Bukefalos 28 år!

Varför så höga TS-halter??

Sv: Varför så höga TS-halter??

Pressarn skrev:
Det är ju trevligt att de flesta i princip verkar hålla med i mitt resonemang, men finns det ingen här ute som förordar riktigt torrt hösilage och kan motivera varför. Jag vill absolut inte påstå att höga halter är dåligt, en riktigt tät förpackning kan nog håll möglet borta, men som någon nämnde så kan det kanske bli problem när man öppnar den framåt vårkanten?!

Jag har använt 40 st. 250 kg:s balar med 84% TS i vinter. en av dessa var möglig, de andra var jättefina, luktade gott, inga som helst problem.
Jag vill ha det torrt då jag inbillar mig att det inte är bra för hästens mage med det blöta. jag ser i alla fall många hästar som reagerar negativt och får diarré.
 
Sv: Varför så höga TS-halter??

martha skrev:
man får ge ge mera foder ju mindre ts det handlar om...

Det är det många som inte fattar, de brukar tro tvärtom eftersom det väger så mkt..*Hrm*

:crazy:
 
Sv: Varför så höga TS-halter??

Jag tror forfarande det handlar om okunskap bland hästägare som gör att man inte riktigt vet skillnaden mellan för och nackdelar på hög / låg ts halt.

De flesta större leverantörer som jag kommit kontakt med har en ts halt runt 55 % - 65 % som idealet.
´
Själv skulle jag ine fodra med en högre ts halt än 65 %, då skulle jag hellre försöka få tag i hö.
 
Sv: Varför så höga TS-halter??

Det är inte säkert du ser med blotta ögat att ditt hö är dåligt.

Gillar man riktigt torrt så är det bättre att gå hela vägen och använda hö istället.
 
Sv: Varför så höga TS-halter??

Vårt silage brukar ligga runt 68% och det tycker jag helt klart är det som funkar bäst. Vi får tex vart år en del balar som är blötare ca 55-60% då vi har en rejäl svacka på vår hövall där det dels alltid är fuktigare och gräset växer sig mkt kraftigare där vilket gör att detta parti alltid är blötare vid pressning. Det är alltid dessa balar som det blir problem med, dels har jag fått ett par gaskoliker vid fodring av dessa balar (vilket aldrig hänt med de torrare) dels har jag 2 hästar som direkt blir kassa lösa i magen av det. Är det några balar som det är mögel i eller som börjar värma nästan direkt så är det dessa blöta.

Har även haft torrare utan problem utan jag tycker som sagt tvärtom att de gånger jag har problem med hållbarhet är när det är blött och inte tvärtom.

Har dessutom i sommar fodrat med inplastat hö (andra skörden som plastades in heltorr i fjor) och trots värmen inga som hellst problem med hållbarheten. Inget damm eller liknande har dessutom en häst som är extrem känslig mot mögel (minsta tendens till mögelsporer i halmen så börjar han snora och hosta inom ett dygn) och han har ätit detta hö hela sommaren utan reaktion.

Nu tar vi ju in vårt själv men det är ju stor skillnad prismässigt om man köper per kg foder. De balar vi sålt när vi fått in för mkt har vi haft ett fast pris per bal efter hur många kg där ungefär är i balarna vid (ca 68%) oavsett vad balen i själva verket väger. Då det ju är torrsubstansen man är ute efter.

Sedan vill jag korrigera dig 1,5 kg/100 kg häst är det inte 1 kg alltså blir det för ett halvblod på 600kg minst 9 kg torrsubstans. Vilket vid 55% ger 17kg hö per dag för att överhuvudtaget komma upp i minimi kvoten gärna vill man ju ligga lite över vilket då ger 20 kg/per dag. Ingen tävlingshäst funkar särskilt bra med en högiva på 20 kg eller mer, det tar för mkt plats om den ens pillar det i sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 562
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp