Epilepsins historia, galet svårt att hitta fakta om

Mirre

Trådstartare
Sitter med ett skolarbete och ska beskriva den historiska utvecklingen inom vård och omsorg fram till idag, valde att skriva om EP eftersom jag ändå har en del erfarenhet av det. (min mamma och mitt ex har det). Men det är ju en smärre omöjlighet att hitta något om det, finns mycket om vad sjukdomen innebär och hur den behandlas idag. Men ingenting om hur det var förr i tiden. Hittade en uppsats där det skrivits en del om det, dock är jag inte säker på att den godkänns som källa (har mailat läraren och frågat) och det fanns heller ingen källförteckning på den :banghead:
Någon som har några tips om var jag kan söka? Känns som jag googlat på allt utan att hitta något

Nu vet jag inte riktigt hur långt bak du vill gå, eller hur ingående. Men jag sökte på Epilepsy treatment history, och fick massor av träffar. Både i scholarly och vanliga google.

Sitter med ett skolarbete och ska beskriva den historiska utvecklingen inom vård och omsorg fram till idag, valde att skriva om EP eftersom jag ändå har en del erfarenhet av det. (min mamma och mitt ex har det). Men det är ju en smärre omöjlighet att hitta något om det, finns mycket om vad sjukdomen innebär och hur den behandlas idag. Men ingenting om hur det var förr i tiden. Hittade en uppsats där det skrivits en del om det, dock är jag inte säker på att den godkänns som källa (har mailat läraren och frågat) och det fanns heller ingen källförteckning på den :banghead:
Någon som har några tips om var jag kan söka? Känns som jag googlat på allt utan att hitta något

Har du kollat wikipedias källförteckning till historiekapitlet? Epilepsi har ju kallats andra saker förr i tiden, så ska du söka i gamla texter kan du behöva använda gamla ord?

Tack snälla ni :bow:
@Monstermom där sade du nåt, att använda gamla ord har jag inte ens tänkt på. Men självklart är det så, känner att jag behöver träna på mina googlingsskills lite :angel:

Ska genast dyka ner i alla länkar ni lagt ut :)
:bow:

Min mamma hade epilepsi som barn och ung, och det var väldigt mycket skam runt det. Fallandesjukan kallade mormor det, vet jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka