Bukefalos 28 år!

kamomillo

Trådstartare
Jag har en kompis som har en Huntaway blandning (stavning?) hanhund, 3år gammal.
Den hunden har fått några ep anfall, inte ofta, nu var det ett halvår sedan.
Oftast har anfallen kommit nattetid, och nu till det mystiska...
Anfallen kommer när han tuggat mycket på tex ett ben, eller en pinne????
Är det normalt eller bara tillfälligheter?

Han tål att jobba (som renvallar hund) och han tål blinkande ljus, och annat som ev kan trigga igång anfall.
Nästa fundering. Tikar kan ju har ep anfall kopplat till löpen. Har hanhundar liknande hormon påverkan?
Hundens mamma löper just nu (dom bor i samma hus) och nu fick han ju första anfallet på ett halvår?

Oftast märker människorna i huset inget, förutom att han skitit och pissat på sig, spytt också.
De andra hundarna har oftast varit helt oberörda.. ( de gånger ägarna sett/märkt anfallen. )

Någon som har en teori? eller två?

* Jenny *
 
Hej!
Hade själv en hanhund med epilepsi där veterinären rekommenderade p-sprutor (som tikar får för att inte löpa) med mycket god effekt! Så visst spelar hormonerna roll. Ev. hade det varit en bra idé att kastrera men eftersom sprutorna fungerade gick vi aldrig så långt. Dock sa veterinären att det inte var någon "vedertagen" metod så andra veterinärer kanske inte ens vill testa?
 
Har hunden varit hos veterinär och fått en diagnos? Tänker att vet borde ha upplyst ägarna om vad som kan framkalla anfallen.
Ep kan skilja oerhört mycket i orsak och även vad som provicerar fram anfall.
Medicinerar hunden?
 
Jag har en kompis som har en Huntaway blandning (stavning?) hanhund, 3år gammal.
Den hunden har fått några ep anfall, inte ofta, nu var det ett halvår sedan.
Oftast har anfallen kommit nattetid, och nu till det mystiska...
Anfallen kommer när han tuggat mycket på tex ett ben, eller en pinne????
Är det normalt eller bara tillfälligheter?

Han tål att jobba (som renvallar hund) och han tål blinkande ljus, och annat som ev kan trigga igång anfall.
Nästa fundering. Tikar kan ju har ep anfall kopplat till löpen. Har hanhundar liknande hormon påverkan?
Hundens mamma löper just nu (dom bor i samma hus) och nu fick han ju första anfallet på ett halvår?

Oftast märker människorna i huset inget, förutom att han skitit och pissat på sig, spytt också.
De andra hundarna har oftast varit helt oberörda.. ( de gånger ägarna sett/märkt anfallen. )

Någon som har en teori? eller två?

* Jenny *

Det är typiskt Ep hos BC att komma vid vila. Tyvärr även typiskt med extremt kraftiga klusteranfall och mycket dålig respons på medicinering :(
 
Det är typiskt även för människor att ep kommer vid vila.

Voff med Ep.
 
Men varför kommer anfallen när han tuggat ihärdigt kvällen före??
Förut fick han älg/ren ben, men nu när han inte får ben är det långt mellan anfallen:confused:
Är det svårare att medicinera just BC? Vet man varför?

* Jenny *
 
Men varför kommer anfallen när han tuggat ihärdigt kvällen före??
Förut fick han älg/ren ben, men nu när han inte får ben är det långt mellan anfallen:confused:
Är det svårare att medicinera just BC? Vet man varför?

* Jenny *

Ep är en samlingsdiagnos, och uppträder olika hos olika raser. Hos just BC är det allvarliga anfall och dåligt svar på medicin typiskt, hos andra raser ser det annorlunda ut. Antog helt fräckt att det är BC i eftersom du skrev att det var huntaway.

Jag tror att tuggandet är en illusorisk korrelation.
 
Ep är en samlingsdiagnos, och uppträder olika hos olika raser. Hos just BC är det allvarliga anfall och dåligt svar på medicin typiskt, hos andra raser ser det annorlunda ut. Antog helt fräckt att det är BC i eftersom du skrev att det var huntaway.

Jag tror att tuggandet är en illusorisk korrelation.

Så kan det nog vara :confused:
Vi får väl se hur det utvecklar sig.... De är en härlig hund:heart

* Jenny *
 
Jag har en kompis vars borderterrier har epilepsi. Han har fått medicin, fenemal, sedan han var 4-5 år och han är nu drygt 15 år. Han har bara haft enstaka anfall sedan han började med fenemal, och dessa har endast varit små anfall. Han har varit icke kontaktbar och suttit och gungat i någon minut. Inget direkt mönster på när han har fått sina anfall.

Säkert kan stress trigga igång ett anfall lika väl som t ex blinkljus kan göra det. Hundar kan ju bli stressade av så olika saker. T ex löptik i hanens närhet kan vara stressande för honom. Kanske känner han sig stressad när han får tuggben, känner sig i så fall stressad för att det tar för lång tid att tugga i sig tuggisen.

Epilepsi kan bero på många olika orsaker. Om det startar vid 2-3 års ålder kan det vara ärftligt, hur det nedärvs är olika beroende på vilken typ det är. Det kan även bero på födelseskada eller annan skada t ex slagit i huvudet. Det kan även bero på tumör. Vissa hundar som har fästingmedel tåler inte det och får då epilepsiliknande anfall som kan försvinna när medlet går ur kroppen. Detta är det jag hittade när jag letade runt när kompisens hund började få sina anfall, finns säkert fler orsaker.

Anfallen kan vara väldigt olika från att de inte är kontaktbara under några sekunder till att de ramlar omkull o kissar/bajsar på sig och tuggar fradga. Jag har även en kompis vars 2 söner har epilepsi med helt olika typ och frekvens av anfall.
 
Men varför kommer anfallen när han tuggat ihärdigt kvällen före??
Förut fick han älg/ren ben, men nu när han inte får ben är det långt mellan anfallen:confused:
Är det svårare att medicinera just BC? Vet man varför?

* Jenny *

Först måste man utreda om anfallen beror på epilepsi (som är en sjukdom utan orsak sk idiopatisk epilepsi) eller om anfallen beror på något annat som till exempel underliggande sjukdom, missbildningar, ärftliga defekter etc.
Dina vänner bör boka tid hos en veterinär för utredning.

Att hunden får anfall när den tuggat ben är nog ren och skär tillfällighet. Det är normalt att man som hundägare försöker leta efter orsaker och samband, trots att inga sådana finns när det gäller idiopatisk epilepsi. Däremot får många anfallen med jämna mellanrum.

BC är tyvärr en ras som i större utsträckning drabbas av idiopatisk epilepsi och de är svårmedicinerade och har även kraftiga anfall. Många avlivas vilket är helt förståeligt.
 
Jag har en kompis vars borderterrier har epilepsi. Han har fått medicin, fenemal, sedan han var 4-5 år och han är nu drygt 15 år. Han har bara haft enstaka anfall sedan han började med fenemal, och dessa har endast varit små anfall. Han har varit icke kontaktbar och suttit och gungat i någon minut. Inget direkt mönster på när han har fått sina anfall.

Säkert kan stress trigga igång ett anfall lika väl som t ex blinkljus kan göra det. Hundar kan ju bli stressade av så olika saker. T ex löptik i hanens närhet kan vara stressande för honom. Kanske känner han sig stressad när han får tuggben, känner sig i så fall stressad för att det tar för lång tid att tugga i sig tuggisen.

Epilepsi kan bero på många olika orsaker. Om det startar vid 2-3 års ålder kan det vara ärftligt, hur det nedärvs är olika beroende på vilken typ det är. Det kan även bero på födelseskada eller annan skada t ex slagit i huvudet. Det kan även bero på tumör. Vissa hundar som har fästingmedel tåler inte det och får då epilepsiliknande anfall som kan försvinna när medlet går ur kroppen. Detta är det jag hittade när jag letade runt när kompisens hund började få sina anfall, finns säkert fler orsaker.

Anfallen kan vara väldigt olika från att de inte är kontaktbara under några sekunder till att de ramlar omkull o kissar/bajsar på sig och tuggar fradga. Jag har även en kompis vars 2 söner har epilepsi med helt olika typ och frekvens av anfall.

Vi hade en Bichon Frise som hade Ep anfall, och han fick också Fenemal.
Han började få sina anfall som 11-12 åring, och vi medicinerade till han dog vid nästan 14 år.
De funkade bra, men han hade något enstaka anfall i alla fall. Mest när han varit ute och kom in, utan att ha ansträngt sig.
Han hade hundlucka och gick ut och in som han ville.

Den här hunden har så enstaka anfall, och funkar för sitt jobb, så jag tror inte att dom kommer att besöka någon veterinär. (hunden är inte heller försäkrad ) Om inte veterinärbesöket är gratis;)
Men vi får väl se, jag gillar hunden jättemycket!

* Jenny *
 
Epilepsi kan bero på många olika orsaker. Om det startar vid 2-3 års ålder kan det vara ärftligt, hur det nedärvs är olika beroende på vilken typ det är. Det kan även bero på födelseskada eller annan skada t ex slagit i huvudet. Det kan även bero på tumör. Vissa hundar som har fästingmedel tåler inte det och får då epilepsiliknande anfall som kan försvinna när medlet går ur kroppen. Detta är det jag hittade när jag letade runt när kompisens hund började få sina anfall, finns säkert fler orsaker.

Anfallen kan vara väldigt olika från att de inte är kontaktbara under några sekunder till att de ramlar omkull o kissar/bajsar på sig och tuggar fradga. Jag har även en kompis vars 2 söner har epilepsi med helt olika typ och frekvens av anfall.

Fick ta bort min pudel i våras pga epilepsin. Han blev bara 5. Fick första anfallet vid 2 års ålder. Vi fick ingen ordning på det och det sista gick han på så hög dos det gick att ge. Han fick anfall på anfall sista dagen så vi åkte in och fick ta bort honom. Veterinären trodde att hans epilepsi berodde på tumör.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 298
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 740
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp