ensilageplast - jag blir galen!

kopia

Trådstartare
Var gör ni av all överbliven ensilageplast? Är ni ordentliga och anlitar svep-retur? Eller har ni som jag högvis med plast i alla möjliga o omöjliga utrymmen redan nu?? Med tre-fyra balar i veckan blir det en del...:crazy:

Sv: ensilageplast - jag blir galen!

... rulla ihop dem i tre olika stora bollar och sätt de på varandra! Vips så har du en snögubbe lagom till jul:idea: "

Skämt och sido... har faktiskt ingen bra ide... blir själv galen på spånbalsplasten:( "

Skickar det med min sambo som eldar upp det i deras container på firman. Dom har även nån container man kan lägga det i som skickas till nåt värmeverk :D Blir på tok för dyrt att lämna det på "tippen" eftersom det går under förorenad plast :smirk: Och man kan ju inte hålla på å samla det på hög precis för sååå gott om plats har man ju inte. Gör oxå av med 3-4 balar/vecka.

Senast ändrad:

Ensilageplast är inte kul:(
Vet att lrf(eller var det granngården?) hade nån insamling för ett tag sen. Man kunde köra dit plasten gratis så lämnade de det vidare för återvinning.

Det var förmodligen Svep-returs insamling. I vår kommun kunde man då köra plasten till Lokalföreningen och lämna där. Det kostar inget. Den som köper plasten betalar redan någon miljö-/återvinningsavgift.
Svepretur har en hemsida med insamlingsdatum (i alla fall i våras).

Jag lägger min plast i pallkragar (inomhus dock), men gör inte av med så många balar i veckan.

Är man företagare är det bäst att lämna till Svepretur, där man får inlämningskvitto (det är kostnadsfritt).

Annars kan man nämligen få kommunens miljö och hälsa på sig, då plasten är ett avfall som man inte får hantera den hur som helst (den får t.ex. inte eldas).

Det är konstigt att den inte får eldas för när de hade reportage om detta på radion sa de att det som blev var 100% vatten när man eldade upp den.Jag lyssnade noga för jag hade hösilage förra vintern.

Vi lämnar det till retur? återvinning? vet inte, men vi lämnar det till nån som kommer och hämtar iaf..

Eldar man ensilageplast hemma så ger detta miljöföroreningar, förbränningstemperaturen blir för låg och förbränningen blir då ofullständig. Du måste ha väldigt höga temperaturer, och detta kan man inte få hemmavid.

Vi lägger på hög för att sedan lämna kostnadsfritt till en karl som i sin tur levererar det vidare.

Precis.
Min granne eldade ensilageplast för något år sen. Vi höll på att förgås av röken allihop som bor i närheten. Så testa inte detta!

:angel: jag brukar elda plasten:eek:
Har också hört att den inte skall ge ifrån sig nåt farligt utan bara vattenånga.
Jag brukar elda den i samband med att jag eldar stora torra rishögar, vilket innebär att man får upp väldigt hög temperatur.
När man slänger på plasten så kan jag inte se att röken blir svart och otäck utan den är som vanligt. Plasten liksom bara smälter ner och försvinner.

Det är bara om du eldar den i en riktig förbränningspanna som det bara blir CO2 och vatten...

Jag lämnar till Svepretur.

Pocahontas skrev:
:angel: jag brukar elda plasten:eek:
Har också hört att den inte skall ge ifrån sig nåt farligt utan bara vattenånga.
Jag brukar elda den i samband med att jag eldar stora torra rishögar, vilket innebär att man får upp väldigt hög temperatur.
När man slänger på plasten så kan jag inte se att röken blir svart och otäck utan den är som vanligt. Plasten liksom bara smälter ner och försvinner.
LRF brukar ha insamling någon eller några gånger om året. Plasten ger ju giftig rök och därför får man inte elda detta själv eftersom förbränningstemperaturen inte blir tillräckligt hög för att det endast ska förvandlas till koldioxid och vatten.Varför inte höra med de ni köper balarna av om de kan ta tillbaka förbrukad plast?

Ja det är tur;) Vi smusslar då o då ner lite plast, men det räcker ju inte långt med en stackars soptunna. Vi har också kört iväg med en hästtransport full ner till återvinningscentralen, men egentligen får man inte lämna den typen av avfall där :angel: ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 648
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 966
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 662
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 054
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Akvarietråden V