enklaste sättet att tvätta bett, grimmor och nosludd?

squarepants

Trådstartare
metallbett går väl att koka, men hur gör man med gummibett? bara hett vatten?

grimmorna? tvättnmaskinen när inte vara en så bra idé :p
och hur gör man för att få nosludden så fluffiga som möjligt?

Sv: enklaste sättet att tvätta bett, grimmor och nosludd?

jag tvättar mitt gummibett i varmt vatten bara.
Grimmor kör jag i tvättmaskin som allt annats, nosludd oxå, har bara i fårskinn, kammar de fluffiga o fina med en stålkam efteråt.

grejen är den att mamma inte vill tvätta hästgrejer i tvättmaskinen :o
inte ens nosludden >.<

men varför då?? Vad löjligt, du får tvätta i smyg när hon inte är hemma :angel:
Det går att lägga de i blöt oxå men det blir ju inte lika bra.

jag vet inte, hon tycker inte om hästar :rofl:

ja, det är nog kanske enda sättet..

Betten kokas.

Annars går allt i tvättmaskinen, även grimmorna. Min mamma bryr sig inte, vi har av den gamla sorten så det blir inga hårrester kvar alls. Men täcken tvättas på ridskolan, då får man in ett par åt gången.

bett kan du köra i diskmaskinen tillsammans med annan disk (även gummibetten)

grimmorna kan du prova att köra i diskmaskin, men utan medel (har aldrig provat med pulvertvättmedel i diskmaskin, du får prova på egen risk)

kör nosludden i tvättmaskin när mamma din inte är hemma, torka ur trumman efteråt med fuktig trasa utifall något hårstrå skulle finnas kvar..

grimmorna bör du inte köra i tvättmaskinen om du inte lägger in dom i örngott före, alla metallspännen ger märken i trumman :(

Jag tvättar mina bettt hypernoga efter varje användning så de känns alltid fräscha.
Grimmor o nosludd slänger jag när de är för 'välanvända'

tävttar betten efter varje ridtur ochså, tvättar även grimmor och nosludd med jämna mellanrum, men bara då har syrran tagit med sig det upp till hennes jobb oh då där har hon slutat.

men nu har min kära häst åkt och jag har planer på att köpa en ny så jag ville att allt skulle vara rent och fräscht.
de är hela grejer, bara att de är leriga och så.

Du får leta efter en egen billig begagnad tvättmaskin på Bl*cket eller nått:idea:

squarepants skrev:
grejen är den att mamma inte vill tvätta hästgrejer i tvättmaskinen :o
inte ens nosludden >.<

Säg till din mamma att det inte är någon fara. Säg till henne att hon kör en tom maskin efteråt och en eller två påsar citronsyra i tvättmedelsfacket så blir maskinen som ny igen.

Yamaha - också mamma... ;)

Jag bor i hyrhus och tvättar mina hästsaker i maskin. Grimmor och grimskaft lindar jag in i tyg. Sedan torka jag ur och kör en 90 grader tom maskin med tvättmedel för säkerhets skull.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 957
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 007
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Den rosa bildtråden
  • Handdukar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka