Ensam i dubbelsäng - ett stort täcke eller två små?

Ett stort eller två små täcken i dubbelsäng?

  • Ett stort

    Röster: 74 38,1%
  • Två små

    Röster: 112 57,7%
  • Annat (vad?)

    Röster: 8 4,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    194
Det är lite märkligt det där. När vi sover hemma under vårt stora täcke ligger vi lugnt och stilla.
Sover vi på hotell med små täcken tar jag det ena i sömnen och slänger ner på golvet, sen snor jag sambons så han blir utan 😆
Små täcken känns verkligen som att sova med små puttiga trasor när man är van med ett stort 😍

Ja för mig tar det slut för fort HELA tiden oavsett om jag sover själv eller sällskap. Och då ligger jag ändå still när jag sover men vill ofta vända o vrida mig för att hitta exakt rätt position och täcke på precis rätt mm av kroppen. Och en massa täcke framför/bakom ihopknölat. Ett litet täcke räcker aldrig till mig för det.
 
Ett normalstort täcke hade jag. På vintern hade jag visserligen två täcken eller ett täcke plus en filt pga frusen. Om jag inte använde båda skulle jag aldrig bädda med två bara för att. Känns slösaktigt med tvätt.

Som sambo har vi varsitt. Vi har inte samma tjocklek på täckena. Jag skulle frysa under sambons och han svettas under mitt.
 
Ett normalstort täcke hade jag. På vintern hade jag visserligen två täcken eller ett täcke plus en filt pga frusen. Om jag inte använde båda skulle jag aldrig bädda med två bara för att. Känns slösaktigt med tvätt.

Som sambo har vi varsitt. Vi har inte samma tjocklek på täckena. Jag skulle frysa under sambons och han svettas under mitt.
Jag har också större värmebehovet än sambon men vi har löst det så att vi har ett stort gemensamt svalare och sen har jag ett till litet som är bara över mig ovanpå det stora täcket.
 
Det jag blir mest förvånad över i denna tråd är hur vanligt det verkar vara att ha två täcken fast man sover själv! Kan förstå det om man har väldigt växlande temperatur i sovrummet eller själv har ett stort behov att ofta byta tjocklek, men tycker själv att det verkar onödigt platstagande och extra jobb med att byta lakan. Så jag skulle ha ett och i vanlig storlek, och är lite förvånad över att det inte ens fanns med som ett eget alternativ i trådstarten 😁
Jag skyller helt på medelåldershormonerna där :cautious: Förr i tiden hade jag inte två. Nuförtiden växlar jag mellan kall - varm - kall samma natt, så jag älskar att ha två täcken!
 
Jag hade andra halvan bäddad i två år efter att den blev tom. Nu är den utan lakan. Det ligger kudde och täcke och gör så det ser symmetriskt ut.
Kan vi även prata lite om kuddar i den här tråden? Jag har fyra, till mig själv. Två som ligger vid huvudändan även på natten, eftersom jag stökar runt en del när jag sover och vill ha nära till kudde hela tiden. En mellan knäna eftersom ryggen mår bättre när jag somnar så, och en bakom ryggen för mysfaktor. Under natten tappar jag ofta bort de två, men letar rätt på dem om jag vaknar till.

Och ja, sova borta är jobbigt om jag bara får en enda kudde och fantastiskt om jag sover i hotelldubbelsäng med MASSA kuddar :love:
/Mvh Fullt normal.
 
Svårt att få plats med stora täcket eller vad var orsaken? Tanken är att få barnet att sova i egen säng snart, men misstänker att han ändå kommer spendera halva nätterna i min (minst. Planen var att han skulle sova i egen säng från start, han hade en annan plan 🙃).
Det var lite svårt att hålla koll på vart täcket var och vart barnet var, när vi var två vuxna som ”ansvarade” för täcket. Slutade ofta med att sambon fick vara utan täcke 🙈
 
Det var lite svårt att hålla koll på vart täcket var och vart barnet var, när vi var två vuxna som ”ansvarade” för täcket. Slutade ofta med att sambon fick vara utan täcke 🙈
Ah okej, så ensam med barnet i sängen borde det inte vara några problem?
 
Kan vi även prata lite om kuddar i den här tråden? Jag har fyra, till mig själv. Två som ligger vid huvudändan även på natten, eftersom jag stökar runt en del när jag sover och vill ha nära till kudde hela tiden. En mellan knäna eftersom ryggen mår bättre när jag somnar så, och en bakom ryggen för mysfaktor. Under natten tappar jag ofta bort de två, men letar rätt på dem om jag vaknar till.

Och ja, sova borta är jobbigt om jag bara får en enda kudde och fantastiskt om jag sover i hotelldubbelsäng med MASSA kuddar :love:
/Mvh Fullt normal.

Jag har två kuddar, en för huvudet och en under knäna (order från naprapaten och det fungerar verkligen, min ländrygg är SÅ mycket gladare!).
 
Ni som vill ha två små täcken, innebär det att ni sover på ena sidan av dubbelsängen också? Om jag hade en dubbelsäng för mig själv skulle jag nyttja hela sängen och ser inte framför mig hur jag skulle brottas
Jag skyller helt på medelåldershormonerna där :cautious: Förr i tiden hade jag inte två. Nuförtiden växlar jag mellan kall - varm - kall samma natt, så jag älskar att ha två täcken!

I sådant läge förstår jag att det är praktiskt med två täcken 👍 Då använder du ju båda. Det som skulle kännas onödigt för mig är att ha extra täcke som jag inte behöver, bara för att "det ska vara 2 i en dubbelsäng".
 
Ni som vill ha två små täcken, innebär det att ni sover på ena sidan av dubbelsängen också? Om jag hade en dubbelsäng för mig själv skulle jag nyttja hela sängen och ser inte framför mig hur jag skulle brottas

I sådant läge förstår jag att det är praktiskt med två täcken 👍 Då använder du ju båda. Det som skulle kännas onödigt för mig är att ha extra täcke som jag inte behöver, bara för att "det ska vara 2 i en dubbelsäng".
Ja, jag sover på ena sidan. Hur skulle jag använda hela tänker du? Sova i mitten? Växla sida? (Ligga tvärs över? 😁)
 
Ni som vill ha två små täcken, innebär det att ni sover på ena sidan av dubbelsängen också? Om jag hade en dubbelsäng för mig själv skulle jag nyttja hela sängen och ser inte framför mig hur jag skulle brottas

I sådant läge förstår jag att det är praktiskt med två täcken 👍 Då använder du ju båda. Det som skulle kännas onödigt för mig är att ha extra täcke som jag inte behöver, bara för att "det ska vara 2 i en dubbelsäng".
Jag sover ibland tvärs över eller på mitten men oftast på sidan närmast sovrumsdörren. Ibland flyttar jag runt när jag sover, mest pga att katterna trängs. då är det praktiskt med två täcken, de får ena och jag det andra, men rätt vad det är ligger de och trängs igen och snor mitt täcke så jag får byta tillbaka till det andra igen. Är det riktigt kallt sover jag dock stilla under dubbla duntäcken med dem tryckta intill mig, vi snackar då en sovrumstemperatur under +10 grader i sovrummet. 😄
 
Ja, jag sover på ena sidan. Hur skulle jag använda hela tänker du? Sova i mitten? Växla sida? (Ligga tvärs över? 😁)

Ja,till alla förslag 😁 Det är det som är poängen med att ha en stor säng att sova själv i tycker jag.

Jag sover ibland tvärs över eller på mitten men oftast på sidan närmast sovrumsdörren. Ibland flyttar jag runt när jag sover, mest pga att katterna trängs. då är det praktiskt med två täcken, de får ena och jag det andra, men rätt vad det är ligger de och trängs igen och snor mitt täcke så jag får byta tillbaka till det andra igen. Är det riktigt kallt sover jag dock stilla under dubbla duntäcken med dem tryckta intill mig, vi snackar då en sovrumstemperatur under +10 grader i sovrummet. 😄

Det som blev halvt i mitt inlägg (skulle varit ett eget inlägg, men det försvann och jag trodde det var borta) var att jag inte ser hur jag skulle trivas med att byta täcke under natten till det andra. När jag flyttar på mig så tar jag med mig täcket jag redan sover med, som redan är ingosat 😊

Men det är ju så som jag trivs med, alla gillar olika och jag var mest nyfiken på hur ni andra gör, eftersom jag som sagt innan den här tråden inte visste att det var så vanligt att ha flera täcken och byta mellan dem under natten.
 
Ja,till alla förslag 😁 Det är det som är poängen med att ha en stor säng att sova själv i tycker jag.



Det som blev halvt i mitt inlägg (skulle varit ett eget inlägg, men det försvann och jag trodde det var borta) var att jag inte ser hur jag skulle trivas med att byta täcke under natten till det andra. När jag flyttar på mig så tar jag med mig täcket jag redan sover med, som redan är ingosat 😊

Men det är ju så som jag trivs med, alla gillar olika och jag var mest nyfiken på hur ni andra gör, eftersom jag som sagt innan den här tråden inte visste att det var så vanligt att ha flera täcken och byta mellan dem under natten.
Jag tar ju det andra täcket när jag flyttar ifrån katterna som snott mitt täcke och flyttar på mig i sängen, fördelen med en stor säng. Jag kan flytta runt med eller utan täcke/lakan/påslakan. Om de inte sover i sängen hos mig, av någon anledning, så håller jag mig till ett täcke.
 
Ni som vill ha två små täcken, innebär det att ni sover på ena sidan av dubbelsängen också? Om jag hade en dubbelsäng för mig själv skulle jag nyttja hela sängen och ser inte framför mig hur jag skulle brottas

I sådant läge förstår jag att det är praktiskt med två täcken 👍 Då använder du ju båda. Det som skulle kännas onödigt för mig är att ha extra täcke som jag inte behöver, bara för att "det ska vara 2 i en dubbelsäng".

Jag sover längst ut på ena kanten medan barnet ligger på tvären.

När han inte sover med mig är jag närmare mitten.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 939
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp