Bukefalos 28 år!

Ensamhetsträning för Dummies

Ceta

Trådstartare
Om drygt två veckor hämtar jag hem min lilla tik :love:
Hon är 11 månader och har varit kvar hos uppfödaren sen hon var valp, och har därmed aldrig varit ensam hemma utan andra hundar. Jag har hundvakt på dagarna, och kommer ha med henne på det mesta, men känns ändå skönt med en hund som kan vara ensam ett par timmar emellanåt.

Mitt prio är att hon kan vara ensam i bilen, därefter att hon kan vara ensam hos mina föräldrar (som ska passa henne dagtid). Hemma i lägenheten lär bli minst ensamtid, så tänker att det inte är någon idé att börja där.
Det är en glad och social dam, med ganska lätt till skall. Hon känns stabil, och uppfödaren säger att hennes uppfödningar brukar gå bra att ensamhetsträna.

Så, hur ska jag lägga upp det? Har läst massa trådar här, och vet att vissa skapar tryggheten genom att göra enritual med filt/ben/godis osv, medan andra gör det mer som en vardagsgrej. Hur hade ni gjort i mitt ställe med en omplacering som ändå närmar sig året? Får ju givetvis lägga upp planen närmare när jag lärt känna henne och hon fått landa, men jag gillar att vara förberedd med lite tankar och synsätt :)
 
Man får nog lära känna hunden och se vilken strategi som passar bäst. :)
Jag tog åt mig att det oftast är bäst om hunden hålls avgränsad, så jag satte kompostgaller så hunden bara hade tillgång till köket och hallen men på filmerna ylade han och vankade fram och tillbaka. En gång när jag hade lite bråttom så glömde jag att avgränsa och hunden la sig i soffan och sov. :idea: Han fick då inte vara i soffan men efter att han fann tryggheten där har han mer eller mindre tagit över den. Nu när vi kommer hem ligger han oftast kvar i soffan en stund innan han kommer och hälsar.

Har kört med kong också, just vid ”hejdå”. :)
BDFB99A4-C086-4E78-B783-31CF6CEE20E0.jpeg
 
Alla hundar har inte separationsproblem. Jag har haft många hundar och ingen av mina har varit svåra att lämna varken omplaceringarna eller valparna. Du märker ju fort hur din hund är. Jag hade INTE väntat på att lämna en sån hund ensam. Jag hade låtit hunden bo in sig några dagar sen skulle jag gå ut en kortis. När hunden är trött och avslappnad. Inte göra en grej av det bara klä på mig och gå ut några minuter och sen gå in igen lika lugnt. Inte hålla på och hälsa och flamsa.
 
Om drygt två veckor hämtar jag hem min lilla tik :love:
Hon är 11 månader och har varit kvar hos uppfödaren sen hon var valp, och har därmed aldrig varit ensam hemma utan andra hundar. Jag har hundvakt på dagarna, och kommer ha med henne på det mesta, men känns ändå skönt med en hund som kan vara ensam ett par timmar emellanåt.

Mitt prio är att hon kan vara ensam i bilen, därefter att hon kan vara ensam hos mina föräldrar (som ska passa henne dagtid). Hemma i lägenheten lär bli minst ensamtid, så tänker att det inte är någon idé att börja där.
Det är en glad och social dam, med ganska lätt till skall. Hon känns stabil, och uppfödaren säger att hennes uppfödningar brukar gå bra att ensamhetsträna.

Så, hur ska jag lägga upp det? Har läst massa trådar här, och vet att vissa skapar tryggheten genom att göra enritual med filt/ben/godis osv, medan andra gör det mer som en vardagsgrej. Hur hade ni gjort i mitt ställe med en omplacering som ändå närmar sig året? Får ju givetvis lägga upp planen närmare när jag lärt känna henne och hon fått landa, men jag gillar att vara förberedd med lite tankar och synsätt :)
Jag säger tvärtom. Att börja ensamträna i din lägenhet där hunden bor och är trygg. Och inte vänta flera månader utan lägga in det naturligt i vardagen ganska direkt.
 
Jag håller med @Bonica

Sedan kan du skaffa en bur. Du bäddar den, täcker över den med en filt och haspar av dörren, och lägg smarriga saker där inne, så att det alltid är mysigt att vara där. Buren blir en trygg och mysig plats bara för vovven.

Det faktum att hunden har en trygg plats i hemmet att gå till kan underlätta ensamhetsträningen :)
 
Jag säger tvärtom. Att börja ensamträna i din lägenhet där hunden bor och är trygg. Och inte vänta flera månader utan lägga in det naturligt i vardagen ganska direkt.
Fast om hunden sällan ska vara ensam i lägenheten utan främst på andra platser, är det ändå bäst att börja hemma? Tänker att hon sannolikt kommer vara trygg hemma hos föräldrarna med då hon ska vara där när jag jobbar :)

Men tycker det låter som jag tänker lite att inte vänta för länge med att testa, bara tills hon landat lite :) (så länge hon känns trygg i det)
 
Fast om hunden sällan ska vara ensam i lägenheten utan främst på andra platser, är det ändå bäst att börja hemma? Tänker att hon sannolikt kommer vara trygg hemma hos föräldrarna med då hon ska vara där när jag jobbar :)

Men tycker det låter som jag tänker lite att inte vänta för länge med att testa, bara tills hon landat lite :) (så länge hon känns trygg i det)
Med en i grunden trygg hund är det ganska lätt att överföra ensamheten till ett annat ställe. Min hund är t ex hos min morbror och moster endast enstaka gånger om året och har inga problem med att bli lämnad där. Och när jag var på läger förra sommaren lämnades hon kortare stunder flera gånger om dagen när vi hade teori och vid lunch och midddag, och det gick bra trots att vi var på ett helt nytt ställe.

Och det borde väl vara lättare för dig att träna om du har din egen lägenhet att utgå från i stället för att åka hem till dina föräldrar varje/varannan dag under tiden träningen pågår? Speciellt i början när det rör sig om några minuter varje dag. Om du och hunden ändå är ¨på besök hos föräldrarna kan ni ju träna kortare stunder även där.

Visar det sig att det är svårare med ensamheten kanske man får överväga att träna för varje nytt ställe.
 
Med en i grunden trygg hund är det ganska lätt att överföra ensamheten till ett annat ställe. Min hund är t ex hos min morbror och moster endast enstaka gånger om året och har inga problem med att bli lämnad där. Och när jag var på läger förra sommaren lämnades hon kortare stunder flera gånger om dagen när vi hade teori och vid lunch och midddag, och det gick bra trots att vi var på ett helt nytt ställe.

Och det borde väl vara lättare för dig att träna om du har din egen lägenhet att utgå från i stället för att åka hem till dina föräldrar varje/varannan dag under tiden träningen pågår? Speciellt i början när det rör sig om några minuter varje dag. Om du och hunden ändå är ¨på besök hos föräldrarna kan ni ju träna kortare stunder även där.

Visar det sig att det är svårare med ensamheten kanske man får överväga att träna för varje nytt ställe.
Ah, då är jag med :) Då fattar jag!
Bilen kommer dock bli naturligt att börja med 5-10 minuter då jag tar in och ut hästarna. Så hoppas det går smidigt i det läget med :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 713
Senast: Kraxa
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 490
Senast: Pilot
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 608
Senast: Vassi
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 410
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp