Ensilage/hösilage

A

ankans

Hittade en jättebra forskningsartikel om detta. Det stod bl a att hästägare ofta letar efter ett hösilage med en torrsubstans på över 70%, vilket enligt artikeln inte är bra, för att grönmassan inte ensileras och att det är för lite vatten för att mjölksyre bakterierna ska kunna producera mjölksyra. Ett stick hål på en sådan bal innebär högre risk för mögel. om ni vill läsa så finns den här
http://www.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf :)
 
Det här är ett rätt välkänt faktum bland producenter av grovfoder, dessvärre är det marknaden som styr och de flesta producenter balar alltså torrare material än de egentligen tycker är vettigt - för hästägarna vill ha det så...

Personligen väljer jag gärna ur de partier som går på 55-60 %. Jämförelse: Horsehage (som brukar nämnas i samband med god kvalité) håller 55 % i genomsnitt...
 
Synd att vi konsumenter inte har bättre koll. Det blir ju lite så att man lyssnar på andras åsikter, men hösilage har ju inte används speciellt länge för hästar, därutav okunskapen kanske. Intressant iallafall, det har ju varit många trådar på på bukefalos om detta där flera rekommenderat hög t/s halt.
 
Vi brukar upplysa våra kunder om att ett torrare silage är känsligare, men det är ingen som tycker det är ett hållbart resonemang (trots att man backar upp med fakta).
 
Vad är deras argument? Man undrar ju varför det ryktas om att torrare är bättre? Och vad är igentligen orsaken till att det skulle vara bättre? :confused:
 
Det är nog botulismrädslan samt att ett torrare hösilage inte fryser lika lätt när det är riktigt kalla vinternätter. Vi har ett hösilage på 55.5% som jag tycker är perfekt i torrhetsgrad, på mitt tidigare stall fick vi dock ibland hösilage som totalfrös vilket gjorde att hästarna blev dåliga i magen och fick svårt att få i sig vad de skulle ha på dagarna.
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Skulle vilja ha lite åsikter om ett par frågeställningar runt TS-halten på hösilage samt de konsekvenser olika TS-halter får på övriga...
2
Svar
26
· Visningar
2 590
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp