Nästa hund? En rastråd bland många

Kanske värdelöst förslag eftersom de vad jag uppfattar är mycket ovanliga.

Hollandse Smoushond.

Vad jag vet är det godkända av FCI men inte SKK.
Känns som en väldigt "lagom" hund för den som vill ha aktiv sällskapshund.

Har aldrig träffat någon, bara läst om dem. Men planerar man en resa till Nederländerna kanske någon uppfödare tar emot besök.
Låter som en kul sällskapsras. Synd att rasen är så numerärt liten.
 
@Hellhound - field spaniel är inte jaktavlade. De enda rena jaktspaniels (av brittiska raser, kontinentala vet jag inget om) är jaktvarianterna av cocker och engelsk springer spaniel.

Cocker spaniel och field spaniel är de två som bör vara närmast släkt eftersom de var samma ras längst. Jag uppfattar field som lite lugnare och än cocker + att de kan ha lite mer integritet samt betydligt mindre päls.
 
Måste det vara valp? Det finns ju hundstall med hundar som kan passa in på beskrivningen om det är svårt att landa på en särskild ras.
 
Måste det vara valp? Det finns ju hundstall med hundar som kan passa in på beskrivningen om det är svårt att landa på en särskild ras.

Ja, det måste det. Det här har redan diskuterats ett par sidor tillbaka om du vill veta varför. Jag tror inte att jag har sett en enda hund på annons från hundstall eller liknande som har passat in på mina krav och tro mig, jag har tittat. Om de finns så blir de garanterat bokade så fort de läggs ut och jag bor inte så nära några av stallen att jag kan åka dit på vinst och förlust med kort varsel.
 
Bedlington är fantastiska när de är friska men rasen lider av extremt utbredd allergi och uppfödare som stoppat huvudet i sanden. Rekommenderar den tyvärr inte till nån.

Så himla tråkigt. :( Jag har läst lite om dem under dagen och de lät verkligen lovande men då får jag stryka dem.
 
Enklaste sättet att faktiskt hitta "rätt" är -imho- att gå efter vilka egenskaper man vill och inte vill ha i sin hund.

Sedan listar man de raser som stämmer in på egenskapskriterierna och därefter kan man sålla efter päls och utseende.

Hur det än är, så är det ju rasegenskaperna som påverkar ens hundvardag mest.
 
Ja, det måste det. Det här har redan diskuterats ett par sidor tillbaka om du vill veta varför. Jag tror inte att jag har sett en enda hund på annons från hundstall eller liknande som har passat in på mina krav och tro mig, jag har tittat. Om de finns så blir de garanterat bokade så fort de läggs ut och jag bor inte så nära några av stallen att jag kan åka dit på vinst och förlust med kort varsel.
Jag har full förståelse för det!
 
Enklaste sättet att faktiskt hitta "rätt" är -imho- att gå efter vilka egenskaper man vill och inte vill ha i sin hund.

Jag fick önskemål om att skapa en liknande lista väldigt nyligen i tråden, så det har jag redan betat av. Och gjorde även innan jag landade på nuvarande ras. Jag har alltså gått igenom samma sång och dans förut men inte har jag blivit klokare för det.

Få verkar läsa tidigare inlägg för att få hela sammanhanget och samma förslag upprepas så jag känner att jag börjar få slut på ork nu. Kan inte Bukes hela kunskapsbas lista ut något som duger så är det nog inte meningen att jag ska ha fler hundar. :cry:
 
Jag märker det, det kommer in alla möjliga rasförslag som jag inte tycker passar alls, det verkar dras rätt stora växlar på att jag överhuvudtaget erbjuder mental aktivering? Hur är det ställt med andra sällskapshundar om det jag beskriver anses tillräckligt för att förvalta raser som i mina ögon är rena sportmaskinerna? :confused:

Utlovad aktivering har jag redan tagit upp i trådstarten så för den biten är det bara att gå tillbaka och läsa. :) Jag borde nog ha uteslutit biten om att ha något liknande labben i mentalitet, för det verkar låsa sig där för en del. Det har aldrig varit ett måste, men något som inte är jättelångt ifrån känns som ett tryggare val.

Lista kommer här, hoppas att det gör saker lite tydligare. Jag har garanterat glömt något pga luddig i skallen idag, men isåfall får jag lägga till det i ett senare inlägg.

Krav:
- Lättlärd och någorlunda följsam. Får gärna vara lättmotiverad också, raser som är kända för att vara kräsna eller ha lågt lekintresse undanbedes.

- Robust. Ska klara att leka med en större och brötig hund, och gärna ha nog med skinn på näsan att säga ifrån när det blir för mycket. Terränggående, samt tål väder och vind utan att tjura ihop även om den eventuellt måste kläs på när det är ruggigt ute.

- Klarar varierande aktivitetsnivå utan att börja klättra på väggarna. En del veckor kanske det bara blir promenader, andra kanske vi tränar en liten stund varje dag. Men det blir alltid korta pass och regelbunden strukturerad träning ala brukshundklubb är inget jag har planer på att ägna mig åt.

- Sund och funktionell exteriör. Inga överdrifter, liksom.

Kompromisser:
- Storlek. Liten till mellanstor fungerar, men så stort som labben (64-65 cm mankhöjd, ca 32 kg) vill jag inte ha igen.

- Pälsen. Slipper helst päls som kräver mycket underhåll men det är acceptabelt med en pälsras så länge den går att klippa ner utan att pälsen blir förstörd. Helst lite eller inget fällande, men det finns säkert många raser som hårar mindre än en labbe utan att för den skull vara fällfria.

- Socialitet. Det måste inte vara en ras som älskar alla på labbens vis, så länge den är trygg i sociala sammanhang. Lugn och ointresserad går bra, reserverad och försiktig helst inte.

Absolut NEJ:
- Lätt för skall. Min labbe är extremt tyst så det är fullt möjligt att en yngre hund skulle lära sig av honom, men jag vågar inte lita på det. Något kort skall om någon kommer kan jag acceptera, men mer än så skulle jag ha svårt att stå ut med.

- Opålitlig med andra djur. Som jag redan har tagit upp i tråden så har jag katt och tänker fortsätta med det, så den biten måste fungera. Jaktintresse för sork, möss osv kan vara okej men inget intresse att knipa större byten än så.

- Knepig mot andra hundar. Reaktivitet eller könsbunden aggressivitet varken kan eller vill jag handskas med. Neutralt ointresse går bra.

Det kanske faller på att den har lätt till skall men - Lancashire heeler? En ras jag hade kunnat tänka mig själv om jag inte skulle ha fler retrievers.

https://lancashireheeler.se/index.php/om-heelern/livet-med-en-heeler/
 
Största kruxet är nog att du tillskriver dig själv för lite cred som hundägare och ser många raser som väldigt mycket svårare/mer krävande än de faktiskt är.
Agreed.

@Hellhound det du beskriver är ungefär det jag gjort med mina hundar, plus och minus lite olika saker och ting jag tycker är roligt - och jag har haft Jack Russel och Shiba. No problem. Mycket nöjda och hyfsat snälla hundar. :angel: Jack russeln var min första.
 
Schapendoes? De har ju haft lite problem med det mentala men verkar när man hittar trevliga hundar vara väldigt snälla och "lagom". Kan klippas ner.

Nu vet jag att skall var väldigt nej.. Men en tyst västgötaspets? 😅 robust, funktionell päls etc.

Tänker också pudel. En lugnare mellanpudel?

Jag tror faktiskt att det blir väldigt svårt att hitta en nästan lika tyst ras som labben som samtidigt är frisk och lättsam med andra djur och tillräckligt robust för en labbehane.. Mycket går ju att träna. Just okynneskällande känns ju ändå som att det oftast går sålänge hunden har hyfsade nerver. Men visst får man nog räkna med att vissa pyser ut några skall när de blir uppspelta eller det ringer på dörren.
 
Så himla tråkigt. :( Jag har läst lite om dem under dagen och de lät verkligen lovande men då får jag stryka dem.
Ja det är ju ett ganska färskt sår för mig nu eftersom hunden på profilbilden fick somna in bara 5 år gammal i slutet av förra året (och han blev äldst av mina...) så jag sparkar kanske lite väl hårt bakut när rasen kommer på tal. Men med min personliga erfarenhet och vad jag fått höra av varenda veterinär vi träffat så vore det fel att inte påpeka hur utbrett det här problemet är och hur lite det känns som att uppfödarna (som helhet) bryr sig. Aldrig hört så mycket bortviftande och frånskyllande som när det kommer till klåda hos den här rasen och det gör mig så oerhört ledsen och besviken.
 
Ja det är ju ett ganska färskt sår för mig nu eftersom hunden på profilbilden fick somna in bara 5 år gammal i slutet av förra året (och han blev äldst av mina...) så jag sparkar kanske lite väl hårt bakut när rasen kommer på tal. Men med min personliga erfarenhet och vad jag fått höra av varenda veterinär vi träffat så vore det fel att inte påpeka hur utbrett det här problemet är och hur lite det känns som att uppfödarna (som helhet) bryr sig. Aldrig hört så mycket bortviftande och frånskyllande som när det kommer till klåda hos den här rasen och det gör mig så oerhört ledsen och besviken.
Så sorgligt. :heart

Vi har förhålladevis många bedlingtons här i byn, jag tror runt fem eller sex stycken varav den vi känner bäst är Diesel och han blir sexton år i år. De är så himla fina allihopa, jag ska försöka komma ihåg att fråga de andra vänligt nästa gång i möts, det vore intressant att höra om hälsan.
 
Det här blir troligtvis mitt sista inlägg i tråden. Jag tycker att det mest är rundgång nu, förslag som redan avhandlats tas upp om och om igen och jag orkar inte upprepa samma svar fler gånger.

Schapendoes beskrivs också som en aktiv hund, även den fyra av fem i aktivering enligt SKKs info. Stämmer bra på de få exemplar jag har sett. Vallhundar må vara populära bland de som aktivt sysslar med hundsport men - som jag har skrivit tidigare - jag har aldrig träffat en hund med den typen av ursprung som jag blev sugen på att ha själv.

Västgötaspets... samma sak där, plus att för att få en som helt säkert är tyst så skulle det behöva vara en omplacering, vilket vi redan konstaterat inte är aktuellt.

Pudel, samma problem, skulle behöva vara omplacering för att veta att den är lugn och tyst. Valp är ett oskrivet kort så det är omöjligt att veta om det kommer att funka eller sluta med omplacering pga att den skäller massor och klättrar på väggarna för att den inte får göra tillräckligt, även om jag skulle köpa en ur lugnare linjer.

Lancashire heeler lät inte alls som något för mig på den öhh... "käcka" beskrivningen som länkades. Den lät faktiskt förskräcklig.

Smoushond som någon sa hade jag aldrig hört talas om, inte konstigt med tanke på hur få de är. Verkar inte vara godkända inom SKK heller? Mao en omöjlighet att ens få tag i en om jag inte ska gå så långt som till import.

För de som tycker att jag inte ger mig själv tillräckligt credd så kan jag bara säga att det på många sätt har varit en utmaning även med en så "lätt" ras som labrador, eftersom jag måste rodda allt helt ensam. Är det konstigt då att det känns överväldigande att prova något annat? Jag vet inte vad det är ni ser i mig som jag själv inte gör.
 
Det här blir troligtvis mitt sista inlägg i tråden. Jag tycker att det mest är rundgång nu, förslag som redan avhandlats tas upp om och om igen och jag orkar inte upprepa samma svar fler gånger.

Schapendoes beskrivs också som en aktiv hund, även den fyra av fem i aktivering enligt SKKs info. Stämmer bra på de få exemplar jag har sett. Vallhundar må vara populära bland de som aktivt sysslar med hundsport men - som jag har skrivit tidigare - jag har aldrig träffat en hund med den typen av ursprung som jag blev sugen på att ha själv.

Västgötaspets... samma sak där, plus att för att få en som helt säkert är tyst så skulle det behöva vara en omplacering, vilket vi redan konstaterat inte är aktuellt.

Pudel, samma problem, skulle behöva vara omplacering för att veta att den är lugn och tyst. Valp är ett oskrivet kort så det är omöjligt att veta om det kommer att funka eller sluta med omplacering pga att den skäller massor och klättrar på väggarna för att den inte får göra tillräckligt, även om jag skulle köpa en ur lugnare linjer.

Lancashire heeler lät inte alls som något för mig på den öhh... "käcka" beskrivningen som länkades. Den lät faktiskt förskräcklig.

Smoushond som någon sa hade jag aldrig hört talas om, inte konstigt med tanke på hur få de är. Verkar inte vara godkända inom SKK heller? Mao en omöjlighet att ens få tag i en om jag inte ska gå så långt som till import.

För de som tycker att jag inte ger mig själv tillräckligt credd så kan jag bara säga att det på många sätt har varit en utmaning även med en så "lätt" ras som labrador, eftersom jag måste rodda allt helt ensam. Är det konstigt då att det känns överväldigande att prova något annat? Jag vet inte vad det är ni ser i mig som jag själv inte gör.
Varför inte bara en amris eller en engelsk cocker om du tycker om den yvigt glada personligheten?
Det är ju ett så säkert kort du kan få om du vill ha en retriverlik hund.
Pälshundar kan lämnas in på klippning om man inte vill klippa själv.

En spaniel är ju helnöjd som aktiv sällskapshund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 199
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 998
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 520
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp