Ensam i dubbelsäng - ett stort täcke eller två små?

Ett stort eller två små täcken i dubbelsäng?

  • Ett stort

    Röster: 74 38,1%
  • Två små

    Röster: 112 57,7%
  • Annat (vad?)

    Röster: 8 4,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    194
Och? 1,5 dm per sida men varför bädda öht? Jag har resten av huset/lgh att vara i och bjuder inte in besökare till sovrummet utan antingen sitter vi i soffan eller vid matbordet. :)
Jag bor i lägenhet och behöver isf stänga till sovrummet, känns trist. Bäddar inte till vardags men vill iaf kunna släta ut täcket. Tycker det gör mkt för känslan😊
 
Och? 1,5 dm per sida men varför bädda öht? Jag har resten av huset/lgh att vara i och bjuder inte in besökare till sovrummet utan antingen sitter vi i soffan eller vid matbordet. :)
Fast jag vill bädda snyggt, därför är inte bara ett litet ett alternativ. 🤷‍♀️
 
Jag bor i lägenhet och behöver isf stänga till sovrummet, känns trist. Bäddar inte till vardags men vill iaf kunna släta ut täcket. Tycker det gör mkt för känslan😊
Samma här, och nu flyttar jag till nytt, helt eget hus, och då kommer känslan vara extremt viktig så jag vill inte ha för mycket ”halvdant” (lär bli tillräckligt av den varan ändå till att börja med).
 
Måste se väldigt trist ut med halva sängen bar? Om man nu skulle anstränga sig och snygga till sängen så vill man väl ha täcke på båda halvorna av sängen?

Nej, den behöver inte vara bar för det. Om sängen ska visas upp vid besök så kan man lägga på ett överkast, men annars täcker det rätt bra att sträcka ut ett helt litet täcke också. Jag föredrar dock överkast om snygghet eftersträvas eftersom lakanen blir urtvättade med tiden. Allra helst bor jag dock så stort att jag kan stänga dörren till sovrummet eller att den står på en övervåning där inte gäster är. Då behövs ingen bäddning alls, om jag själv inte har lust 👍

Att ha två täcken i en säng för en person, där det ena täcket inte används, skulle för mig vara en ständig påminnelse om att en tvåsamhet förväntas. Att jag borde inte ligga själv här, det är någon som saknas. För mig skulle det vara jättetråkigt (och provocerande, så det skulle ju inte hända hos mig 🙂) att somna så varje kväll.

Om jag av estetiska skäl skulle vilja täcka hela sängen hade jag i så fall valt ett stort täcke, inte två små.
 
Smalare möjligen men de flesta sängar är nog 200 cm långa.
Ja jag ändrade😊
Nej, den behöver inte vara bar för det. Om sängen ska visas upp vid besök så kan man lägga på ett överkast, men annars täcker det rätt bra att sträcka ut ett helt litet täcke också. Jag föredrar dock överkast om snygghet eftersträvas eftersom lakanen blir urtvättade med tiden. Allra helst bor jag dock så stort att jag kan stänga dörren till sovrummet eller att den står på en övervåning där inte gäster är. Då behövs ingen bäddning alls, om jag själv inte har lust 👍

Att ha två täcken i en säng för en person, där det ena täcket inte används, skulle för mig vara en ständig påminnelse om att en tvåsamhet förväntas. Att jag borde inte ligga själv här, det är någon som saknas. För mig skulle det vara jättetråkigt (och provocerande, så det skulle ju inte hända hos mig 🙂) att somna så varje kväll.

Om jag av estetiska skäl skulle vilja täcka hela sängen hade jag i så fall valt ett stort täcke, inte två små.
Ja jag föredrar ett stort oavsett, tycker det är skönare när man sover. Men skulle jag av ngn anledning ha litet så skulle jag inte bara ha ett.
Bäddar aldrig med överkast. Har fina sängkläder😊
 
Jag anvander visserligen mitt sovrum mycket, sa att badda gor mycket for helhetsintrycket, men jag baddar ocksa for att det kanns mycket trevligare att ga och lagga sig i en baddad sang - "vardagslyx" om man kan kalla det det?
 
Sover med ett tyngdtäcke, ett tomt påslakan och vid behov filt. Vill kunna ha olika temperatur på olika delar av kroppen :p

(Sover även med en huvudkudde, en kramkudde och en kudde mellan knäna. Jag är en jäkligt komplicerad sovare.)
 
Ja jag ändrade😊

Ja jag föredrar ett stort oavsett, tycker det är skönare när man sover. Men skulle jag av ngn anledning ha litet så skulle jag inte bara ha ett.
Bäddar aldrig med överkast. Har fina sängkläder😊

Mina sängkläder har också varit fina, när de köptes 😁 Men med tiden blir de dassigare, och det är typiskt sån "villhöver-konsumtion" jag dragit in på.

Ja, om man vill ha hela sängen täckt och inte vill ha överkast så förstår jag helt att man väljer ett stort istället för ett litet täcke. Det är att ständigt ha ett extra, oanvänt täcke jag själv inte skulle välja.

Men var och en får som tur är göra som passar en själv 🙂
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en 160 säng hemma och för tillfället bara ett litet täcke däri.
Brevid ligger ett överkast som jag kan ta om det skulle bli kallt. På vintern har jag ibland även ett extra täcke redo bredvid också utifall jag fryser.

Jag har funderat på att skaffa ett stort täcke men har ju fullt upp med att byta påslakan på ett litet täcke, hur ska det då gå med ett stort?😅

Nu står sängen trångt i en sovalkov så kommer bara åt den från en sida. Hade den stått annorlunda hade jag nog haft 2 täcken hela tiden. Både för det estetiska och mer praktiskt vid besök av familj mfl att kunna låna ut ena halvan av sängen. :D
 
Fast om du vill bädda med ett stort, varför då ens fråga om andras åsikter? Gör som du vill själv i ditt eget sovrum!
Fast jag vet ju inte vad jag vill? :confused: Jag frågar om ett stort vs två små, det enda som inte är ett alternativ är ett litet.
 
Jag får panik under stora täcken, tycker de är alldeles för tunga så jag hade valt två små. Jag gillar också att ha ett eget om nån skulle sova över, har aldrig tyckt om att dela täcke.
 
Nu bor jag själv så har bara ett täcke på sängen och inte två. Men jag vill ha mitt egna täcke, inte dela med en annan så då får denne sitt egna täcke.
 
Jag har 180-säng men vet inte varför jag som ensamsovare ska använda två täcken.
Jag har ett påslakan och alltid utan täcke. På vintern en filt på påslakanet så det går raskt att plocka bort värmen :p

Vill någon dela sängen så finns det möjlighet att ta fram ett extra påslakan och eventuellt täcke.
 
I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)?
Tänker både praktiskt och estetiskt. Motivera gärna era svar!
Jag hade andra halvan bäddad i två år efter att den blev tom. Nu är den utan lakan. Det ligger kudde och täcke och gör så det ser symmetriskt ut.
 
Jag vill ha ett stort täcke! Trots 90-säng. Tycker vanliga täcken är alldeles för små. Jag vill ha massa täcke på alla håll 😅 Viker in det mera bara när jag bäddar smal säng.
 
Innan barn, ett dubbeltäcke, efter barn, ett varsitt. Blev inget bra med dubbeltäcke och samsovning.
Svårt att få plats med stora täcket eller vad var orsaken? Tanken är att få barnet att sova i egen säng snart, men misstänker att han ändå kommer spendera halva nätterna i min (minst. Planen var att han skulle sova i egen säng från start, han hade en annan plan 🙃).
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 939
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp