Ensilage till fetknopp..

sthu

Trådstartare
I år flyttar alla hästar utom två ifrån stallet. Stallägaren, som dessutom har fyra kor, får ensilage av en bonde för arrendet och vill nu inte köpa extra hö till en häst. Andra år, när det varit fler hästar har vi kunnat köpa mycket och få höet hemkört. I år blir det ju inte så mycket, och ingen av oss har tid eller råd att ligga och köra fram och tillbaka..
Så i år blir det alltså ensilage. Problemet är bara att min ponny blir så fruktansvärt fet av det! Han är redan överviktig sen sommarbetet, har väldigt låg ämnesomsättning och lägger på sig bara av att tänka på mat. Att ge honom hö och den andra ensilage går inte, eftersom de går ute ihop större delen av dygnet (ev. lösdrift). Jag har funderat på att byta ut en del av ensilaget till halm, men tidigare år har han vägrat äta det (smällde i sig en hel box för något år sedan, sen dess har han knappt smakat på halmen..).
Vi har inte fått hem ensilaget än så jag har inga analysvärden än. Kraftfoder får han knappt något alls, ca 2,5 dl musli efter ridning och lite betfor (inte ens 1 dl) och mineraler. Han är inte mer än 138 cm hög, visserligen av grov modell, men hans bröstmått är på nästan 250 cm!
De år vi har haft hö har han gått ner i vikt och mått mycket bättre efter någon månad, men ensilageåren behåller han sin massiva kroppshydda.. Det är inte bra alls, benen blir krokiga på honom :crazy: Vad fasen gör man..

Långt och lulligt, men nu börjar det gå utför här! Eller svullna, det beror på hur man ser det..

Sv: Ensilage till fetknopp..

Men snälla du, att fodra med hösilage eller hö kvittar faktiskt. De blir inte fetare av det, förutsatt att man inte överutfodrar förstås.
Så jag kan inte förstå varför din häst skulle bli fetare av hösilage än av hö, möjligen för att hösilaget haft betydydligt bättre värden än hö och att man inte tagit hänsyn till det. Enda skillnaden är, att man oftast får öka på givan för att täcka intaget av ts.

Tja, det kanske är märkligt, men det är faktum. De år han har fått ensilge har han blivit tjockare. Om jag överutfodrat? Nu var det ju några år sen sist vi hade ensilage, men jag kan inte komma ihåg att det var några större mängder. Har för mig vi gav ca 12 kg/dag. Märk att det är ensilage, med lägre TS än hösilage. Samma sort som bonnen här ger sina kor. Får fråga honom om han har analys, han har ju trots allt köttdjur.. Borde vara noga med maten tänker jag.
Nej, han blir inte bara bukig, såvida inte bukighet gör att revbenen bakas in i ett mjukt lager och man får chansa på att de faktiskt finns där inne någonstans.

Även om ensilaget vi får i år kanske kommer ha bra värden (vilket jag som sagt inte vet) måste han ju få mat. Ska jag ersätta lite med halm och hoppas att han äter? Lucern käkar han mer än gärna, men det känns inte riktigt som ett alternativ.. Han har väl märklig ämnesomsättning, har alltid tyckt han är lite udda..

Det man ska göra med hästar som lätt blir feta, undvika att ge för mycket Mj (energi) här kan man snarare hålla sig lite i underkant för att sen till förmån för smrp öka den. Främst då från grovfoder, ett överskott att smrp omsätts till energi fast det krävs en hel del av kroppen. Blir hästen ändå fet, är överskottet av protein för stort.

Sen finns det inget kosilage och häst silage, det är foder framtaget på samma sätt. Däremot kan kor äta ett foder med låg ts, något som inte rekommenderas till häst.

Bönder med köttdjur brukar inte vara så noga med värden, det märks på djuren. Mjölkbönder däremot behöver valuta för varenda liten smula foder som går in, och lakterande djur behöver oerhörda mängder foder. De har ofta/alltid analys är min erfarenhet.

Det är tidpunkten för huggning som avgör värdena i grovfodret. Och givetvis vilken vall det är. När det väl är hugget kan det kvitta näringsmässigt om det blir silage eller hö, näringsvärdet är detsamma men ts skiljer.

Däremot kan det ju vara så att man med silage räknar 2-3 skördar och därför hugger tidigare i stråets utveckling, då blir det gerenellt högre värden. Och alltså kraftigare foder. Tar man hö tar man det oftast senare än en förstaskörd. På senare år är det ofta väldigt liten skillnad på silage och hö-värden, jag tror att det är för att många bönder har satsat på att skörda så de kan sälja överskott till hästfolk (som betalar bättre). Men det är en ren gissning.

Hur många kilo silage repesktive hö ger du?

Proteinet ger ju effekt, men det är inte risk för förgiftning i den utsträckning som överskott från kraftfoder ger.

Proteinet ger ju effekt, men det är inte risk för förgiftning i den utsträckning som överskott från kraftfoder ger.

Jag är kanske trött efter att ha varit på kurs hela dagen men jag förstår inte riktigt hur du menar. Vad för effekt menar du?
Varför blir de förgiftade av proteinet i kraftfoder?

Humhumhum.. Sitter och funderar lite.. Jag kan ju inte gärna ändra värdena i ensilaget, så jag måste ju lösa det på annat sätt. Är det schysst mot hästen att byta ut lite mot halm, trots att jag vet att han (tidigare år) inte gärna ätit det?
Förra året fick han ca 6 kg hö om dan, sist vi hade ensilage (ett antal år sen) fick han ca 10 -12 kg. Kan tillägga att han även fick dryga kilot lucern förra året pga dåliga värden.
Okej, så jag ska minska på Mj och öka smrp? Sist jag fick råd om foder till tjockisen lät det tvärtom :crazy: Han är ju dessutom slö (inte bara på grund av fetman, han är helt enkelt sån) så han behöver en liten energikick ibland för att väcka livsandarna så att säga..

Nähä, nu vill jag ha lite tips igen! Någon bra bok eller sida eller vadfasensomhelst där jag kan läsa mer om allt sånt här med bantning! När man får många olika svar kan det behövas :crazy:

Effekt; d v s hästen kan tillgodogöra sig proteinet, att bygga muskler eller använda som energi.

Däremot kan överflöd av lättlösliga proteiner vara farligt om de läcker till grovtarmen och skapar förgiftning.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder kan man läsa inte bara om växande unghästar, utan om hur hästens födosystem fungerar.

De skriver bl a:
---
Om det däremot skulle komma ner stora mängder lättlösligt protein i grovtarmen, t.ex. på grund av för höga givor av koncentrerat proteinfodermedel, kan tillväxten av en speciell bakterie, Clostridium perfringens, gynnas. Detta kan få allvarliga konsekvenser, då det kan leda till att hästen får "Baron Gruff sjuka", dvs en allvarlig tarmstörning som kan vara dödlig.
---
och
---
Det protein som inte används som byggstenar används som energikälla och ansätts precis som de andra ämnena som fett, om hästen får mer energi än vad den gör av med.
---

För att sätta informationen i sitt rätta sammanhang rekommenderar jag att man läser hela artikeln

Överskott av energi och i viss mån protein ger fett på hästen (om man inte har t ex ett fullblod som tenderar att bli piggare och springa av överskott i hagen).

Hästen måste få sina behov av energi och protein fyllda, men däremot ska det ju inte bli ett överskott utan det ska ju ligga på ett litet underskott för att det ska bli någon viktnedgång. Hästen ska göra av med mer än den tar in.

Kruxet är ju att inte svälta hästen. Tabellvärden för vad hästen behöver är ju just bara tabellvärden, men i alla fall en riktlinje. Halm innehåller bara energi, inget protein.

Jag lämnar till andra att snickra ihop foderstat, men som Helena Handberg på andra ställen på forumet påpekar; det är inte BARA kvoten mj/smrp som räknas, man måste också titta på att behovet hästen har är fyllt.

Ja det är fullt möjligt att byta till halm, men välj gärna en sort som är smaklig eftersom det finns halm och halm. Men man bör vara medveten om att halm endast innehåller Mj och väldigt lite av annat, om än mindre än vanligt grovfoder så är det nästan bara det som finns. Eftersom Mj är det man bör vara strikt med när det gäller övervikt, så får man ha noga koll på vad och hur mycket hästen får i sig. Det är tyvärr inte enkelt att banta en häst, eftersom det ska ske på ett sätt som inte svälter hästen utan den ska hela tiden vara nöjd. Det brukar kunna sätta oss ordentligt på prov vad gäller foderstater, dessutom brukar det ta ett tag innan kroppen ställer om sig och resultet börjar visa sig. Detta kan ge upphov till en viss otålighet hos många, och man gör om foderstaten igen mot svältgränsen vilket inte alls är bra.

Tack för svaret. Detta blir nog lite trådkapning.
Jag har läst igenom de sidor som hör till detta.
Jag har tidigare läst och då förstått det som att ca 10 % av proteinerna i stort sett alltid omvandlats till fett. Jag får inte ihop detta riktigt.
Samtidigt har jag också läst att det inte ska vara så farligt att ge för mkt protein om det kommer ifrån grovfodret. Jag antar att proteiner från grovfoder ej lika lätt kommer ner i tjocktarmen.

Men det är ju inte farligt om det omvandlas till fett. Det man menar är att kraftigt protein från kraftfoder, tex sojaprotein, kan skada hästen i jättestora doser. (njurarna?) Att hästen kan bryta ner proteiner och få ut energi ur dessa är ju en annan sak. Räkna ut en balanserad foderstat och fodra efter det, gärna lite i underkant så hästens vikt hamnar på en lämplig nivå. Att ge en del halm är nog en bra idé. Vilken sort hade ni när hästen inte ville äta av den?

Det var på en träningshelg för något år sen. De ställde alla hästar på halm över natten, havrehalm om jag inte minns fel. När stallansvarig kom ut dagen efter hade min ponny satt i sig så gott som hela boxen.. Sedan dess har han knappt tittat åt halm, utan tycks hellre gå hungrig.. Har hört någonstans att havrehalm ska vara "den godaste", och att vilken annan sort det nu var kunde vara skadlig. Minns inte hur det var.. Vilken sort bör jag prova istället? Han är inte kräsen med någonting annat.

Ja räkna foderstat är det vanligaste tipset.. Men som det sas högre upp, tabellvärden är bara tabellvärden. Det är ju så mycket annat som spelar in också. Själv är jag kass på att räkna sånt, så jag fodrar med ögat vilket brukar fungera bra. När vi har hö. Jag vet att det tar tid och allt sånt där, det är mer än självklart, men hittills har jag inte fått en enda foderstat som fungerat. Antingen har han fått brist på nånting och blivit hängig, eller så har han fått för lite energi och inte orkat göra nånting. Eller så har inte eksemen gått över förän långt in i december, hur man än behandlar. Så mitt förtroende för sånt där är som ni förstår inte så stort just nu.. Missförstå mig rätt, jag har inget emot en uträknad foderstat om den fungerar som den ska. Det är bara det att för oss har det inte gjort det. Han är en riktig energisparare, allt tycks bli fett..

Men det är ju inte farligt om det omvandlas till fett. Det man menar är att kraftigt protein från kraftfoder, tex sojaprotein, kan skada hästen i jättestora doser. (njurarna?) Att hästen kan bryta ner proteiner och få ut energi ur dessa är ju en annan sak. Räkna ut en balanserad foderstat och fodra efter det, gärna lite i underkant så hästens vikt hamnar på en lämplig nivå. Att ge en del halm är nog en bra idé. Vilken sort hade ni när hästen inte ville äta av den?

Tack för svaret.
Jag har nog uttryckt mig lite oklart. Jag förstår att det inte är farligt att det omvandlas till fett. Jag bara undrar hur stor del av ev proteiöverskott som gör det. Jag har koll på läget, hoppas jag.
Hon äter halm.

Jättesvårt att säga, eftersom proteinöverskottet inte är konstant enligt tabell.

Vissa hästar behöver ju mer protein än andra, och på 600 gram protein kanske en häst får ett överskott på 150 gram, en annan på 50 gram. Fast det enligt tabellen ska vara samma värden för de bägge hästarna. Överskottet beror ju helt på hur mycket hästen kräver till muskelbyggnad s a s.

Om det finns en konstant, d v s att alla hästar oavsett träning, ras etc alltid bildar energi av X % av intaget smrp, så är det i alla fall okänt för mig.

Okej. Jo men det är därför just man ska räkna. Det är svårt första gångerna att få det rätt, tabellvärden funkar sällan perfekt. Man får fixa och trixa tills det blir bra, och det är beräkningarna kommer till nytta. Du räknar alltså ut vad hästen får i sig då när det är bra, så följer man de värdena när man gör foderstaten på annat hö eller silage. Så får hästen alltid i sig lagom av alla delar och du behöver inte vänta med att justera foderstaten när du redan ser att hästen inte mår bra av den.

Havrehalm brukar vara gott. Jag tror att han börjar plocka lite när han inte har något annat att äta av under natten. Annars kan du prova med vetehalm, men det brukar inte vara lika omtyckt.

Men om en s.k expert misslyckas känns det ju bra för en amatör att börja greja. Så jag kör nog på ögonmått i år med.

Han hade "fri tillgång" till havrehalm förra året, rörde den knappt. Han hade tre kilo i ett hönät, tyckte mest det var kul att leka med hönätet.. La jag halmen på marken trampade han bara runt i den.

Då ersätter jag ensilaget med lite halm, något kilo, och hoppas att han äter det.. De ska inte in än på en månad eller så, så vi får se vad som händer. Inte mycket nytt här.

Du måste ju ALLTID TITTA oavsett hur mycket du räknar.

Att räkna ut en foderstat och sedan skita i hur hästen ser ut efter den är ju helt förkastligt. Däremot tycker jag det är minst lika förkastligt att ha en problemhäst vad gäller fodring och inte bry sig om att ta reda på vad individen behöver.

Jag räknar, första året får man justera och till följande år vet jag precis vad hästen behöver. Jag behöver aldrig chansa och se hästen gå ner i vikt och kanske få ett onödigt träningsavbrott.

Har man en okomplicerad häst (lättfödd) finns ju inget problem. Har man däremot svårfödd, dräktig ch/eller unghäst så tycker jag absolut att man ska räkna. Det är ju inte alla brister som syns. Förrän hästen blir äldre och inte håller...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka