Ensilage el Hö

selda

Trådstartare
Vilket är bäst att använda sig av enilage eller hö till ett sto som har föl vid sidan och väldigt lätt för att gå ner i vikt.
Det känns som att man kan fodra för mycket av ensilget vet ej om jag tänker fel.

Hon som hyr in sig vill köpa ensilge till sin häst och jag är i valet och kvalet, plus att vi bara har tre hästar då med fölet.

Sen undrar jag hur fölet kan reagera på ensilage när han väl tänker börja äta det. Är född i maj och äter av gräset.

Ensilaget är analyserat men jag tror inte att jag får skriva ut det här.

Sv: Ensilage el Hö

det går utmärkt att skriva ut analysvärdena, däremot inte att be om hjälp med att få din foderstat uträknad...

Och som svar på din fråga så hade jag fodrat med det som har högst proteininnehåll, tveklöst. Det är svårt nog att få i både digivande ston och växande fölungar alla proteiner de behöver.

Frågan är bara om ni gör av med ensilagebalarna tillräckligt fort?

Ok då skriver jag ut det, för min nästa fråga är vilket som har bäst värden.

Ensilage 1 g/kg foder
Torrsubstans 50% Smältbart råprotein 26 Energi foder 4,8 MJ/kg Kalcium Ca 2,2 Fosfor P 1,1 Magnesium Mg 0,9 Kalium K 6,1
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

g/kg Torrsubstans
Råprotein 88 g/kg Smältbart råprotein 51 g/kg Energi 9,7 MJ/kg Kalcium Ca 4,4 g/kg Fosfor P 2,2 g/kg Magnesium Mg 1,7 g/kg Kalium K 12,1 g/kg

Ensilage 2 g/kg foder
TS 65% SR 29 Energi 5,9 Ca 2,3 P 1.4 Mg 0,8 K 10,8
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
g/kg Torrsubstans
Råprotein 80 SR 44 Energi 9,1 KJ/kg Ca 3,5 P 2,2 Mg 1,2 K 16,5

För att jämföra värdena jämför man per kg torrsubstans eftersom de har olika TS-halt. Nr 1 har högre proteinvärde och något högre energivärde. (det ser du väl själv? ;))
Alltså har nr1 högre näringsvärde per kg torrsubstans. Men det är blötare och du får ge lite mer av det.

Jo jag ser :) men har beslut ångest då hon är väldigt känslig och går ner i vikt lätt.

Och så funderar jag om det kan funka med fri tillgång både dag och natt. För då ställer vi ut en bal i hagen. Och hade jag haft hö så har hon fått så mycket på natten att det är kvar tills på morgonen. Och det är då jag undrar om det kan bli för mycket om man gör lika med ensilaget

Ok nu vart det rörigt men jag hoppas att ni förstår, jag har inte så mycket erfarenhet av ensilage utan har haft hö för det mästa en gång hösilage då flera hästar men tyckte att det var lite bökigt att fodra med till kvällen

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 589
Senast: ufot
·
Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 644
Senast: ameo
·
Z
Foder & Strö Hej! Är generellt rätt dålig på foder, då jag har hästar som överlever på luft i normala fall ;) Mitt sto som har ett 8 v föl vid...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Ziemona
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 625
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka