Ensamma hästar.....

skillnaden är ganska uppenbar faktiskt....blir en häst lämnad eller lämnar en flock så kommer den aldrig in tillbaka, vilket den får hos oss människor.Där får vi chansen att tänka "NH"...det är därför den blir upprörd över att bli lämnad...helt naturligt alltså...(Natural)
 
Snälla Dreamer jag har för länge sedan vuxit ifrån "Ha-ha, jag hade rätt".
Visst är det skillnad att bli ensam lämnad i ett syfte och inte i ett syfte. Instinktivt vet unghingsten att han skall iväg och skaffa en egen flock och gör det!
Men vet din häst som lämnas ensam i hagen för vilket syfte den står där ensam? Hur förklarar du för hästen att det är för att du skall lära dig att vara ensam, matte vill det?
Mitt syfte i att jag drar igång detta är inte för att klanka ner NH utan för att revidera detta gudomliga och ta ner det lite på jorden.
Vi och hästarna lever i en annan verklighet än vad NH-filosofin baserar sin lära på.
För många hästar är det t.ex vardagsmat att umgås med diverse rovdjur. Inte märker dom signalerna från en farlig katt så varför bete sig som ett rovdjur gentemot hästen när dom aldrig har fått erfara det.
Ute på steppen så lär sig fölis av sin mor vad den skall akta sig för men inte i vår värld. Visa en katt för en fölis så kommer den fram och nosar och undrar vad det är för figur? Kanske tar sig en tugga också, eller är det något man kan jaga? :D
Mina ston och jag är vänner. Det överför dom på sina föl fast jag skall ju anses som rovdjur. Det stona tillåter mej att göra ser fölet också och så är den hanteringen klar.
Likaså hur dom ser att andra djur traskar runt benen. Det här att möta rovdjur och försvara sig med att fly lär dom sig aldrig i en tam miljö, men däremot i vilda livet.
 
Ja, det är ju det jag tänker på, att man vill kunna rida ensam eller tillsammans, inte vara tvungen att jämt rida tillsammans.

Jag menade att hårddra resonemanget: kan man inte vara ensam med sin häst så återstår bara att ha dem i en flock och göra ingenting... :D eller alltid göra allt inne i hagen i flocken elller vara flera tillsammans... bökigt tycker jag...

Idealet för mig är lösdrift med stor flock och så nema problema att ta ut sin häst och rida den ensam. :)
 
Annika, jag ber om ursäkt, jag läste ditt inlägg slarvigt och svarade på den allmänna frågan varför man tränar sin häst att vara ensam.

Ur NH-vinkeln ser jag inget motsättande i att förstå flockens betydelse men ändå vilja använda sin häst när den är skild från flocken, och då vara en så god ledare att hästen känner sig trygg.
 
Klurgumma där!
Ja jag skulle aldrig vilja svika mina hästar med att putta bort och sen makta till mej med att ta in dem igen.
Det är inte ödmjukt.
 
Problemet är för mig aldrig att ge sig ut med en häst ensam....utan för dom som blir kvar hemma isåfall...hästen jag jobbar med bryr sig aldrig om att lämna sin "flock"....DÄR har vi genom träning fått dom att uppföra sig genom våra egna normer...och det är ju oxå träning för den som blir kvar hemma, att veta att man kommer tillbaka nångång....sånt sker inte i det vilda.
 
Det mest naturliga är att hästen ska befinna sig i flock, ja. Alla hästar i det vilda som inte har rätta flockegenskaperna blir utstötta - och dukar oftast snabbt under.

I vår värld så dukar inte dessa hästar under, då de naturliga hoten som finns i det vilda inte finns hos oss. Jag känner ett par tre hästar som inte vill ha med andra hästar att göra - varför då tvinga dom? Jag vet inte vad som är värst - att ha hästar själva eller sätta in dom i grupper som är så obalanserade och felmixade att varje minut i hagen blir ett stressmoment?

Och lära hästarna vara själva är väl en ren självklarhet? Man lär dom det för deras egen skull, i händelse av att dom nån gång måste vara ensamma. Har man en gång lärt dom det så kan dom det - behöver man aldrig använda kunskaperna så är det ju bara att tacka och ta emot.

Nej, nu måste jag springa till bussen!
 
Vad moget att ägna sig åt dylika hårklyverier! :D
Ja håll på du bäst du vill, jag får mitt kvitto varje gång jag är hos min häst, att NÅT måste jag ha fått rätt på, hon lär knappast komma rusandes i full galopp (och lämnat sin flock :eek:) när hon hör mig kalla. Så jag behöver inte din bekräftelse "AnnikaL", så sånt där snack biter inte på mig.
 
men dreamer......konstigt att det bara är DIN häst som kommer, här kommer ALLA i flocken när jag kommer....det är väl det mest naturliga....du har verkligen lyckats med att få din häst att tro att du är en artfrände :)
 
Självklart Dainty!

Dreamer jag begriper mej inte på dej.
Här pågår en liten oförarglig diskussion. Ingen är dum utan framför lite tyckande och tänkande kring NH.
Men dina taggar åker ut.
Bemöt istället, tala om hur hästen tänker och hur fel vi andra har. Gå inte i taket för att andra har egna erfarenheter, egna uppfattningar och att andra kan vara mer pålästa. Det är så man lär sig och går vidare. :banana:
 
Nej, jag tycker inte att vi har någon diskussion längre, utan det enda det här går ut på är att sätta dit NH som filosofi, och/eller mig som person. De senaste 10 inläggen (löst räknat) ägnar du / ni åt hårklyverier, där ni på fullt allvar diskuterar huruvida hästen tycker det är någon skillnad på att bli lämnad ensam av en människa i en hage, och att bli lämnad ensam av hästkompisarna. Även om det finns en skillnad så är den skillnaden inte relevant i det här sammanhanget. Detta var bara en bisak, det väsentliga var ju huruvida det var ok enligt NH att göra som jag gjorde, dvs vänja min häst vid att vara ensam genom att... ja, vänja henne vid att vara ensam. Eller var det inte det du ville diskutera? :confused:
 
Jag känner ett par tre hästar som inte vill ha med andra hästar att göra - varför då tvinga dom? Jag vet inte vad som är värst - att ha hästar själva eller sätta in dom i grupper som är så obalanserade och felmixade att varje minut i hagen blir ett stressmoment?

Nu är jag lite förvirrad (vilket inte är ovanligt :d). Tror nog att man måste hantera hästen efter hur den är uppväxt och präglad, vad jag menade var att när en häst föds och uppfostras i någorlunda naturlig flock vet man lättare vilka referensramar individen har även om varje individ har sina för och nackdelar precis som vi människor ;)

En häst som inte är präglad på "naturligt" sätt är nog svår att lära sig ha flockvana, man får hantera hästen efter eget omdöme med hästens bästa som ledning. Det är nog mer eller mindre "kört" när hästen inte fått uppfostran i en riktig flock, att lära i efterhand.

Vad vill jag ha sagt med detta....låt mig tänka....:idea: jo att det troligtvis inte är en nackdel att hästen fostras i flock utan kan till och med vara en fördel.. ;)...oavsett vad hästen ska användas till.

Rolle på Österlen
som vill ha mer regn...
 
Men Dreamer, NH går ju ut på att vara naturell men det är fullt legalt att frångå om det passar.
Är det inte viktigt att veta orsak och verkan när man arbetar med hästar. Den springande punkten i NH-filosofin är väl att ha kännedom om flockbeteendet. Därifrån utgår ju läran.
Att då fördjupa sig lite kan ju inte skada.
Varför lämnas hästar utanför en flock, vad beror det på? Varför vrålar hästar ut sin förtvivlan när de blir ensamma?
Varför är join up en effektiv metod till att få hästen lydig? (Martha svarade på det.)
Är det inte av vikt att verkligen veta hur en flock fungerar när man skall arbeta utefter det.
Målet för mej är inte att sätta dit någon utan jag har frågat om riktigheten i filosofin.
Är det justa metoder att bruka bruka på våra tamhästar?
 
Jo en till sak som martha skrev. Alla mina hästar kommer när jag ropar, det gör mina också. De kommer i samlad flock.
Det här skall nog många tänka vidare på. Rätt eller fel?
Vad är mest naturell?
 
So what??, det gör mina hästar också, så kom inte och hänvisa det till NH hantering..
 
NH går ju ut på att vara naturell men det är fullt legalt att frångå om det passar.
Nej, jag ser det som att vi frångår det naturliga när vi tar friheten från hästen. Därefter, för att kunna umgås med dem, måste vi uppfostra dem. Detta görs antingen på människans språk, dvs med beröm och bestraffning, eller genom NH (tryck och eftergift).
Som jag skrev tidigare så vet jag inte hur man ska använda tryck och eftergift-metoden i fallet vänja hästen vid att vara ensam. För vänjas måste den ju, precis som vid ridning, att bli ledd (och det är här jag börjar bli trött eftersom jag känner att jag upprepar mig...) osv. Jag gjorde den bedömningen att det skulle gå bra, och det gjorde det också.
Undrar vilken häst som lider mest egentligen, den som vänjs snabbt, eller den som går med ständig oro mest hela tiden, så fort den för ett ögonblick behöver skiljas från sin flock.

Jag har sagt det jag har att säga om detta, fler inlägg från min sida kommer bara att bli upprepningar, vilket jag helst undanber mig.
 
Har jag gjort det??? Jag har FULLT upp med att försvara mig från påhopp från AnnikaL - inlägget du besvarade var just ett sånt!

Vad jag inte begriper med er anti-NH:are är varför ni känner er så fruktansvärt hotade av oss som håller på med NH? Vad är ert problem?
Jag är bara glad för er skull att er hästhantering fungerar så bra för er, kan inte ni göra detsamma för oss?
 
Det har väl varenda kotte insett att vi har berövat hästen friheten.
Så du menar att skillnaden mellan NH och vanlig hantering endast är NH,s tryck och eftergift och människohanteringens är beröm och bestraffning? Det var metoderna.
Filosofin då, att arbeta utefter hästarnas eget beteende och ha flockens liv som utgångspunkt i synnerhet när man uppfostrar en häst. Är det försvunnet nu?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Hästmänniskan Har en bekant som nu står inför det faktum att hennes valack blir ensam från och med nästa vecka. Hon har en annan häst som hon köpt men...
2
Svar
32
· Visningar
5 209
Senast: lilstar
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 571
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp