Enkla knep för att ringa in diffusa magbesvär?

Araminta

Trådstartare
Jag dras med en lite småbutter mage sedan tonåren. Sällan riktigt arg men aldrig helt nöjd heller. Jag är tämligen säker på att kosten är en faktor men lyckas för mitt liv inte ringa in vad. Och motivationen att föra tillräckligt detaljerad matdagbok alternativt strukturerat utesluta ett födoämne i taget finns bara inte.

Letar alltså efter potentiellt lågt hängande frukt och enkla utvägar, om dessa finns? Finns det någon vits med att söka på VC? Jag ogillar annars att söka vård för "småsaker" men det här börjar närma sig gränsen för att räknas som "störande".
 
Jag dras med en lite småbutter mage sedan tonåren. Sällan riktigt arg men aldrig helt nöjd heller. Jag är tämligen säker på att kosten är en faktor men lyckas för mitt liv inte ringa in vad. Och motivationen att föra tillräckligt detaljerad matdagbok alternativt strukturerat utesluta ett födoämne i taget finns bara inte.

Letar alltså efter potentiellt lågt hängande frukt och enkla utvägar, om dessa finns? Finns det någon vits med att söka på VC? Jag ogillar annars att söka vård för "småsaker" men det här börjar närma sig gränsen för att räknas som "störande".
IBS? Jag har haft trubbel med magen hela livet och har heller aldrig kunnat ringa in något specifikt födoämne, men däremot hur ofta och hur mycket jag äter spelar in i måendet. Har konstaterat IBS (fick det diagnosticerat när jag var ca 30 år) och blev genast lite bättre redan av diagnosen.
 
Jag känner en som blev bättre av en fastekur, magen fick vila 10 dar. Hon köpte fastepaket på hälsokost. Det kan vara bra att ha en dygnsfasta på 12 timmar. Vanliga saker som brukar ge en del människor irriterad mage är lök, laktos, mycket fiber, mycket gluten -särskilt vete.
 
Ta blodprøver, se om noe kan tyde på intoleranse mot noe. En bekjent fikk konstatert cøliaki da hun var 30, det er en av de tingene som kan vises på blodprøver. En eventuell diett hvor du kutter ut enkelte matvarer bør diskuteres med lege først.
 
Jag har någon mild form av IBS.
Det är oftast bara första målet på dagen.
Jag äter inte frukost så det blir oftast brunch innan jobbet.
Definitivt märker jag skillnad att lite motion/rörelse före maten hjälper!
Tåta runt i trädgården, dammsuga huset eller tom åka och handla!

Men sedan vi skaffade hund och den blev gammal nog att promenera går vi nu morgonrundan ca 30min kl 08.00 och mina magproblem är nästan obefintliga senaste 6 månaderna.

Om jag jobbar morgon så blir det oftast fasta till efter 12 då jag slutar och äter då hemma. Men då har jag ändå varit igång hela morgonen så inga problem!
 
Tror inte man får så mycket vägledning av vårdcentralen. Troligen kommer de säga att du ska testa dig fram själv med maten.
Om det är IBS så utgår många från fodmap, då tar man bort en massa saker och sen är tanken att man testar att återinföra en sak i taget. Ganska stort projekt alltså, och det är egentligen inte så bra för magen om man utesluter en massa saker under lång tid. Det påverkar tarmfloran rejält.

Jag skulle nog vara första hand se över rutiner istället. Väldigt många blir bättre i magen om de håller bra matrutiner. Ungefär samma tider varje dag, inte låta det gå för långt mellan måltiderna osv.
 
Jag dras med en lite småbutter mage sedan tonåren. Sällan riktigt arg men aldrig helt nöjd heller. Jag är tämligen säker på att kosten är en faktor men lyckas för mitt liv inte ringa in vad. Och motivationen att föra tillräckligt detaljerad matdagbok alternativt strukturerat utesluta ett födoämne i taget finns bara inte.

Letar alltså efter potentiellt lågt hängande frukt och enkla utvägar, om dessa finns? Finns det någon vits med att söka på VC? Jag ogillar annars att söka vård för "småsaker" men det här börjar närma sig gränsen för att räknas som "störande".
Jag tror jag skulle börja någonstans vid de tråkiga kostråden helt enkelt. Se om jag åt minst 500 g frukt och grönt varje dag tex -kokt och rått. Oftast om jag har problem med magen så tenderar det vara mycket pasta o kött som är behandlat och för lite grönsaker som är problemet. Nästa lågt hängande frukt för mig är nog havregrynsgröt några gånger i veckan (att äta det vill säga). (att moffa stora mängder fullkornsbröd brukar inte för mig göra just mig mycket gladare.)

17% vuxna i Sverige äter 500 gram grönsaker om dagen så om man äter normalt med grönsaker äter man sannolikt mycket mindre än rekommenderat.

Näst efter det är väl kaffe och te. Dvs båda gör magen knasig på olika sätt om man dricker för mycket, även om jag älskar båda så verkar jag reagera om jag dricker litervis av det ena eller andra varje dag. (så jag dricker lite av båda :rofl: )

Sedan som @Seabaz säger brukar det sägas att promenader är bra för magen.
 
Senast ändrad:
Jag dras med en lite småbutter mage sedan tonåren. Sällan riktigt arg men aldrig helt nöjd heller. Jag är tämligen säker på att kosten är en faktor men lyckas för mitt liv inte ringa in vad. Och motivationen att föra tillräckligt detaljerad matdagbok alternativt strukturerat utesluta ett födoämne i taget finns bara inte.

Letar alltså efter potentiellt lågt hängande frukt och enkla utvägar, om dessa finns? Finns det någon vits med att söka på VC? Jag ogillar annars att söka vård för "småsaker" men det här börjar närma sig gränsen för att räknas som "störande".
Jag har IBS. Att söka hjälp hos läkare tycker jag definitivt att man ska göra, inte minst för att utesluta andra sjukdomar så som Celiaki och Laktosintolerans, Crohn’s osv. Jag får medicinering för min IBS och är enormt mycket bättre. Äter vad jag vill och följer ingen diet, får skov ibland men betydligt mer sällan och betydligt mildare än innan.
 
Jag dras med en lite småbutter mage sedan tonåren. Sällan riktigt arg men aldrig helt nöjd heller. Jag är tämligen säker på att kosten är en faktor men lyckas för mitt liv inte ringa in vad. Och motivationen att föra tillräckligt detaljerad matdagbok alternativt strukturerat utesluta ett födoämne i taget finns bara inte.

Letar alltså efter potentiellt lågt hängande frukt och enkla utvägar, om dessa finns? Finns det någon vits med att söka på VC? Jag ogillar annars att söka vård för "småsaker" men det här börjar närma sig gränsen för att räknas som "störande".
Jag fick som ett första led egentligen i utredning av min dumma mage som gick från dum till att helt kollapsa efter en långdragen tuff infektion följt av antibiotika för nu ca 4 år sen ta bort ”gasbildande” mat, Eftersom jag direkt blev ungefär en miljon ggr bättre och direkt blir dålig om jag slarvar så har jag fortsatt äta så. Har helt tagit bort soja i all form utom små mängder sås ibland, alla bönor, linser och ärtor samt kål, broccoli och blomkål. Klarar inte heller havredryck och liknande mjölksubstitut utan att få magknip.
 
Tror inte man får så mycket vägledning av vårdcentralen. Troligen kommer de säga att du ska testa dig fram själv med maten.
Om det är IBS så utgår många från fodmap, då tar man bort en massa saker och sen är tanken att man testar att återinföra en sak i taget. Ganska stort projekt alltså, och det är egentligen inte så bra för magen om man utesluter en massa saker under lång tid. Det påverkar tarmfloran rejält.

Jag skulle nog vara första hand se över rutiner istället. Väldigt många blir bättre i magen om de håller bra matrutiner. Ungefär samma tider varje dag, inte låta det gå för långt mellan måltiderna osv.
Det beror nog alldeles vad symtomen är. Om en har symtom såsom slemmiga diarréer och blod i avföringen, då får en utredning. Om det är gaser och lite magknip ibland, då kanske tips om diet blir resultatet.

Jag har testat FODMAP, glutenfritt och laktosfritt utan resultat.
Det som funkar för mig är lopoeramid (stoppande medicin), regelbundna mattider och avslappningsövningar. Men det som funkar för mig behöver inte alls funka för någon annan med IBS, det är det som är det luriga...
 
Det beror nog alldeles vad symtomen är. Om en har symtom såsom slemmiga diarréer och blod i avföringen, då får en utredning. Om det är gaser och lite magknip ibland, då kanske tips om diet blir resultatet.

Jag har testat FODMAP, glutenfritt och laktosfritt utan resultat.
Det som funkar för mig är lopoeramid (stoppande medicin), regelbundna mattider och avslappningsövningar. Men det som funkar för mig behöver inte alls funka för någon annan med IBS, det är det som är det luriga...
Ja, det har du såklart rätt i😊
 
Det beror nog alldeles vad symtomen är. Om en har symtom såsom slemmiga diarréer och blod i avföringen, då får en utredning. Om det är gaser och lite magknip ibland, då kanske tips om diet blir resultatet.

Jag har testat FODMAP, glutenfritt och laktosfritt utan resultat.
Det som funkar för mig är lopoeramid (stoppande medicin), regelbundna mattider och avslappningsövningar. Men det som funkar för mig behöver inte alls funka för någon annan med IBS, det är det som är det luriga...


Och framför allt ska en inte mixtra med loperamid i tid och otid utan en diagnos. Vid vissa typer av besvär ska en absolut inte ta loperamid... tex vid Morbus Crohn som jag har.

@Araminta: Magbesvär som börjar påverka vardagen hade jag sökt vård för. Det är ju sällan sådana kommer plötsligt utan de byggs upp över tid och i vissa fall kan de vara rätt allvarliga. Sedan finns det idag väldigt mycket de kan göra om det skulle visa sig att du har någon mag-tarmsjukdom.
 
Enkla sätt finns nog inte tyvärr. Jag har IBS, har sökt för det och inte fått så mycket hjälp mer än diagnosen. Jag har provat mig fram, bland annat tog hjäp av dietisterna på Belly Balance. Jag har nu lärt mig ungefär vilka triggers jag har men också att när jag har skov (ganska sällan numera efter jag börjat med mellanpiller, det hängde ihop en del med mensen) tar jag loperamid och det har ärligt talat gjort att jag kan leva ett normalt liv. Obs, håller verkligen med @athena_arabians , ta inte loperamid innan du vet att du inte har ngt allvarligare.
 
Enkla sätt finns nog inte tyvärr. Jag har IBS, har sökt för det och inte fått så mycket hjälp mer än diagnosen. Jag har provat mig fram, bland annat tog hjäp av dietisterna på Belly Balance. Jag har nu lärt mig ungefär vilka triggers jag har men också att när jag har skov (ganska sällan numera efter jag börjat med mellanpiller, det hängde ihop en del med mensen) tar jag loperamid och det har ärligt talat gjort att jag kan leva ett normalt liv. Obs, håller verkligen med @athena_arabians , ta inte loperamid innan du vet att du inte har ngt allvarligare.
Har du inte blivit erbjuden medicinering? Mina magbesvär blev enormt mycket bättre efter att jag började med låg dos amitriptyllin. Vet flera som blivit hjälpta lika mycket som jag, men också andra som det inte har haft jättebra effekt på. Inga biverkningar av den låga dosen så jag tycker att det kan vara lönt att testa.
 
Har du inte blivit erbjuden medicinering? Mina magbesvär blev enormt mycket bättre efter att jag började med låg dos amitriptyllin. Vet flera som blivit hjälpta lika mycket som jag, men också andra som det inte har haft jättebra effekt på. Inga biverkningar av den låga dosen så jag tycker att det kan vara lönt att testa.

Nej, var många år sen jag blev diagnostiserad, då fick jag bara rådet "sluta stressa". Intressant, kanske vore ngt att testa. Nu är den dock i hyfsat hanterbar, eller ja jag mår bättre än på åratal så vågar inte mixtra.
 
Nej, var många år sen jag blev diagnostiserad, då fick jag bara rådet "sluta stressa". Intressant, kanske vore ngt att testa. Nu är den dock i hyfsat hanterbar, eller ja jag mår bättre än på åratal så vågar inte mixtra.
Så dumt, jag blev erbjuden redan i 20-års åldern vilket var 15 år sedan. Tackade nej då men började för typ 3 år sedan och fattar inte varför jag väntade så länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp