Er ridning

Igår red jag äntligen ut efter tre dagar där jag inte kunnat rida. Det var en pigg tant och en tant som sura ihop när hon inte fick sin vilja igenom och det var matte som bestämde tempot och vart vi skulle gå. Hon hyser nog inga agg mot mig idag, när det är ett dressyrpass på banan på schemat. :devil:
 
Har ridit barbacka på min lilla ponnygubbe! Gick super och jag höll mig faktiskt kvar hela passet! @RedHyuuga red du på Risto!?! Han är ju sjukt stor!!!
 
@Speedway känner igen det där med att vara höjdrädd när det kommer till hoppning. Förr vågade jag inte hoppa något högre än 70cm, sen åkte jag till Irland på ridläger där de red enbart terräng och det är lättare att hoppa fasta hinder på en trygg häst. Varför vet jag inte, men vi hoppade massor och speciellt när jag var med i en jakt. Hoppa höga stenmurar på en säker häst var inga problem alls.
Har fortfarande lite problem med hoppningen här hemma, men sitter jag bara på en häst jag litar på och vet att den kommer hoppa så hoppar vi, och framför allt om jag slänger "fegistanten" i hörnet och bara rider. :rofl:

12006724_1065829756781203_1625001748_o.jpg
1395389_645739455456904_594680104_n.jpg
 
Jag har värt lite hängig det senaste dagarna, igår när jag skulle ut till stallet kände jag nästan "hoppas Leila inte vill bli fångad idag så jag kan skita i att rida". Dock stod hon för en gångs skull helt still när jag skulle hämta henne så det fick väl bli ridning ändå :rofl: Planen var att typ träna galoppfattningar en stund och sen inte så mycket mer. Men så kom stallägaren ner å skulle sladda banan så hon gjorde det medan jag värmde upp och sen kunde hon inte låta bli att stanna kvar lite så jag fick lite "minilektion" (stallägaren är min tränare också). Så det blev voltarbete med fokus att få henne fram för skänkeln och att komma ner i rätt form och runda ryggen och trampa under sig ordentligt. Svårare i ena varvet än det andra, men hon blev riktigt fin till slut :) Så, det blev det istället för träna galoppfattningar :rofl: Men var nog nyttigt, jag ställer inte så höga krav som jag kan, har fastnat lite i att jag är nöjd att hon går i en trevlig form och sen slutar jag arbeta där istället för att öka kraven.
 
Jag vill vara med!
Jag red medryttarhästen igår. Var trött efter tre dagar på tjänsteresa, så tänkte lulla runt i lite skritt och trav barbacka. Herr häst var dock pigg och laddad, så han hade gärna gjort något mer actionfyllt, men eftersom jag vet att det kan komma lite bakutsparkar i galoppen tyckte jag det var dumt att testa. Tack vare den fina framåtbjudningen gick det jättefint och jag hade kunnat sitta och rida öppnor hela natten, för han kändes så mjuk och fin.

Idag blir det nog uteritt lite senare.
 
Idag var jag på hugget. Ridit ut på båda pållarna före 11:eek:
Ponnyn fick jobba på att slappna av i traven och inte köra" jag tittar på allt och magen släpar i backen" stilen. Större delen av passet gick bra och han lyssnade fint när vi saktade ner för att byta galopp:D
Islänningen fick mer fokus på bjudning än formen. Han är inte lat men gör inte mer än han måste i mellanåt. Lättare att samla/jobba en häst som bjuder lite mer. V körde långa sträckor raskare trav och galopp:love:
 
Idag blev det fartfyllt, hade tänkt hoppa på banan här hemma idag, men så frågade en i stallet om jag ville hänga med till ridskolan och ta några skutt där. Sagt och gjort, vi red iväg kommer dit, hinner ta några skutt. Då det var ridläger, så hade vi trott att de skulle hoppa på eftermiddagen, men de skulle hoppa på förmiddagen, så vi hann bara ta några små skutt, sedan begav vi oss av till terrängbanan istället och hoppade lite.
Hästarna tyckte det var superkul och taggade järnet.
Min tant lyckades även trampa av sig en sko, tror förvisso det hänger ihop med att hovslagaren ändå ska komma på torsdag och skorna är jätteslitna. Så slitna att det inte fanns några huvud på sömmarna, när vi skulle dra loss skon. Den hade vridit sig, men så här kul hade vi det innan skon vred sig:

 
Vad kul att hoppa terräng!!! Vill också! :angel: Jag red barbacka igår på ridskolan och min lille ponnykille skötte sig fin fint! Kul att glida runt uppe på hästryggen! Extra kul och veta att man inte är den ende! :rofl: Kan inte låte bli att tycka att det ser för roligt ut när alla är nära att trilla av (inclusive mig själv) Verkligen riktigt lyckat att träna sitsen barbacka, riktigt nyttig träning! ;)
 
@Gloria95 Du som tyckte Risto är stor, tycker nog min tant är större då hon är högre än honom. ;)
Barbacka är nyttig träning, hade nog ridit mer barbacka själv om min häst hade haft en mer barbacka-vänlig rygg och inte ett hustak som skär rätt in i skrevet. :rofl: :rofl:
 
Blev en provtur på syrrans jättehäst, säkert hela 165 cm, med i går. Älgskritt och jätte trav. Man kunde ju typ stå/sitta 1min i lättridningen :p (Snurre som bara rider ponnys senaste 7åren)
DSC_0499.JPG
 
Igår blev lite repetition från fredags (samma i lördags med). Fick inte igenom henne ordentligt i höger varv i trav, men vänster gick mycket bättre. Överlag gick det sämre igår än i lördags när jag repeterade fredagens "minilektion". Kan bero på att det var väldigt blåsigt igår och mot skymningen så hästen var lite spänd och jag lite trött efter lång dag i skolan. Om inte vädret blir kasst idag så blir det att trycka på reflexer å ta en tur ut.
 
Idag uteritt på ponnyn med isisen som handhäst, gick jättebra. :) Vid galoppfattning ville de tävla men ponnyn lyssnade fint o kortade när jag sa till.
Brukar göra tvärt om och det går bra, denna gång var det dock lite mer smågnabb mellan pojkarna.:p
 
Tränade på svängar mellan hinder(upphöjd galoppbom) idag. Prioriterar bjudning före form just nu så blev en flack rallyponny i slutet:p Körde galopp/korsgalopp/passgalopp/pass hopp, i de senare var lite svårare att komma över bommen:angel:
Avslutade med två lite högre hinder på en långsida som han hoppade jättefint i galopp. :D
Har glömt hur kul det är att hoppa efter 4 års uppehåll pga ridbanebrist.
DSC_0519.JPG

Nu får vi ladda för helgens P&J:D
 
Hemkommen efter en skräckblandad förtjusning till hopplektion idag.
Var stora vattenpölar på ridbanan och så stod det en oxer vi skulle hoppa, så man landade mitt i en vattenpöl.
Det var även ett räcke som stod mitt i en vattenpöl också.
Min häst är "rädd" för vattenpölar i skogen, däremot kan hon gå i sjön med viss övertalning, men på ridbanan bryr hon sig inte om dom. O_o
Hindren vi hoppade idag låg mellan 80-90cm och mitt självförtroende i hoppningen är inte det bästa, och det blev inte bättre när vi precis hade börjat hopplektionerna i början av terminen och tant (hästen) stannar. Så det är lite svackigt och när hindren blir höga blir jag lite osäker och speciellt oxrar har jag svårt för, har ridit en annan häst som stannat x antal gånger på just oxer så självförtroendet där är inte på topp.

Däremot idag så stannade inte tant utan hoppade ändå, det blev några konstiga hopp mellanåt, men jag satt kvar och när vi red fram tappade jag ena stigbygeln men hoppade ändå, varpå ridläraren säger "ja, ni får rida med stigbyglar". Sen fångade jag den i farten.
Det blir som bäst när jag inte tänker utan bara styr och rider och då skulle vi nog kunna hoppa högre. Vi är på gång och det känns bra. :)
 
Red ett pass på medryttarhästen idag. Han känns mjuk och fin och lyhörd så länge man är inom inhägnat område, men ska man utanför så har han blivit en sån fjant igen och vill inte alls gå, om han inte har en stadig rumpa att hänga på. Det gick bättre en period i somras, så det är lite trist med ett bakslag. Nåja, det är bara att försöka igen, så ska det nog bli bättre.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 740
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 934
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp