zilla

Trådstartare
är det farligt att ge ensilage till hästar som är till kossor???jag har bara hört att det innehåller klöver. :confused: :crazy: :D

jag har analys ,,,men det jag undrar är om det finns olika ensilage ,,en till häst och en tll kossor????

Jag har hört att man inte ska ge det pga att ensilage är mycket mera "syrat" än tex hösilage. Och att det därför inte är bra att ge till hästar.

Nej men det finns ensilage och hösilage.Hösilaget är i princip torrt. När man gör en anlys får man värdena för både klövdjur och häst. Vi tar alltid en sådan analys då vi använder ensilaget till båda men de behöver ju olika mycket. :bump:

Nej det är inge farligt...
Men det bör kanske inte vara allt för blött, för då måste du ge så himla mycket och det kan bli riskt för dassig mage! TS bör gärna inte vara mindre än 50, tycker jag då :)
Klöver är inte farligt...

Det är inte bra att ge ensilage till hästar, ensilage inehåller alldeles för mycket "syror" (kommer inte exakt ihåg allt) men hästen har i alla fall för lite saliv för att neutralisera syran,, kossor produserar mera saliv.

Sen så spelar det nog ingen roll vilken ts ensilaget har eftersom man har olika konserveringsmetoder för ensilage och hösilage.. (om jag minns rätt) när man konserverar ensilaget tillsätts det väll myrsyra?? :confused:

A ja,, allt kanske inte är rätt, men det är i alla fall inte bra att ge ensilge till hästar,, men hösilage går bra..

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 006
Senast: tanten
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
296
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka