Ensam valp i kullen

L

LinnLaakso

Jag har varit och hämtat en blandras valp för ca en vecka sen och allting går jättebra, han är 12 veckor , rumsren och för övrigt en enkel valp att ha och göra med.

I den kullen som han blev till så blev det ingen kull utan bara en valp så han har inte växt upp med några syskon utan bara mamma och pappa. Har funderat på vad detta kan innebära för hans utveckling osv. Är det något speciellt man bör tänka på med en sådan här valp?

Har anmält oss till valpkurs och bestämt "hundträffar" lite här och var så han ska få träffa andra hundar, men det märks att han är väääldigt försiktig med andra hundar..
:crazy:
 
Sv: Ensam valp i kullen

Jag har förvisso bara träffat fyra hundar som varit ensamvalpar. Men de fyra hade alla problem med hundspråk. 1 var ovanligt rädd och harig av sig. 3 var istället tvärtom. Buffliga och blinda för andra hundars kroppsspråk. Vilket resulterade till en del bråk.
 
Sv: Ensam valp i kullen

Beror ju på om valpen fått vara med andra hundar under uppväxten.

Har haft två kullar, med ensamvalp i och ingen av dessa två har haft några konstigheter för sig iom att de fått växa upp med mina andra hundar och valpar.
 
Sv: Ensam valp i kullen

Jag håller helt med Gnist. Den ensamvalp som föddes hemma hos mig är nu 2 år och fullständigt normal. Det enda är väl att hon fortfarande aldrig tröttnar på att leka med flockens yngsta - en vildbase på 8 mån. Det ser jag dock bara som positivt ;)

Syskon är inte det viktigaste, det är vettiga vuxna som fostrar bra hundar.
 
Sv: Ensam valp i kullen

Okej.. Har träffat "Bosses" föräldrar och båda verkar vara trevliga, men detta är de ända hundar han umgåtts med tills han kom till oss. Tror ni det räcker om han får träffa andra hundar i olika åldrar kanske 2 -3 gånger i veckan nu plus valpkursen?

Är orolig att han inte lär sig "språket", fast det kanske föräldrarna tagit hand om?
 
Sv: Ensam valp i kullen

En av mina tikar, en liten shih-tzu, föddes som ensamvalp. Eftersom det var på min mormors kennel hade hon hela tider många hundar omkring sig i varierande ålder så "språket" lärde hon sig utmärkt. Att hon är smått skräp mentalt beror nog i alla fall inte på uppväxten... :angel: :D.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 538
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
Hundträning Om några veckor flyttar det förhoppningsvis hem en liten valp. Då det är min första valp funderar jag mycket över den första tiden med...
2
Svar
22
· Visningar
2 910
Senast: pocreator
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 808
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp