EP och Avel utbruten frånBukekullar 23/24

När det gäller tillstånd med komplex nedärvning/kombination av arv och miljö ska man nog inte ha för stora förhoppningar på att gentester ska underlätta särskilt mycket.

Sen avelsdebut, endast avla på friska individer, inte för många avkommor per individ osv samt en låg inavelsgrad är det bästa sättet att minimera risken för dessa sjukdomar, även om det fanns gentester för enstaka markörer.

Problemet ligger som sagt hos uppfödare som inte förstår detta och inte följer avelsråd. Risken är att de skulle ignorera råden ännu mer om det fanns ett test för en markör och avla hejvilt på "fria" hundar, trots att sådana test sällan är mer än en pusselbit av hela bilden.
 
Det svåra med ep är ju att det inte "går" att diagnosticera. Man utesluter andra saker som kan ge anfall, men det går inte påvisa ep med blodprov tex.

Jag avlivade ju min väldigt tidigt efter hans första anfall, veterinären såg aldrig hunden krampa och inga undersökningar gjordes inför avlivningen. Jag valde så klart att vara öppen, rapportera in till ep-listan osv, men hur hade det fungerat vid rapporteringstvång? Jag hade ju kunnat ta med honom till vet och be att få honom avlivad utan att berätta om anfallen, om jag ville dölja infon för skk.
Kan man inte göra EEG på hund?
 
HA! Det står i RAS att avelsdebut ska ske efter 3 års ålder. Ingen bryr sig. De som sitter på nån form av styrande position gör precis likadant, inkl ljuger/mörkar om sina hanars hälsoproblem. Massor av både nya och gamla uppfödare använder hanar som precis visats upp på "Unghunds-SM", där hunden inte får ha fyllt 3 år för att delta.

Problemet förekommer så klart även i andra länder, nurserytävlingarna ges allt för stor vikt vid val av avelshane :(
Men de kan väl lägga in en spärr på registrering om hunden är yngre än x år samt på fler än x antal kullar? Snacka om att man skjuter sig själv i foten här...
 
Men de kan väl lägga in en spärr på registrering om hunden är yngre än x år samt på fler än x antal kullar? Snacka om att man skjuter sig själv i foten här...
Men vem ska driva den frågan? "Alla" vill ju använda barnstjärnan som vinner stort vid 20 månaders ålder. Och alla hanhundsägare vill sälja maximalt antal parningar.

Jag håller helt med om att SVaK både skjuter sig själva i foten och aktivt försämrar både rasen och dess förutsättningar i landet, men de som sitter på styrande platser tycker att de har det bra. 🤷‍♀️
 
Angående genforskning på hundar är den nästan alltid nära kopplad till forskning om sjukdomar hos människor. Den gen som @Bulldoozer skriver om, som man nu vet orsakar neuroaxonal dystrofi hos MAS, kände man till redan tio år tidigare var en orsak till motsvarande tillstånd hos människor. Mycket av forskningen på hundars sjukdomar görs, åtminstone delvis, med tanken att man ska kunna applicera resultaten på vad som orsakar sjukdomar hos människor.
 
Har svårt att se att SKK kommer avelsspärra hundar pg a ålder.
Är det inte krav på att hunden ska ha uppnått en viss ålder redan nu? Sen får man kanske vara flexibel, men femtioelva kullar i väldigt tidig ålder gynnar ju inte rasen. Och max antal kullar finna ju redan som spärr på tikar i alla fall (är dåligt insatt i registreringsregler).
 
Är det inte krav på att hunden ska ha uppnått en viss ålder redan nu? Sen får man kanske vara flexibel, men femtioelva kullar i väldigt tidig ålder gynnar ju inte rasen. Och max antal kullar finna ju redan som spärr på tikar i alla fall (är dåligt insatt i registreringsregler).

18 månader på tik och max 5 kullar.

Hane finns ingen begränsad ålder på faktiskt, därav att jag har svårt att se att de sätter en allmän 36-månaders registreringsspärr.

2:5 att inte i avel använda hanhund/tik förrän vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen individs fysiska mognad och beteende. Tik får paras tidigast vid arton (18) månaders ålder
 
18 månader på tik och max 5 kullar.

Hane finns ingen begränsad ålder på faktiskt, därav att jag har svårt att se att de sätter en allmän 36-månaders registreringsspärr.

Det har dock inte varit några problem att i praktiken sätta avelsförbud vid 3 års ålder om det är kopplat till en hälsoundersökning. Så det borde inte vara omöjligt att göra det i fall som BC heller.
 
Det har dock inte varit några problem att i praktiken sätta avelsförbud vid 3 års ålder om det är kopplat till en hälsoundersökning. Så det borde inte vara omöjligt att göra det i fall som BC heller.

Att sätta avelsspärr på enstaka hund är något annat än att göra det per automatik på ~ 800 hundar/år.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om något sådant under mina år som aktiv, så självklart blir jag nyfiken på vilka raser som är belagda med automatisk avelsspärr.
Så.. Vilka raser är per automatik avelsspärrade fram till 3 års ålder hos SKK?
 
Att sätta avelsspärr på enstaka hund är något annat än att göra det per automatik på ~ 800 hundar/år.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om något sådant under mina år som aktiv, så självklart blir jag nyfiken på vilka raser som är belagda med automatisk avelsspärr.
Så.. Vilka raser är per automatik avelsspärrade fram till 3 års ålder hos SKK?

Cavalier.
 
Jag tycker det är konstigt att EP verkar skilja sig så mycket gällande ärftlighet mellan hund och människa.
För oss människor är det mycket ovanligt att det nedärvs. Jag har själv EP och fick tidigt höra att det var högst osannolikt att mina framtida barn skulle ärva sjukdomen. Vilket heller inte skedde. Nu tjugo år senare är rönen angående nedärvning av Epilepsi hos människa densamma.
Men hos hund verkar det annorlunda?
Epilepsi kan triggas av mycket och jag kan inte låta bli att undra om det handlar om en annan grund, tex ett överkänslig signalsystem i hjärnan eller what ever (spånar totalt här)
 
Om man ska välja bort eller inte är förstås alltid en avvägning, men då måste ju informationen också finnas så att man får chans att göra den avvägningen (precis som man gjort i detta fall). Jag hade t ex gärna sett att fler sjukdomar där man konstaterat nedärvning skulle gå att registrera hos SKK. Nu hade ju inte det hjälpt i detta fall eftersom fyndet gjordes så nära inpå parning, men i övrigt.
Anmälningsplikt skulle ju också ge ett underlag för släktforskning. Hur nedärvs den/de aktuella formerna av EP? Vilka hundar drabbas (hur stor roll spelar miljön?)? Handlar det om flera i varje kull?

Samtidigt måste man förmå människor att söka hjälp för sina drabbade hundar och att inte mörka. Anmälningsplikt kan ju tyvärr få människor mer benägna att avvakta och önsketänka. Enkla regler som att inte avla på hundar med sjukdomen nära i släkten skapar mer problem än de löser. I synnerhet inte när det handlar om en så komplex uppsättning sjukdomar.

Vi har CECS/Spikes i vår ras. Det är en neurologisk sjukdom som har en genetisk komponent. Det som är intressant är att sjukdomen upptäcktes hos Borderterrier 1994 och som nu hittats hos bl.a. podengo, chihuahua, labrador etc. Då kommer frågan: fanns sjukdomen före Spike fick den? Varför diagnosticerades den inte? Den har en genetisk komponent och relativt nyupptäckt, men drabbar hundar av raser där populationerna varit åtskilda under mycket lång tid. Så något intressant att fundera kring.

CECS är ju också ett exempel på hur svårt det är att jobba mot sjukdomar med genetiska komponenter. En av våra större uppfödare slog larm när Spikes hittades i hans tiklinje :bow: Han larmade så högt att folk utanför vår ras uppmärksammades. Så nu kan man höra folk undvika podengo pga CECS, men utan darr på stämman både önska sig och rekommendera andra raser där sjukdomen finns.
 
Anmälningsplikt skulle ju också ge ett underlag för släktforskning. Hur nedärvs den/de aktuella formerna av EP? Vilka hundar drabbas (hur stor roll spelar miljön?)? Handlar det om flera i varje kull?

Samtidigt måste man förmå människor att söka hjälp för sina drabbade hundar och att inte mörka. Anmälningsplikt kan ju tyvärr få människor mer benägna att avvakta och önsketänka. Enkla regler som att inte avla på hundar med sjukdomen nära i släkten skapar mer problem än de löser. I synnerhet inte när det handlar om en så komplex uppsättning sjukdomar.

Vi har CECS/Spikes i vår ras. Det är en neurologisk sjukdom som har en genetisk komponent. Det som är intressant är att sjukdomen upptäcktes hos Borderterrier 1994 och som nu hittats hos bl.a. podengo, chihuahua, labrador etc. Då kommer frågan: fanns sjukdomen före Spike fick den? Varför diagnosticerades den inte? Den har en genetisk komponent och relativt nyupptäckt, men drabbar hundar av raser där populationerna varit åtskilda under mycket lång tid. Så något intressant att fundera kring.

CECS är ju också ett exempel på hur svårt det är att jobba mot sjukdomar med genetiska komponenter. En av våra större uppfödare slog larm när Spikes hittades i hans tiklinje :bow: Han larmade så högt att folk utanför vår ras uppmärksammades. Så nu kan man höra folk undvika podengo pga CECS, men utan darr på stämman både önska sig och rekommendera andra raser där sjukdomen finns.
Jag tror som sagt inte att anmälningsplikt är genomförbart vad gäller ep på BC. Veterinären som avlivade min drabbade treåring hade ingen möjlighet att fastställa någon diagnos, jag hade kunnat boka avlivning utan att uppge att han haft anfall - då hade det inte funnits något att rapportera.

Folk som är giriga empatilösa as kommer fortsätta hitta sätt att mörka svagheter för att tjäna pengar och beundran, hur vattentäta regler vi än har.
 
Jag tycker det är konstigt att EP verkar skilja sig så mycket gällande ärftlighet mellan hund och människa.
För oss människor är det mycket ovanligt att det nedärvs. Jag har själv EP och fick tidigt höra att det var högst osannolikt att mina framtida barn skulle ärva sjukdomen. Vilket heller inte skedde. Nu tjugo år senare är rönen angående nedärvning av Epilepsi hos människa densamma.
Men hos hund verkar det annorlunda?
Epilepsi kan triggas av mycket och jag kan inte låta bli att undra om det handlar om en annan grund, tex ett överkänslig signalsystem i hjärnan eller what ever (spånar totalt här)
Nu är jag inte så insatt i forskning gällande epilepsi hos människor, men hos hundar misstänks en del epilepsi vara nedärd pga. att det är återkommande i vissa raser så som border collie, med flera raser. Det har hittats några gener inom några hundraser som troligen är kopplade till epilepsi.

Epilepsi kan klassificeras som reaktiv, strukturell eller idiopatisk.

Jag kan tänka mig en kombination av risk-gener och miljö som påverkar om hunden utvecklar fenotypen.
 
Nu är jag inte så insatt i forskning gällande epilepsi hos människor, men hos hundar misstänks en del epilepsi vara nedärd pga. att det är återkommande i vissa raser så som border collie, med flera raser. Det har hittats några gener inom några hundraser som troligen är kopplade till epilepsi.

Epilepsi kan klassificeras som reaktiv, strukturell eller idiopatisk.

Jag kan tänka mig en kombination av risk-gener och miljö som påverkar om hunden utvecklar fenotypen.
Jag är helt med på att det verkar finnas en nedärvning hos hund.
Det jag tycker är lite udda är att den verkar så pass mycket starkare hos hund än människa.
Bara undrar varför.
 
Jag är helt med på att det verkar finnas en nedärvning hos hund.
Det jag tycker är lite udda är att den verkar så pass mycket starkare hos hund än människa.
Bara undrar varför.

Epilepsi är inte ett tillstånd utan många. Ordet epilepsi syftar egentligen bara på symptomen men även vid idiopatisk epilepsi, där man inte hittar någon annan orsak, handlar det om flera olika tillstånd där det hos människan också finns vissa där ärftlighet är starkare.
På samma sätt finns hundraser där det finns typer av epilepsi som verkar vara annorlunda både i ärftlighetsgrad och karaktär i jämförelse med resten av hundpopulatioentligen inte nen. Att den "vanliga" epilepsin hos hundar skiljer sig från "vanlig" epilepsi hos människor är alltså egentligen inte så konstigt. Det behöver inte handla om exakt samma tillstånd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp