Envis mugg...tips tack!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sevlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 622
Sv: Envis mugg...tips tack!

Jag har lyckligtvis haft muggfria hästar, men när jag var i travstall för många herrans år sedan satte de honung på det mesta, bland annat mugg. Vill minnas att det var effektivt. Borde ju vara det :)
/U

Jag har inte haft några problem med mugg på min nuvarande pålle, förrän i år efter att hon sprutats i hovområdet vilket gett ökad känslighet. Tidigare har jag dock haft känsligare hästar...
Fick det utmärkta tipset från en tränare att tvätta med Hibiscrub (stavning :S) och sedan torka tort och smörja med fet salva (tex. helosan). Nämde detta för vet. som sa att Hibiscrub kan avnändas till allt utom att äta :) och att det dessutom ger extra effekt om man låter det sitta på i 15 min innan man sköljer av det. Att smörja med hibitane salva är bra vid extra svåra fall.

(Hibiscrub och hibitane salva går bra att köpa på apoteket, man kan dock behöva fråga om det i kassan)

Min pålle bliev bra på en gång, trots att det var ganska mkt mugg. Konstigt med mugg, det kommer lixom MASSOR över en natt bara...hinner lix inte ta tag i det innan det blossar upp....:S

Jag tvättar min häst med Yes diskmedel för att få bort all smuts, sen smörjer jag med Vegebom salva, funkar ganska bra, min ena häst har mugg och rasp mer eller mindre hela tiden, har provat allt men det hjälper bara tillfälligt. Spillolja är det som funkar bäst och Vircon S.......

För det första så är det en gammal tråd, men om din häst har mugg och rasp mer eller mindre hela tiden så har du uppenbarligen inte hittat vad som hjälper...

Vegebom är rent skit, testade länge och väl på min. Virkon är bakteriedödande, men tar ändå inte vissa bakterier. Och spillolja... hur kan man ens testa det?

Ta ut en veterinär och börja utred VARFÖR din häst har mugg/rasp.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 731
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid... 2
Svar
23
· Visningar
552
Senast: Fetaost
·
Däggdjur Hej! Har för två veckor sen köpt min sons första husdjur. Efter noggrant övervägande landade det i två gerbiler. Buren var inköpt och...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Breen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka