Ensam i stallet

Piamaria

Trådstartare
Ja, eller boxen!! Det är en uteboxrad med boxar som hänger ihop två och två!! Det står sammanlagt 14 hästar där! Den nu 8 årige valacken har aldrig haft problem med att vara ensam inne! I förra stallet stod han helt oberörd och åt fastän de 3 andra hästarna reds iväg! Han var ensam utan minsta bekymmer när jag än lämnade honom själv i den boxen!! Nu har han bott i sin utebox i ett halvår! Han har fått byta "boxgranne" flera gånger då detta är ett tävlings och försäljningsstall. Det rör sig med andra ord. Det är skvatt omöjligt att lämna honom ensam! Han blir helgalen och hoppar runt, stegrar sig, skrapar, gnäggar, stressar.....!! Det var inte så i början, då kunde han finna sig i att stå i sin box! Han ser hästar om han tittar ut men det hjälper inte! Luckan är stor och jag är rädd att han i sin iver och i sitt uppstressade tillstånd försöker att hoppa ut!! Kommer jag så lugnar han ner sig så småningom. Det är inga som helst problem att ha honom själv i ridhuset eller där jag gör i ordning hästen! Hästar kan komma och gå, det spelar ingen roll, han är lugn. Han åker lugnt och fint i transporten, alldeles själv men i boxen går det inte!! Vad fasen ska jag göra?? Ska jag stänga luckan, stoppa in hästen och gå därifrån??? Det MÅSTE gå att lämna honom ensam!! Nu kämpar vi med att stoppa in en ponny till honom när boxgrannen går ut men det är ju jättejobbigt att alltid passa med andra hästar!! Ge mig ett seriöst råd!!!!!:cry:
 
Sv: Ensam i stallet

Varför måste han stå i boxen själv då?

Min häst blir likadan, härjar till tusen om han blir ensam i boxen.
Vi har provar det mesta men det är helt enkelt så att det är något han inte accepterar och därför blir han inte lämnad ensam i stallet.
I övrigt går det bra med hantering, transport och ridning när han är själv.
 
Sv: Ensam i stallet

Det är nog mest för att personalen skall slippa böka och flytta hästar! Tycker att det är så konstigt att det har gått hur bra som helst i de 4 åren jag har haft hästen men inte nu......
 
Sv: Ensam i stallet

Puffar lite på denna tråden!! (Och lånar ett inlägg:)) Har en 07:a, valack som verkligen ogillar att stå inne. Han blir brötig, skrikig och kan inte stå stilla på gången om jag inte borstar honom eller verkligen grejar med honom hela tiden. Står han stilla är han ändå spänd som en fiolsträng. Är han inne ca 30 min ensam så bajsar han kanske 5 högar, så han gör inte så för att vara dum, han tycker helt enkelt verkligen INTE om det. Det kan ju praktiskt sett bli ganska jobbigt ibland och det lättaste vore ju om man kunde lära honom på bästa sätt. Hur det nu är??
Kallebus: När valde du att ge upp och inse att det verkligen inte funkar?

Min häst är ju verkligen en pärla i övrigt, är det andra hästar inne så står han som ett ljus och älskar att få uppmärksamhet!! Är det så att han är för ung för att inte vara beroende av sina hagkompisar än?
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 391
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 193
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 914
Senast: tanten
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp