Ensilagefrågor

Yrja

Trådstartare
Det är så att vi, i början av nov, började ge hästarna ensilage. Min häst har aldrig stått på det, under de 2 åren jag haft honom och jag har lite små funderingar kring "biverkningar" jag sett hos honom och andra hästar i stallet.

Kan tillägga att han nu grundvaccineras och endast har en spruta kvar.

Han har tidigare fått ca 7kg hö och nu står han på 4kg hö +ca 8kg ensilage. Enligt stallägaren så ska 1kg hö motsvara 2,5-3kg ensilage.
Vi har gjort analys på höet och det var ganska dåliga värden(förra året var det dock mycket bra). Ensilaget bör dock vara energirikt enligt stallägaren.

Först har jag märkt att han bajsar mycket mindre. Samma sak gäller kompisens häst. Ganska behändigt iof men vad beror det på? Att det är så mycket vätska i ensilaget? Men han får ju så mycket ensilage att det borde bli samma mägnd "massa" som om jag givit endast hö.
Han kissar inte mer vad jag har märkt, har dock bädd så jag river inte direkt runt i det så mycket. Skulle nog isf vilja säga att han ev. kissar mindre också. :crazy: Men det är jag inte säker på.

Sedan har jag nu i veckan märkt att kusens ben blivit tjocka. Jag har inte ökat på fodergivan överhuvud taget senaste veckorna. Tydligen har samma sak hänt en annan häst, som dock får mindre mägnd än min då ägaren är fruktansvärt petig med allt. Han får halm för att "fylla ut". Det är som sagt väldigt energirirkt ensilage.
Beror det på proteinet? Vad ska man göra? Borde man dra ner på ensilaget och vad ska man ge istället?
Vi får inte mer än 4kg hö om dagen då det inte räcker hela året annars. Kan man köpa halm då och låta honom ha det dygnet runt. Har ändå tänkt köpa halm då jag vill att han ska ha tillgång att tugga dygnet runt.

I övrigt är han piggare än förut. Han är allmänt gladare och väldigt positiv. Och ensilaget är såklart godare än höet. ;) Hullet är också fint.
Det som oroar mig mest är benen.

Han får inget korn i kraften utan endast havre, betfor+mineraler, fodergäst, vitlök och morötter. Korn kan ju nämligen vara väldigt proteinrikt.

Kanske också borde säga att det är ett varmblod staxt under 160 cm. Nätt men ganska uppmusklad då han ridits i 2½ år. Rids oftast 6 dagar i veckan på "normal" nivå.

Hoppas någon har lite tankar kring det. Själv är min kunskap gällande foder mer än bristande. :angel:
Tack tack/ttl :cool:
 
Sv: Ensilagefrågor

tintilar skrev:
Han får inget korn i kraften utan endast havre, betfor+mineraler, fodergäst, vitlök och morötter. Korn kan ju nämligen vara väldigt proteinrikt.

Det är ingen större skillnad mellan korn och havre i mängden protein, ingen alls skulle jag vilja säga...

Har ni ingen analys på ensilaget?
 
Sv: Ensilagefrågor

Det är ingen större skillnad mellan korn och havre i mängden protein, ingen alls skulle jag vilja säga...
Inte? Som sagt, min foderkunskap är mer än bristande så jag lyssnar ju till dem som jag anser har en sund hästhållning, friska hästar och mycket erfarenhet i ämnet. Enligt dem är det mer protein i korn, och det var en av anledningarna till att min häst fick foderknölar första året jag hade honom. De försvann också när vi slutade med kornet. Med det kan ju ha handlat om andra saker också.

Vi har ingn analys på ensilaget än sålänge. En tjej skulle skicka för analys men jag har inte fått chansen att fråga vad hon fick för resultat(om hon fått det än). Jag har dessutom en svag aning om att jag måste betala en del av analyskostnaden för att få veta och som det ser ut nu har jag helt absolut tomt i plånboken då allt gått till en resa. Så vi får se om jag kan få reda på resultatet.
 
Sv: Ensilagefrågor

tintilar skrev:
Inte? Som sagt, min foderkunskap är mer än bristande så jag lyssnar ju till dem som jag anser har en sund hästhållning, friska hästar och mycket erfarenhet i ämnet. Enligt dem är det mer protein i korn, och det var en av anledningarna till att min häst fick foderknölar första året jag hade honom. De försvann också när vi slutade med kornet. Med det kan ju ha handlat om andra saker också..

Det är mer STÄRKELSE i korn än i havre, och du har snarare svaret där..

generellt räknar man med 80 gr SRP/kg foder för havre och 85 gr SRP/kg foder för korn. Dvs i princip ingen skillnad.
 
Sv: Ensilagefrågor

ok.. tack för informationen, ska ta upp det med stallägaren.
hur som helst så är det ensilaget jag har funderingar över, och kusen får inget korn, så vi kanske ska fortsätta där. ;)

Märkte idag att han var bättre i benen och efter ridningen var han helt bra. Ska hålla koll i veckan och se hur det fortskrider.
 
Sv: Ensilagefrågor

jag tycker du ska dra ner ngt. på hösilaget tills dess du får en analys för det kan ju hända att det är mkt. starkt!Dvs. mkt. höga proteinvärden.Har sett många hästar reagera med svullna ben av hösilage och min egen misstanke är att alla inte riktigt tål hösilaget.Frågan är om hösilage är bra överhuvudtaget till hästar forskning pågår ju kring detta .Men jag förstår problemet när höet är dåligt vad göra..Sen när du ska räkna ut hur mkt. hösilage motsavarar höet så är torrsubstansen viktig att veta.Samt återigen värdena i övrigt.Jag skulle nog också ta bort foderjästen då den också höjer proteinvärdena.Men naturligtvis ha koll på hullet!För mkt. protein ger en slags förgiftning och många hästar torde ha alledes för höga proteinintag.
 
Sv: Ensilagefrågor

tack så jättemycket för ditt svar. :bow:
i morgon ska jag försöka prata med tjejen som tänkt skicka för analys. Kusen min är bra i benen igen, svullnaden pågick bara under några dagar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 611
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp