ensilageplast - jag blir galen!

Sv: ensilageplast - jag blir galen!

Shettisar skrev:
Varför inte höra med de ni köper balarna av om de kan ta tillbaka förbrukad plast?

:rofl: :rofl: Jag bor ju som lite avsides, kan det bli ekonomi och miljövänligt av att frakta plasten 40 mil tro???

Och LRF... hmmm, med en mjölkbonde i området och bara ett fåtal i hela kommunen (som är 30 mil lång och ca 10 mil bred) så är nog LRF och ev insamlingar något som man bara kan drömma om.

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Någon som vet hur det är med nät som man har till storbalar hö och halm som inte är plastade, det blir naturligtvis inte lika mycket som ensilageplasten men det blir ändå en hel del på ett år.

Har för mig att man kan lämna näten till Svep-Retur också, men de måste kastas separat i en egen hög.

Stallägaren eldar upp det..Luktar dock inte som att det är så nyttigt..

kopia skrev:
Ja det är tur;) Vi smusslar då o då ner lite plast, men det räcker ju inte långt med en stackars soptunna. Vi har också kört iväg med en hästtransport full ner till återvinningscentralen, men egentligen får man inte lämna den typen av avfall där :angel: ;)

Vi lägger det bara ihoprullat bredvid soptunnan så tar de med det också (ca 6-8 balarsplast per 14dagars tömning) har vi annat skräp så sätter vi det också och vips är det borta. :D Gäller att hålla sig på god fot med sopgubbarna :angel:

Mynta2 skrev:
Eldar man ensilageplast hemma så ger detta miljöföroreningar, förbränningstemperaturen blir för låg och förbränningen blir då ofullständig. Du måste ha väldigt höga temperaturer, och detta kan man inte få hemmavid.
Jo det kan man visst det, jag har förugn framför pannan och jag pressar ihop en bal och lägger den utanpå veden när jag lägger in i pannan. Då droppar plasten ner i härden under kontrollerade former, och förbränns i ca. 1800 grader. Att linda plasten kring ett risknippe som sen flisas i flishugg är ett annat sätt, men då måste det vara skarpa stål. Jag eldar plast åt tre gårdar som inte har förugn, jag använder inte hösilage själv.

Snuffsan skrev:
Precis.
Min granne eldade ensilageplast för något år sen. Vi höll på att förgås av röken allihop som bor i närheten. Så testa inte detta!
Det gjorde mina grannar också, innan jag började elda den åt dom under kontrollerade former och vi höll också på att kvävas, men numera ser vi inte röken av röken,,,,,,,,,,,,,:D

Här är en till som lämnar in det ordentligt o sorterat till Svepretur när de har insamling hos Lantmännen på min ort. Håller med om att det blir otroliga mängder, i våras var det 3 traktorkärror :devil:

Ride on skrev:
Jo det kan man visst det, jag har förugn framför pannan och jag pressar ihop en bal och lägger den utanpå veden när jag lägger in i pannan. Då droppar plasten ner i härden under kontrollerade former, och förbränns i ca. 1800 grader. Att linda plasten kring ett risknippe som sen flisas i flishugg är ett annat sätt, men då måste det vara skarpa stål. Jag eldar plast åt tre gårdar som inte har förugn, jag använder inte hösilage själv.
Tillåt mig tvivla på att du har 1800 C i förbränningstemperatur.

Granne med soptippen så jag tar släpet och sopor och hivar av det på sopstation :)

Lånar knapp>

Var kan man hitta uppgiften om hur många grader som krävs för att det ska bli fullständig förbränning, skulle snarare tro att 800° är närmare än 1800°. Men det vore intressant att veta hur varmt det minst måste vara???

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 701
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 968
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 748
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 069
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Roliga saker som barn säger
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur