Bukefalos 28 år!

Ensam vildsvinskulting?

vego96

Trådstartare
Under dagens ridtur såg jag för första gången ett vildsvin! :bump: En ursöt liten randig kulting som stod och åt vid en utfodringsplats ca 15 m från ridvägen (kanske inte världens mest lysande ställe att ha den på, men i alla fall lättillgängligt. Tidigare har jag bara sett rådjur där.). Men så blev jag fundersam, som ölänning har jag ingen koll på vildsvin, då de knappt förekommer hemma på ön. Men det som jag trodde att jag visste var att de är flockdjur, och skygga som attan. Denna lilla krake var helt ensam, och brydde sig knappt om hästen överhuvudtaget, utan tittade på henne kanske tio sekunder innan den joggade iväg i sakta mak. Kan det ha varit nåt fel på den? Och skulle en vildsvinssugga attackera en stor häst om hon ansåg att den utgjorde ett hot mot hennes avkomma? :confused:

Som sagt, ingen vidare koll här inte... :angel:
 
Sv: Ensam vildsvinskulting?

Den var säkert inte ensam, men visst, lite skumt att den är själv eftersom suggorna sällan lägger bara en unge. Suggan fanns säkert i närheten.

Och nej, sannolikheten att suggan skulle attackera häst/dig är otroligt liten. Hästen skulle hon nog inte gå på i första taget, isf klarar sig din häst nog alldeles utmärkt eftersom den är mycket större och dessutom ett flyktdjur.
Jag har i över 10 år jagat i vildsvinsrika marker och här har vi "alltid" haft vildsvin, vi har väldigt lite incidenter med vildsvinen. Grisarna är skygga, fredliga, men kan bli aggressiva om de är skadade eller trängda, precis som alla andra djur.

Så nej, njut när du ser dem och tänk på att om hästen blir orolig är det säkert för att det ligger grisar och trycker i närheten:)
 
Sv: Ensam vildsvinskulting?

Med tanke på nuvarande underlaget i skogen vet jag inte om jag vill utnyttja hästens flyktegenskaper. ;) Men en liten gris gick bra, den brydde hon sig inte om. Det är ju lite det jag gillar med att rida ut, att man ser vilda djur lite då och då. :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp