Er bästa kökspryl?

Ohoh, jag känner att jag kanske behöver en vinpump! det är bara jag som dricker vin hemma och det är så begränsat utbud av vin i småflaskor.

Jag har en batteridriven vinkork som suger ut luften ur vinflaskan. Jag upplever att den far ut mer luft and vinpumpen ... eller sa ar jag bara lat🤔
 
Det kanske hör hemma i den andra tråden men jag har insett att jag klarar mig utan diskmaskin? Jag har levt utan både det och tvättmaskin i 4 månader och saknar definitivt tvättmaskinen mer. Det trodde jag inte eftersom jag har hatat att handdiska men nu går det helt plötsligt rätt bra.

Jag använder mitt durkslag/stora sil väldigt mycket. Sköljer sallad, ris, bönor från tetrapack och så klart pasta i det samtidigt som det är lätt att diska.

Sen använder jag micro och vattenkokare i princip dagligen.
 
Jag älskar min vinpump! Den gör att jag utan vidare kan öppna en flaska vin och ta ett glas på en måndag med vetskapen att resten förmodligen inte kommer att drickas förrän nästa helg, men att vinet då kommer att smaka precis lika fräscht och bra.

Blendern är en annan grej som går varm här hemma, smoothie är standardfrukosten för både mig och min man och det är ett väldigt bra sätt att börja dagen med en massa olika näringämnen som jag inte skulle ha fått i mig annars.

Håller också med om att riktigt bra knivar (och där kommer även vår knivslip in som favoritgrej) samt en diskmaskin gör livet i köket mycket enklare.

Vad gör ni för frukostsmoothie? Jag skulle vilja byta ut min mack-frukost men fixar inte fil/youghurt eller gröt pga av min mage.
 
De av mina vänner som har väldigt specifika önskemål på sitt persiska ris använder riskokare. Dock verkar det vara någon specialare, för det är banne mig ingen som har någon av de där man hittar på hyllan i elbutiken. Måste fråga! 🤔

Jag har nu fått en lektion i ris, och det finns persiska riskokare som har som specialfunktion att man kan ställa in hur mycket man vill grilla sin risskorpa.

Det är en från "Pars" man ska ha, eller möjligen "Pars Khazar". Finns även i resemodell så att man inte behöver vara utan sitt perfekta ris. 😁
@Philosophia
 
Vad gör ni för frukostsmoothie? Jag skulle vilja byta ut min mack-frukost men fixar inte fil/youghurt eller gröt pga av min mage.
Jag brukar ha i 0,5dl helfet grekisk yoghurt, 0,5 dl hallon, 0,5 dl blåbär, en rejäl näve babyspenat (brukar köpa färsk och frysa in så att den håller sig fräsch), 1 msk chiafrön, 2 msk havregryn och uppskattningsvis ca 1 dl mjölk. De dagar jag tränar eller behöver hålla mig mätt lite extra länge tar jag även en skopa vassleprotein (då behövs det mer mjölk för att det inte ska bli för trögflytande).

Maken har även banan i sin, och då blir det såklart ännu mer näringsrikt och mättande, men tyvärr avskyr jag smaken av banan.

Ibland lyxar vi till det med en skvätt apelsinjuice, lite fryst mango eller liknande och i juni-juli har vi alltid färska jordgubbar i vilket blir underbart gott! Det är också väldigt gott att byta ut en del av mjölken till kefir eller fil.
 
Jag brukar ha i 0,5dl helfet grekisk yoghurt, 0,5 dl hallon, 0,5 dl blåbär, en rejäl näve babyspenat (brukar köpa färsk och frysa in så att den håller sig fräsch), 1 msk chiafrön, 2 msk havregryn och uppskattningsvis ca 1 dl mjölk. De dagar jag tränar eller behöver hålla mig mätt lite extra länge tar jag även en skopa vassleprotein (då behövs det mer mjölk för att det inte ska bli för trögflytande).

Maken har även banan i sin, och då blir det såklart ännu mer näringsrikt och mättande, men tyvärr avskyr jag smaken av banan.

Ibland lyxar vi till det med en skvätt apelsinjuice, lite fryst mango eller liknande och i juni-juli har vi alltid färska jordgubbar i vilket blir underbart gott! Det är också väldigt gott att byta ut en del av mjölken till kefir eller fil.

Tack, jag ska spara det där 😁

Kände direkt att det verkar bökigt med så många olika saker men jag antar att det mesta går att köpa i större pack så att det räcker ett tag?
 
Tack, jag ska spara det där 😁

Kände direkt att det verkar bökigt med så många olika saker men jag antar att det mesta går att köpa i större pack så att det räcker ett tag?
Ja precis, hos oss går det åt en stor 1 kg-burk grekisk yoghurt var 10:e dag ungefär, och frysta bär i påsar (som jag tror ligger på 400g) inhandlas ca varannan vecka. Spenaten köper vi största påsen som finns (typ 150 g tror jag) och fryser som sagt in efter ett par dagar då den vissnar ganska snabbt. Det andra är ju torrvaror som håller sig hur länge som helst, och så mjölken då som vi alltid har hemma oavsett :)

Jag tyckte att det kändes bökigt i början (det var mannen som redan hade en väl inarbetad smoothie-rutin när vi flyttade ihop) men fick rutin på det rätt fort och nu tar det max 3 minuter att slänga ihop en smoothie :)
 
Fiskars har en tomatkniv som är min superfavorit bland småknivar. Jag äger minst fem. Tycker att det är läskigt med rakbladsvassa superknivar även om det är vad man "ska" ha. Tomatkniven funkar utmärkt för mina behov av att skära grönsaker, till kött får jag plocka fram något vasst och otäckt.
 
Jag brukar ha i 0,5dl helfet grekisk yoghurt, 0,5 dl hallon, 0,5 dl blåbär, en rejäl näve babyspenat (brukar köpa färsk och frysa in så att den håller sig fräsch), 1 msk chiafrön, 2 msk havregryn och uppskattningsvis ca 1 dl mjölk. De dagar jag tränar eller behöver hålla mig mätt lite extra länge tar jag även en skopa vassleprotein (då behövs det mer mjölk för att det inte ska bli för trögflytande).

Maken har även banan i sin, och då blir det såklart ännu mer näringsrikt och mättande, men tyvärr avskyr jag smaken av banan.

Ibland lyxar vi till det med en skvätt apelsinjuice, lite fryst mango eller liknande och i juni-juli har vi alltid färska jordgubbar i vilket blir underbart gott! Det är också väldigt gott att byta ut en del av mjölken till kefir eller fil.
Oj vad smart att frysa in spenaten!
 
Jag har nu fått en lektion i ris, och det finns persiska riskokare som har som specialfunktion att man kan ställa in hur mycket man vill grilla sin risskorpa.

Det är en från "Pars" man ska ha, eller möjligen "Pars Khazar". Finns även i resemodell så att man inte behöver vara utan sitt perfekta ris. 😁
@Philosophia
Funderar på om jag inte behöver en sådan…. :angel:
 
Riktigt vassa välbalanserade knivar från Global. Mest använder jag grönsakskniven och köttkniven. Ett supervasst rivjärn. Sedan jag som barn skar mig svårt på en slö kniv har jag förstått vitsen med vassa verktyg.
 
Gillar min rostfria mockakokare också. Vanlig i aluminium kokar lika bra men blir ful om man diskar den i maskin.
 
Airfryer.

Pommes (från djupfrsyt) blev riktigt bra.

Klyftpotatis (från färsk) blev sådär (helt okej men ingen krisp). Får fundera på tillagningssekvensen lite.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 460
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 520
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 948
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag vet att det just ju känns extra jobbigt med allt för att det är mitt i natten och jag är extremt trött. Inget blir ju någonsin...
2
Svar
26
· Visningar
4 835
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp