind och låta hästarna äta. Mutter.. Nästa gång skaffar jag en gunghäst.
 
Hur högt i tak är det i lösdriften? Är det lite högre så kan man kanske hissa upp fodret och den som sen ska fodra kunde tippa ut det via anordning utanför lösdriften? Vill minnas att jag sett en underbar lösning här på Buke med lövkorgar (i det fallet upphissade i ett träd) : )
 
@lady_vip Jaa, 1300 är lite väl bra.. Det är ungefär 15% av min totala månadsinkomst, och de pengarna känns bättre att lägga på tex hovslagare eller buffert för veterinär.
Kikat runt och räknat lite, det verkar kosta ungefär samma att bygga själv.

Jag hatar att ha lättfödd häst :meh: Så mycket enklare om man bara kan slänga ut en hel bal i en fodergrind och låta hästarna äta. Mutter.. Nästa gång skaffar jag en gunghäst.

har också en jättelättfödd. Skitjobbigt! Men det som funkat bäst är att ha långsmal hage, magert (lite mindre gott) hö avsides i hagen med nät på så hon inte vågar stå kvar och moffa hela dan själv när de andra går iväg. Sen ger jag riktigt mkt frukost, typ 60% av intaget på många ställen i hagen utan nät så de får äta mkt sammanhängande på de tidiga morgontimmarna. Då tycker jag mathetsen minskade mkt. Kunde ha nästan fri tillgång på snålhö i hagen eftersom hon var rätt nöjd efter frullen. Sen kan jag ge en liten middag och kvällsmat i nät och hon verkar nöjd med det.

Sen blir hon snyggare av mer mat och vilda hagkompisar än att gå på snål foderstat och banta, har jag verkligen märkt i år. Har haft henne själv (kompisar brevid) på vinterhage istället för bete juni-juli, och hon var inte alls lika stilig som hon blir efter en vinter med hagaction och lite mer käk pga svårfödda kompisar.
 
Om man vill slippa gå in i hagen när man öppnar är ju det lättaste att lägga en fjädergrind som skär av ett hörn av hagen då kan man lätt helt från utsidan haka loss och flytta tråden/trådarna så de får tillgång till hörnet Ex hörnet ovan texten ensilagebalar i din ritning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Anläggning Vi håller på och planerar för stallbygge hemma men allting drar ut på tiden och jag börjar inse att det troligtvis kommer dröja...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 337
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp