Ensamhetsträning-Omplacering

AgentCarter

Trådstartare
Vi har hämtat hem en hane på ett och ett halvt sen en vecka tillbaka på prov (intalar jag mig själv samtidigt som jag vet att han kommer stanna kvar)
Han hade problem med att lämnas ensam i sitt förra hem vilket även har visat sig här. Han kan bli gnällig bara någon familjemedlem lämnar huset eller är instängd så han inte når dem. Har varit en snabbis utanför dörren så han blivit helt ensam med vår andra hund och då började direkt klagosången.
Jag tar det självklart långsamt med detta men jag skulle gärna vilja veta hur andra skulle gjort och tänkt kring detta då det verkar väldigt befäst i honom.

Vi har en hundgård vi försöker vänja honom vid genom att vi är där med honom i innerdelen och bara myser just nu som träning för att han ska vänja sig.
 
Risken finns ju att hunden har så pass stark separationsångest att träning faktiskt inte hjälper. Har ni möjlighet att lösa det så han inte behöver vara själv?

Annars hade jag tränat genom att gå ut ofta. Bara ut genom dörren, stänga och sen in igen. Ge gärna något gott ben ibland. Speciellt om du är borta någon minut om du måste. Tanken ska hela tiden vara att hunden upplever det trevligt och tryggt att bli lämnad och att hunden helst inte ens ska hinna börja gnälla eller skälla. Gör det inte till någon stor affär när ni kommer tillbaka heller.
 
Risken finns ju att hunden har så pass stark separationsångest att träning faktiskt inte hjälper. Har ni möjlighet att lösa det så han inte behöver vara själv?/
Ja den risken finns ju tyvärr. Nej, den möjligheten utöver hundsällskap har vi inte, vi har hundgården där det ofta finns människor runt att erbjuda.

Om vi nu pratat sådan stark separationsångest, tror ni det går att ta hjälp av ångestdämpande för ensamhetsträning?
Inte lugnande utan riktiga ångestdämpande för att ta udden på det värsta.
 
Nu när jag sitter vid datorn kan jag passa på att ge lite mer utförlig beskrivning av hunden och tidigare förhållanden.

Han är av jaktras (stövare) och har bott i en familj med äldre barn, där han fått bo i hallen utan vad det verkar som större social kontakt med människor utöver en medlem i familjen som dock jobbade en del och så fort hen var utanför dörren ska hunden ha börjat gråta. Detta ledde då till en ohållbar situation där det var omplacering eller avlivning.
Så nu har vi en hund här hemma med stort resursförsvar (jag antar att saker inte blivit taget på ett bra sätt från honom), som är uppe på bord och bänkar (har man bara bott i en hall är det svårt att veta hur man ska bete sig utanför), inte kan gå i koppel utan att strypa sig själv, separationsångest och som är alldeles underbar!

Fruktansvärt mjuk, social och så go! Han är dock väldigt valpig för sin ålder och självklart osäker pga den nya situationen. Den enda skillnaden mellan att ha honom och en liten valp är rumsrenheten.
Han har väl inte varit behandlad illa tidigare, men inte bra heller.

På grund av resursförsvaret vill jag ta det lite lugnt med ben inne i huset, han högg mig igår ( jo jag lovar att han är underbar) eftersom jag har yngre barn och den andra hunden är väldigt het på ben så jag vill undvika större konflikter då vi inte känt varandra så länge.

Så en riktigt fin hund, känns mycket formbar men har inte fått den sociala träningen innan och har en drös med problembeteenden där jag ser separationsångesten som det som kan bli ett svårlöst problem då de andra redan är bättre och jag förväntar mig att de kommer lösas med träning och mognad.
 
Annars hade jag tränat genom att gå ut ofta. Bara ut genom dörren, stänga och sen in igen. Ge gärna något gott ben ibland. Speciellt om du är borta någon minut om du måste. Tanken ska hela tiden vara att hunden upplever det trevligt och tryggt att bli lämnad och att hunden helst inte ens ska hinna börja gnälla eller skälla. Gör det inte till någon stor affär när ni kommer tillbaka heller.

Detta är lite så jag börjat, tyvärr är det en svår vecka med höstlov och alla i familjen är hemma så är ofta någon inne, vilket ändå inte varit dumt då jag ser att han kan tycka det är jobbigt när någon försvinner ut ur huset. Också att vara i hallen under tiden tassarna torkar är jobbigt, men jag är generellt med honom då i hallen och lämnar för att gå ut i köket kortare stunder där han ser mig vilket han tycker är lite jobbigt (och spränger kompostgallret om jag försvinner).

Vi kommer självklart ha mer tid än den här veckan till ensamträning.
 
Detta är lite så jag börjat, tyvärr är det en svår vecka med höstlov och alla i familjen är hemma så är ofta någon inne, vilket ändå inte varit dumt då jag ser att han kan tycka det är jobbigt när någon försvinner ut ur huset. Också att vara i hallen under tiden tassarna torkar är jobbigt, men jag är generellt med honom då i hallen och lämnar för att gå ut i köket kortare stunder där han ser mig vilket han tycker är lite jobbigt (och spränger kompostgallret om jag försvinner).

Vi kommer självklart ha mer tid än den här veckan till ensamträning.

Hur länge har ni haft honom?
 
Vi har hämtat hem en hane på ett och ett halvt sen en vecka tillbaka på prov (intalar jag mig själv samtidigt som jag vet att han kommer stanna kvar)
Han hade problem med att lämnas ensam i sitt förra hem vilket även har visat sig här. Han kan bli gnällig bara någon familjemedlem lämnar huset eller är instängd så han inte når dem. Har varit en snabbis utanför dörren så han blivit helt ensam med vår andra hund och då började direkt klagosången.
Jag tar det självklart långsamt med detta men jag skulle gärna vilja veta hur andra skulle gjort och tänkt kring detta då det verkar väldigt befäst i honom.

Vi har en hundgård vi försöker vänja honom vid genom att vi är där med honom i innerdelen och bara myser just nu som träning för att han ska vänja sig.

Jag fick lämna bort min hund till mina föräldrar då han inte alls kan vara ensam.

Vi försökte träna, men jag kände att han inte skulle behöva den oron nu när han är så gammal.

Man binder upp sig så mycket med en hund med separationsångest :(
 
Men då tycker jag inte ni ska lämna honom alls. Ensamhetsträningen bör nog ske om några veckor när hunden landat mer om den redan har problem och är orolig av sig.
Nej att lämna honom är det inte frågan om, jag har en fundering hur andra skulle ha gjort för att göra detta på ett så bra sätt som möjligt då det redan finns problem. Jag tror på att redan nu vänja vid hundgård och hall, vänja vid att familjemedlemmar går ut och in ur huset och framförallt ge trygghet. Han har varit själv ca 1 min när jag kuta fram och tillbaka till bilen och resten av familjen var ute i trädgården.

Men jag är realist, det kanske inte blir bättre och då skulle jag vara öppen för att prova med ångestdämpande under träningen, men det är människopsykiatri jag är bra på inte hund.
 
Vad händer om du går in och ut genom dörren 30 gånger på raken efter varandra? In ut in ut in ut osv med bara ett par sekunders fördröjning mellan varje dörrpassering? Ylar han lika mycket från början till slut?
 
Vad händer om du går in och ut genom dörren 30 gånger på raken efter varandra? In ut in ut in ut osv med bara ett par sekunders fördröjning mellan varje dörrpassering? Ylar han lika mycket från början till slut?

Detta gjorde jag i hundgården idag som är i två "rum" och han gnällde bara lite någon gång och sen blev han lugn och den äldre hunden orolig då matte var riktigt jäkligt konstig.

Sen tycker jag det verkar som han blir oroligare och oroligare när husse försvinner ut (samma kön som den han tidigare tytt dig till) vilket oroar mig lite, då husse arbetar borta mycket och är borta från måndag igen.
Har beställt adaptil halsband som borde komma till tisdag, på måndag ska jag ringa veterinären och diskutera kring ångestdämpande (om de vill träffa honom innan och eventuellt skriva ut recept så det finns om det behövs), hur svårt det är att ta bort sporrar bak då jag tror de besvärar honom och datum för besiktning då jag ändå inte kommer lämna tillbaka honom är det nog lika bra att skriva över honom så fort som möjligt.

Hans uppfödare kommer också komma på besök vilket känns bra då jag har fundering kring om han är hjulbent och vore bra att veta hur korrekt hans utseende är i övrigt.

Söt som socker är han
 

Bifogade filer

  • IMG_20181031_165552_719.jpg
    IMG_20181031_165552_719.jpg
    149,6 KB · Visningar: 22
Jag har kikat på några avsnitt ur serien "Hundens hemliga liv" - fånig titel, men riktigt bra. Där fick jag se att dom faktiskt använde sig av den ensamhetsträning jag använder till valpar (speciell filt med godis som räcker lite längre som enbart ges då) som praktiserades till vuxna hundar som haft separationsångest längre tid :)
Kanske värt prova.
En filt/bädd som enbart används då + t ex en Kong som fylls med godis/mjukmat etc. Med dessa vuxna hundar så sitter man kvar tills hunden ätit upp första tiden. När den är helt lugn så börjar man ta ett eller två steg bort och tillbaka igen när hunden ligger och äter. Successivt öka tills man kan gå ut till annat rum och tillbaka osv osv tills hunden lugnt ligger kvar och äter när man pysslar i annat rum.
Därefter öka till att öppna ytterdörren och tillbaka osv tills man kan prova 5 minuter utomhus (kanske med öppen dörr i början).
Kommer ta lång tid, men en metod som verkar fungera om man har tålamod och inte forcerar. Hunden lär sig att filten/bädden + godiset blir en trevlig stund och att den där lär sig slappna av.

Detta är ju en lång och utdragen variant av den metod jag använder till valp, men med inlärd separationsångest och lång tid det pågått, så behövs tid och tålamod och då kan nog detta vara en metod värd att pröva :)
 
Jag har kikat på några avsnitt ur serien "Hundens hemliga liv" - fånig titel, men riktigt bra. Där fick jag se att dom faktiskt använde sig av den ensamhetsträning jag använder till valpar (speciell filt med godis som räcker lite längre som enbart ges då) som praktiserades till vuxna hundar som haft separationsångest längre tid :)
Kanske värt prova.
En filt/bädd som enbart används då + t ex en Kong som fylls med godis/mjukmat etc. Med dessa vuxna hundar så sitter man kvar tills hunden ätit upp första tiden. När den är helt lugn så börjar man ta ett eller två steg bort och tillbaka igen när hunden ligger och äter. Successivt öka tills man kan gå ut till annat rum och tillbaka osv osv tills hunden lugnt ligger kvar och äter när man pysslar i annat rum.
Därefter öka till att öppna ytterdörren och tillbaka osv tills man kan prova 5 minuter utomhus (kanske med öppen dörr i början).
Kommer ta lång tid, men en metod som verkar fungera om man har tålamod och inte forcerar. Hunden lär sig att filten/bädden + godiset blir en trevlig stund och att den där lär sig slappna av.

Detta är ju en lång och utdragen variant av den metod jag använder till valp, men med inlärd separationsångest och lång tid det pågått, så behövs tid och tålamod och då kan nog detta vara en metod värd att pröva :)
Detta är så som jag gjort :)
Och peppar peppar det funkar bra nu! Kan vara själv 2 min i hundgård och ligger lugnt kvar. Mer än så har jag inte provat men vi är där flera gånger per dag och tränar.
Inne har jag låtit ensamhetsträningen helt vara, jag tycker han ännu är lite för osäker, följer alltid med när vi byter våning tex.
Har inte velat begränsa utrymmet inne eftersom han innan bara varit på kraftigt begränsat eller i bur.
 
Forutom det du redan gor skulle jag focusera pa att trana in "leave it". Att lara honom att det ar det basta i varlden att slappa det han gor for att titta pa dig nar du sager det. Det kan hjalpa med bade resursforsvar och separations angest. Min pip larsson slutar gnalla och lagger sig lungt nar jag sager "Leave it" om han gnaller for att jag lamnar honom.
 
Forutom det du redan gor skulle jag focusera pa att trana in "leave it". Att lara honom att det ar det basta i varlden att slappa det han gor for att titta pa dig nar du sager det. Det kan hjalpa med bade resursforsvar och separations angest. Min pip larsson slutar gnalla och lagger sig lungt nar jag sager "Leave it" om han gnaller for att jag lamnar honom.
På T har jag läst in just "släpp det" men har bara använt det vid vilt jag inte tycker han ska bry sig om. Med F så blir det nog med men är så mycket som ska läras in för stackaren att det känns som han borde gå runt med konstant hjärnsmälta. Vi tränar mycket med att byta leksaker nu i lek vilket går bra. Men även just att man faktiskt får ha saker ifred.
 

Liknande trådar

Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 331
Senast: Vassi
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896
Relationer Jag har skapat ett hemligt nick för att kunna ta upp något mycket privat. Jag önskar input från andra, kanske någon har varit i min...
2
Svar
36
· Visningar
9 729
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp