Bukefalos 28 år!

Ensilage som bränner.

M

Marre.N

I vårt stall ligger just nu en ensilage bal och bränner!! Ska ta upp detta med stallägaren i morgon bitti men vill ha lite mer kött på benen då jag är säker på att jag kommer behöva argumentera varför balen bör kaseras. Så...

Vad är det som är farligt med en brännande bal?

Balen ligger under presenning för att inte bli blöt. Bra eller dåligt?

Tack på förhand.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Helt klart dåligt tecken!! Men hur ska jag kunna förklara det för en snål och ovis stallägare??
 
Sv: Ensilage som bränner.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "bränner"?

Om jag sticker in handen innanför presenningen, mot mitten av balen är där jättevarmt. Som att sticka in handen i en ugn. Har en speciell lukt också som jag inte kan komma på just nu. :confused:
 
Sv: Ensilage som bränner.

Ska ha detta i bakfickan om dom börjar gnälla. Tack.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Nja... snarare varmt. Som kläderna när man tar dom direkt ur torktumlaren. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men det luktar inte som det ska!!
 
Sv: Ensilage som bränner.

Värmeutvecklingen beror på att det finns mikroorganismer i ensilaget som äter och förökar sig. Risken finns att de mikroorganismer som finns i din bal kan göra hästarna sjuka.
Chansa inte, det är inte värt kostnaden.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Tror du det är pga att det ligger en presenning över som "täpper till" syret som gjort att den börjat bränna?
Vad gör det egentligen att det regnar på balen? Vi är 14 hästar i stallet så en bal tar slut ganska fort.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Det är precis tvärt om. När man rullar hösilage kommer det alltid med jord och i jorden finns bakterier. När du sen plastar balen stänger du av syretillförseln och då kan inte bakterierna växa (konservering).

När du sen öppnar balen blir det kalas för bakterier och svampar. De har syre, näring och vätska:bump:

Det är därför man ska kassera balen efter ca 3-4 dagar om det är varmt ute och max 6 dagar om det är riktigt kallt.

OBS! Det viktigaste är inte och räkna dagarna, det viktigaste är att använda ögon, näsa och bonnförnuft;)
 
Sv: Ensilage som bränner.

när du skriver att silaget brinner så tänker jag på min gödselstack. Det brinner i den, då går det fortare att förbränna skiten så det blir mer jordliknande och folk vill ha det i trädgården.
Dra en paralell till gödselstacken och säg att silaget håller på att förmultna.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Helt klart dåligt tecken!! Men hur ska jag kunna förklara det för en snål och ovis stallägare??

Fy vad jobbigt! En stor anledning till varför jag absolut vill köpa allt mitt foder själv. :smirk:
 
Sv: Ensilage som bränner.

Det kan vara så att en bal blir dålig fortare om det ligger en pressenning över än om det ligger helt "öppet". Anledningen är att det finns tillräckligt med syre, men miljön är mycket fuktig och gärna varm. Det blir som ett växthus där jäst, mögel och bakterier trivs aldeles utmärkt.

David
 
Sv: Ensilage som bränner.

Det blir i vart fall inte bättre av att du lägger en presenning på det. Om du hittar en bal som är lite varm, men luktar och ser bra ut i övrigt, så kan det ibland funka att torka ihjäl mikroorganismerna. Men det är inget jag vill råda någon till som är osäker, för risken finns att balen kan göra hästarna sjuka. Värme i en bal är alltid ett dåligt tecken. Bättre att kassera i "onödan" än att stå med sjuka hästar.

Att det regnar på blött silage gör ingenting. Regnar det på hö eller torrt silage, kan energivärdet sjunka svagt om det får stå blött ett tag. Värre är det med snön. Det är så jobbigt att skotta fram balen efter ett riktigt snöoväder... :smirk:
Du kan alltså med gott samvete ta bort presenningen över ensilaget. Så har jag själv haft det och det är inga problem, absolut ingen hälsofara så länge du förbrukar silaget inom rimlig tid (=2-3 dagar)
 
Sv: Ensilage som bränner.

Kl

Tack för alla svar. Jag pratade med ägaren idag. Han sa till mig att balen börjat mögla så jag skulle ta det runt om. Men jag sa att jag ville öppna en ny bal så får dom som vågar ge sina hästar ensilage från en dålig bal göra det. Det gick han med på efter lite om och men. Så snart alla hästarna kommer upp i full giva efter betet så går där nog nästan en bal om dagen och då behöver man ju inte oroa sig så mycket att balen hinner bli gammal.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Jag har fodrar minst 30 hästar varje vinter med hösilage i 15 år nu, och har inte varit med om att hästarna äter av det som är dåligt.
Jag ställer ut hela balar, och kommer det fram nåt parti i balen som är dåligt så slutar de äta.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Jag har flera gånger sett hästar äta dåligt grovfoder, p g a de inte fått något annat. Står på spån, får mögligt hösilage, säg 6 kg per dag, och inget annat grovfoder - det är FÅ hästar som inte äter då, mögligt eller inte.
 
Sv: Ensilage som bränner.

Jag tycker att det är bättre att rulla ut en bal och låta luft komma in i den så värmer och jäser den inte. Vissa balar kan börja värma inom ett dygn när det är varmt ute. Jag upplever att tidigt på hösten kan man ha problem men att sen när det är kallare ute så har jag i princip aldrig problem med värme i balarna. Kan ni inte förvara den inomhus utan presenning? Det är alltid svårt med stora balar hösilage nu på tidiga hösten när det är varmt ute och de fortfarande äter gräs ute under dagen så det går inte åt så mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 742
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 749
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp