Bukefalos 28 år!

Ensilage som bränner.

Sv: Ensilage som bränner.

Det här problemmet upptår när balen öppnas som andra anget kommer det syre till och då börjar mikroorganismerna växa till. Men med 14 hästar i ett stall bör en bal inte bli varm. Ta bort presseningen och ösisär balen på ett logegolv Gå och peta i de i särösta varje dag så att luft kommer till.Torker upp. En bal väger ca 600 kg och med 14 hästar i stallet blir det ca 42 kg foder per häst och de bör ätas upp snabbt. Jag vet flera som öppnat balar just nu i slutet av september och början på oktober dör hästarna inte hinner äta upp balen innan det går värme i den. Det är ca 20 grader varmt på dagen och inte kallt på natten och då blir det värme. Kan ni hitta ev hö att ge eller dela balen med någon annan. Sätta ut den i hagen för att äta fri till gång. När det blir Riktig höst med kallare väder kommer det inte att bli på samma sätt. Men Men Stopp Var balen varm redan när ni öppnaden från plasten? Lucktade den inte gått? Då var den dålig redan från början och skall bytas. Jag vet en försäljare som inte knusslar med detta minsta fel på varan och han byter bal.
Lycka till
 
Sv: Ensilage som bränner.

det är väl möggel som "brinner"? när nån hösilage bal har "brunnit" utanför vårat stall och man har konkat i väg med den och kylt ner den med vatten stinker det ju möggel. det ryker regält och mamma fick tom en allergisk chock tror vi, för efter det började hon må illa och fick ont i huvudet osv.

så nej, det måste ju ha något med möggel att göra(vet inte exakt hur och varför) och man ska ju aldrig fodra med möggligt hö!
 
Sv: Ensilage som bränner.

MIn uppfattning om när ensilaget känns så varmt...som jag sa en gång: känns som dte lever o har kroppsvärme" är att det är då processen har börjat till att det ska bli dåligt..jag gav aldrig min häst nåt från en sån bal som kändes så..

Man känner ofta på lukten oxå att d börjar bli kasst..
 
Sv: Ensilage som bränner.

Varmgång beror på jäst som respirerar. När ensilaget blir varmt får man förluster av fermenterbart socker och syror, alltså energiförlust. På detta följer mögel vilket innebär risk för bildande av mykotoxiner, allergier pga mögelsporer samt näringsförlust. Att utodra med varmgånget ensilage ger diarré och fruktbarhetsstörningar.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Jag har flera gånger sett hästar äta dåligt grovfoder, p g a de inte fått något annat. Står på spån, får mögligt hösilage, säg 6 kg per dag, och inget annat grovfoder - det är FÅ hästar som inte äter då, mögligt eller inte.

Fast en av våra hästar äter GÄRNA dåligt grovfoder.. Särskilt hösilage eller slaget gräs som börjat jäsa. Hon väljer det framför fint, torrt hö.. Så man ska inte vara säker på att de ratar dåligt foder. Alla gör inte det. Jag skulle aldrig våga chansa och ha en bal stå i hagen som jag inte har koll på..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
778
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 765
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp