Bukefalos 28 år!

Ensam med hund?

Banni

Trådstartare
Finns det några här på forumet som lever ensamma med sina hundar? Dvs ingen relation där man hjälps åt med hunden utan man har allt ansvar själv.

Mitt förhållande är på väg att ta slut. Sen jag skaffade min hund för 2 år sedan så har jag varit sambo så vi har hjälpts åt med kostnader och sambon har tagit en promenad om dagen med hunden och jag tar tagit resten. Jag har tidigare drivit eget företag där jag kunde anpassa arbetstider och ta med hunden om det behövdes, men nu är jag anställd på heltid på ett företag där jag inte kan ta med hund.

Så hur gör ni? Går vardagen ihop? Jag behöver pepp, för jag vet inte hur jag ska klara det.. Framför allt ekonomiskt, jag tjänar inte så bra och min dagmatte kostar 2900kr i månaden (en fjärdedel av min månadslön..) jag har inga vänner eller familj som kan hjälpa mig med hunden. I dagsläget kommer jag gå back ca 1500kr varje månad så måste hitta ett sätt att lösa det på.. :/

Så här ser en vanlig dag ut för mig och hunden
06.00-06.30 promenad
11.15-11.45 promenad och lek med dagmatten
16.15 kommer jag med och då blir det en längre promenad med lek i hundrastplats och lite träning vissa dagar
ca 20.00 går vi ut på kvällsrundan
(min hund är superduktig på att vara själv så det är inga problem)

Hur ser era dagar ut, ni som lever själv med eran hund/ar?

Min hund är min bästa vän och jag är hans, jag spenderar all min lediga tid med honom, att göra sig av med honom är inget alternativ. Tror inte det skulle gå att hitta ett bättre hem till honom.

Det blev kanske ett långt konstigt inlägg men jag kommer mig mest uppgiven just nu önskar att saker ibland bara kunde vara lite lättare :crazy:
 
Sv: Ensam med hund?

Tråkig situation, beklagar :(

Jag har tyvärr inga bra tips, men tar dagmatten 2900 kronor i månaden för att rasta din hund 30 minuter om dagen? Det måste ju finnas andra alternativ?

Jag är iofs gift, men hunden är min och jag står för alla kostnader själv och tar allt ansvar för honom. Så för min del hade det inte blivit någon som helst skillnad om jag var själv med honom.
 
Sv: Ensam med hund?

Jag har tyvärr inga bra tips, men tar dagmatten 2900 kronor i månaden för att rasta din hund 30 minuter om dagen? Det måste ju finnas andra alternativ?

Tyvärr finns det inga andra alternativ som jag ser det. Som sagt känner jag ingen som kan hjälpa till. Hunddagis som tar ungefär lika mycket (lite mer) tar inte emot hundar innan 06.45 på morgonen, jag börjar kl 07 och inga hunddagis ligger nära mig eller mitt jobb, jag har heller ingen bil.

Det positiva med den dyra dagmatten är iaf att hen är seriös och har det som sitt företag vilket känns tryggt när man ska lämna bort sin bästa vän i någon annans händer och dessutom nyckeln till ens hem.
Men ja det är SJUKT mycket pengar. :(
 
Sv: Ensam med hund?

Vi är två i familjen men hundarna är mina och helt mitt ansvar. Det funkar förstås men man får anpassa sitt liv och påminna sig själv om varför man har valt att ha hund. En bra extramatte/husse kommer du behöva. Många som separerar fortsätter att ha delad vårdnad om den gemensamma hunden, eller finnas som extramatte/husse när det krisar, är inte det något alternativ i ert fall? I så fall rekommenderar jag att du sätter upp lappar på ditt lokala PRO, kanske du får napp hos någon pigg pensionär som inget hellre vill än att vara dagmatte/husse. 2900 kr tycker jag är dyrt att betala för dagmatte.
 
Sv: Ensam med hund?

Jag har varit helt själv med hund, det funkade mha daghusse. Nu har jag sambo men har själv allt ansvar för hundarna bortsett från att han tar hand om dem när jag är på jobbet (jobbar kväll så vi går om varandra).

Jag hade annonserat efter en ny dagmatte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam med hund?

Jag har annonserat efter dagmatte tidigare (två månader sen) men utan resultat. Min hund är stor, ung och alltid inte helt enkel att ha och göra med om man inte är rejält hundvan och bestämd. Där av väldigt svårt att hitta någon annan.

Inte helt uteslutet att min sambo/exsambo skulle kunna hjälpa till ibland, men tror han kommer vilja flytta långt bort.. Usch allt ger mig bara ont i magen just nu :( men på nåt sätt ska det gå, så är det bara!
 
Sv: Ensam med hund?

jag behövde hjälp en kortare period för några år sedan och annonserade på blocket. Man kan tro att det kom mycket skumsvar men det var alltigenom vettiga bra människor som jag tyckte bra om som svarade. Tänkte bara ifall du endast annonserat i dagstidning eller lapp på affären.
 
Sv: Ensam med hund?

Jag är ensam med min hund. Nu har jag haft turen att ha jobbat skift och har världens bästa hundvakt som inte vill ha en krona för "besväret" (de brukar snarare bli ledsna om hon löper eller att jag av någon annan anledning inte behöver hundvakt ;)).

Fr.o.m måndag blir jag arbetslös, så då kommer jag gå hemma tills jag hittar annat jobb.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 284
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 298
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 729
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 139
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp