Ensilage/Hösilage till en häst?

Fashionistan

Trådstartare
Jag funderar på att byta till Ensilage/Hösilage när mitt höparti är slut (naturligtvis ska jag vänja in min häst först).

Men hur länge kan en småbal hålla sig? Jag har nämligen bara en häst!
Min häst äter ca 12kg torrhö varje dag.

Sv: Ensilage/Hösilage till en häst?

Jag ger min tvååring hösilage och jag har småbalar om 40kg/bal.
Hon äter ungefär 14 -15kg dag och en bal räcker i knappt tre dagar.
Inga som helst problem med hållbarheten för oss! :)
Vissa hösilagebalar jag stött på i andra stall har hållt allt mellan 4-10 dagar.

En tumregel är att en öppnad bal bör förbrukas inom tre dagar. Är det kallt ute kan den hålla längre, men det är inte säkert.

Hur länge den håller sig beror på flera saker; "fodrets hygieniska kvalitet från början, balens densitet, enilagets torrsubstanshalt, luftinsläpp i balen under lagringen och omgivande temperatur" för att citera Cecilia Möllers rapport Småbalsensilering - paketensilering till hästar - läs den, den finns på¨nätet

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Rapport småbalsensileringpdf.pdf

Det du måste tänka på när du använder ensilage är att TS-halten (torrsubstansen, dvs det som inte är vatten i fodret) varierar mycket, till skillnad från hö som normalt har 84% TS.

Om din häst äter 12 kg "torrhö" motsvarar det ca 10 kg (12 x 0,84) torrsubstans per dag. För att din häst ska hinna äta upp balen på tre dagar får balen alltså inte innehålla mer än ca 30 kg TS.

Det betyder att om TS-halten ligger runt 40 % kan balen väga 75 kg (30 / 0,4) och med TS-halt runt 65 % får du välja en mindre bal runt 45 kg/st (30 / 0,65) för att slippa slänga.

Okej då är jag med! Har hittat annonser på ca 35kg´s balar så då borde det altså funka? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 004
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 293
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka