Ensam eller inte??

Vimsan

Trådstartare
Nu är det lite mer än tre veckor sen jag bytte stall och hästen jag har är ett 9 årigt sto.
Hon gick i egen hage första veckan, släpptes sedan in till tre ston plus en valack. Hon fick sig en omgång av ledarstoet första dagen, sen var det lugnt i en vecka.
Då fick hon nya bett och sparkar och de andra hästarna flyttades ut ut hagen.
I lite mer än en vecka har mitt sto och ledarhästen gått i samma hage utan problem.
Igår hade det hänt igen....

Nu har jag släppt henne i en egen hage för jag vågar inte riskera något.

Vad tycker ni som är vana vid stofasoner, ska jag ha min ensam eller ska vi vänta å se?? Om en vecka var det tänkt att båda stona skulle ut på bete i samma hage som de andra hästarna.

Kommer de att göra upp eller kommer de alltid kivas med livet som insats? Min är ingen ängel själv men hon har inte gjort en enda skråma på det andra stoet.

Sv: Ensam eller inte??

Hej.

När man släpper in en ny häst i en hage så brukar de bråka med varandra, de gör upp om rangordningen i hagen. Något som kan vara bra är ju att hästarna först går i hagar brevid varandra så att de kan se varandra. Det kan ju bli svåra skador, särskilt om hästarna är bakskodda är de varken skodda fram eller bak tycker jag inte du ska oroa dig. Hästar är faktiskt flockdjur och mår bättre att gå ihop.

Jag tro att det kan vara bra att släppa in din häst och den andra samtidigt till de andra hästarna, visserligen brukar det bli lite rörigt, men ju fler nya hästar som släpps ihop samtidigt ju bättre har jag märkt att det är. Då vet de inte riktigt vad de ska göra och brukar bråka mindre.

Hästar gör upp sen är det klart de kommer inte bråka hela livet. Visst kan de tjura lite åt varandra sen också men allt brukar gå bra.
Hoppas det går bra.

Det tar sin tid, men komemr nog lugna ner sig. Om det blir för allvarligt får ni ju kanske ta en funderare på om det verkligen itne går att ställa din häst med några andra hästar i en annan hagre?

Varför bråkar de över huvud taget? finns det fri tillgång till hö i många högar så att de inte behöver bråka om maten åtminstone...

Kan du låta din häst och stoet exempelvis stå brevid varandra i stallet? om ni har boxar kan det hjälpa om de kan bekanta sig lite med varandra, samtidigt som din häst kan komma undan. eller kan de gå i angränsande hagar? kanske kan stoet, ledarhästen och din häst (kanske någon till) gå i samma hage ett tag?

det är inte helt ovanligt att det är ledarstoet som är "bråkigast" med nya hästar. det är trots allt honsom bestämmer i flocken. kanske är det här stoet lite extra rang"fixerad". prova med lite olika varianter så att de kan få bekanta sig med varandra gradvis. oftast (jag har för lite erfarenhet för att säga alltid) brukar det lösa sig! din häst ska inte behöva gå ensam i all framtid:crazy:

Vimsan skrev:
Kommer de att göra upp eller kommer de alltid kivas med livet som insats? Min är ingen ängel själv men hon har inte gjort en enda skråma på det andra stoet.

det är nog det som är kruxet. långvarigt bråk kommer om rangskalan inte snabbt är uppenbar, och om individerna bägge kämpar om position. då kan det pågå länge, ibland är det svårlösligt. oftast ger sig ju dock en och accepterar sin plats, men för att den ska göra det måste de få hålla på....

så länge de inte rusar och springer och jagar varandra för extremt skulle jag låta dem hållas. att separera dem då och då förlänger bara problemet....

Att släppa dom ihop med andra hästar kanske är en bra idé, då kanske hon hittar nån annan kompis och inte behöver vara med ledarstoet ?

Jag tycker som mackan säger att man bara drar ut på problemet om man särar på dom lite då o då. Låt dom göra upp, är dom inte "störda" på nått vis nån av dom så ska det ju ge sej snart, dom brukar ju inte villja döda varandra, sen ser det säkert hemskt ut från en människas håll, men dom är stora djur som säger ifrån.

När min häst kom till mej( nordsvensk valack) fick han gå med två travare 1 sto o 1 valack samt ett russ sto. Russet var så elak mot min häst, så fort han typ rörde sej så flög hon på honom, han fick inte komma nära dom andra hästarna, så han flydde ju för livet. Det var en rätt stor hage så den första veckan stog han ensam under en björk allra längst bort i hagen, o jag tyckte så synd om honom o tänkte att jag måste härda ut, snart ger sej väl den lilla ettriga :devil:. Hon fortsatte leva rövare, men så en dag när jag släppte in min häst i hagen så kommer hon rusande o han bara vänder rumpan till o sparkar riktigt hårt mot henne som varning, men hon stannar ju inte utan ska ge tillbaka, men i farten lyckas min häst träffa henne på höftbensknölen, hon stannar upp o släpar sej därifrån, benet gick typ ur led eller nått, men efter några meter kunde hon gå som vanligt, gissa om jag blev rädd att det gått av, hon var ju ändå liten o han stor, men efter det blev hon snäll o han fick vara med i flocken.

Våra russ är exakt likadana!! Stora i orden men små på jorden!! :p När vi hade alla våra i samma hage va stoet chefen över alla! Hon tog över direkt, o både mitt varmblod o mammas kallblod, som är nästan dubbet så stora som henne, behöver bara en blick från henne så drar dom sej undan!

Nikki o Fabian skrev:
Jag tycker som mackan säger att man bara drar ut på problemet om man särar på dom lite då o då. Låt dom göra upp, är dom inte "störda" på nått vis nån av dom så ska det ju ge sej snart, dom brukar ju inte villja döda varandra, sen ser det säkert hemskt ut från en människas håll, men dom är stora djur som säger ifrån.

Håller med om att problemet blir mer utdraget om man separerar dem omvartannat. men jag tror fortfarande att det kan vara bra att de får gå eller stå exmepelvis brevid varandra innan de släpps ihop nästa gång. Men antalgigen kommer det att bli tufft...som tidigare nämnts är det alltid lättast om rangordningen ordnas på en gång, annars kan det bli utdragna kamper...

thyrniròs skrev:
Håller med om att problemet blir mer utdraget om man separerar dem omvartannat. men jag tror fortfarande att det kan vara bra att de får gå eller stå exmepelvis brevid varandra innan de släpps ihop nästa gång. Men antalgigen kommer det att bli tufft...som tidigare nämnts är det alltid lättast om rangordningen ordnas på en gång, annars kan det bli utdragna kamper...

Jo visst att det kan vara bra. Men nu känner ju dessa hästar redan varandra, o hamnar dom i hagarna berdvid varandra så har dom ingen konkurens heller, hästar brukar inte göra upp mellan staket, o gör dom upp i boxarna är skade risken rätt stor både på stall o häst.

Ditt resonemang tycker jag man ska annvända sej av när man precis har flyttat till ett nytt stall med sin häst, att hästen(om man nu är orolig för skador) får stå i en hage brevid 1 dag för att dom sen ska känna igen varandra, o sen att hästen i fråga får vara i stallet två nätter o tar på sej lite av dom andra hästarnas lukt.

När mina hästar kommit till nya ställen har vi släppt ihop dom på en gång med dom hästar dom ska gå med, dom piper o skriker o springer o hoppar o studdsar men mer än så brukar det inte bli, sen gör dom upp, men det har aldrig resulterat i skador på någon av hästarna. Nykomlignarna brukar ge med sej för det mesta i början men sen kan det hela ändras när gruppen blivit en ny flock.

Vi låter alla nya hästar gå i en egen hage minst en vecka innan ihopsläpp. Verkar det som att det är problem får de gå bredvid varandra längre. Gärna rida ut ihop och sådär under tiden så att de lär känna varandra. Sedan släpper vi ihop.
Skador har vi bara haft i de fall man släppt in nya hästar direkt eller typ 1 dag efter ankomst då de inte hunnit vänja sig vid varandra.

Sedan är det ju dessvärre så att en del individer inte passar ihop. Kanske är det stoet som pucklar på din häst som skulle gå själv ett tag medan din lär känna de andra.

Vimsan - nu kom jag på en viktig fråga:

har ledarstoet och ditt sto fått övernatta några nätter i boxar brevid varandra?

det hjälper MASSOR, de löser en hel del rangmässigt nattetid, genom att bo granne och kunna nosa genom gallret och diskutera livets förhållanden med varandra....

löser mer än att gå i angränsande hagar till och med i min erfarenhet. gör så på rutin med nya hästar nuförtiden, och vid tiden då man sedan väljer att släppa ihop, är det mesta redan löst.

det ger sig!!! stona har längre ingångstid än vallackar och tjuvnyper gärna varandra även när de har gått ihop i flera år, håll inte på att ta i sär dem , då måste de hela tiden börja om.
Enklast är det ju alltid att släppa ihop hästar när de precis går ut på bete , eftersom de då är så fixerade vid gräset. För guds skull överväg inte ens tanken att låta henne gå själv =grymt! När du säger at hon blir skadad, vad är det då , stora sår efter sparkar eller tuggmärken/rispor?

hingstsugen skrev:
det ger sig!!! stona har längre ingångstid än vallackar och tjuvnyper gärna varandra även när de har gått ihop i flera år, håll inte på att ta i sär dem , då måste de hela tiden börja om.
Enklast är det ju alltid att släppa ihop hästar när de precis går ut på bete , eftersom de då är så fixerade vid gräset. För guds skull överväg inte ens tanken att låta henne gå själv =grymt! När du säger at hon blir skadad, vad är det då , stora sår efter sparkar eller tuggmärken/rispor?

Fast då har du inte sett när jag släppte ihop min islänning (b-ponny, sto) med två ridtravarvalacker, ett ridtravarsto och en d-ponny. Den ena valacken var så grymt elak mot min häst, som var väldigt låg i rang och verkligen inte försökte sticka upp. Han jagade henne, även om hon stod längst bort i hörnet av hagen, utan att våga sig på att komma närmare. ALLA hästarna sparkade och bet henne. På ett par timmar fick hon inte vara ifred alls, och det hade varit rent ut sagt för :devil: grymt att ha kvar henne i hagen med de andra hästarna. Hon fick inte äta, knappt andas. Vilket tycker du är värst? Att bli jagad, biten, sparkad, konstant mobbad och att inte få en chans att äta, eller att gå själv i en närliggande hage???

om valet står mellan att gå ensam och att uthärda ett par timmars runtjagning/ bitning så skulle jag föredra det senare och din häst garanterat oxå! I ditt inlägg framgår att ni gav upp redan efter ett par timmar, och på så kort tid löses sällan några konlikter. Släpp dem i en hage istället där hästn har en chans att springa undan istället för att fastna i ett hörn så går det alldelles utmärkt. I ditt fall rörde det sig om en etablerad flock ( och därför inga psykhästar) och självklart måste de sätta den nya på plats och din häst gjorde ju rätt som inte gav igen så ditt scenario ser jag inte som något problem alls, med en tillräckligt stor hage och lite isi magen hade det där gått alldelles utmärkt, vad blev det av din häst nu då? går inte själv hoppas jag?

Min häst är sedan januari i år död (avlivades pga fång).

Nej, det rörde sig om mer än ett par timmar. Vi provade ungefär en halv dag, och mer än så är jag inte villig att låta min häst lida för sakens skull. Det är inte kul att se en flock av mycket större hästar, ledd av en "bjässe" på ca 170 cm med öronen platt bakåtstrukna, jaga sin 125-cm-häst tills den nästan stupar av utmattning. Det hade du inte heller tyckt, kan jag lova.

När vi tog henne från hagen var hon genomsvettig, hade mer än ett bitmärke på ryggen (man såg tydligt märken efter tänderna i både över- och underkäken) samt ett ymnigt blödande sår på benet från en spark. Visst gjorde min häst alldeles rätt. Hon var låg i rang och visade det genom att underkasta sig och gå undan. Men det hjälpte ju inte, de fortsatte att jaga, bita och sparka henne ändå...

Oj, tack för alla svar!

Jag svarar alla i detta inlägget.

Snurris: Tack, jag hoppades att de skulle göra upp och att det sen skulle vara lugnt men efter sista sparken vågar jag inte riskera henne.

Ellinor* Vi har funderat på att låta Min gå med de andra och låta ledarstoet gå själv, ett tag i alla fall.

ridtravare Dom har inte fri tillgång på hö, men de har mycket gräs i hagen.

thyrnirós Dom har stått brevid varandra i stallet sen dag 1.

mackan Så tänkte jag också, därför väntade jag med att sära på dom, men jag vill inte att nästa spark träffar mer ömtåliga delar, som tex has, knä eller huvud.
Ledarstoet jagade min första veckan men sen lugnade hon sig.
och som jag skrev till thyrnirós så står de brevid varandra i stallet.

Mitrolle Vi har pratat om det, hon hade inga problem med de andra hästarna innan de släpptes på bete.
Frågan är vad ledarstoet gör om hon släpps in i hagen igen.

hingstsugen Helt själv behöver hon inte gå resten av sitt liv, bara just nu när resten av hästarna är på betet. Det är bara mitt sto och ledarstoet som är kvar inne över natten.
Och det är inga småbett, hon har regäla sparkar över revbena och låren. Har haft lite problem att gå och hela låret är tjockt som ett elefantben.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 380
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 901
Senast: 13579vas
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka