Bukefalos 28 år!

Era bästa ridövningar

I

isse

Nu tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra bästa/roligaste övningar! Jag börjar då :)

Just nu är tiometersvolter i en galoppsluta/öppna min absolut roligaste övning, samlingen kommer som ett brev på posten. Kräver viss styrka av hästen för att orka.

Öpnnor och slutor är ju en evighetsövning som är kanonkul när det flyter på och det känns som att hästen dansar fram. Förvända slutor osv. är också roligt och bra för hästen.

Att rida skänkelvikning åt alla möjliga håll är också en jättebra lösgörande övning.

En annan jättebra styrkeövning är att du rider en galoppsluta och vänder vid A eller C, fortfarande i en sluta, ut till spåret, rakställ och byt galopp.

Såå det var några övningar, fyll på med era :laugh:
 
Sv: Era bästa ridövningar

Är väldigt förtjust i förvänd ställning på volt. Styrkemässigt är det där min häst är just nu, och han klarar det endast i skritt och trav. Galopp har han precis börjat fixa på fyrkantsspåret, och bara 2-3 språng med bärighet. Galoppslutor är icke att tänka på... ;)

Ser fram emot att läsa svaren i den här tråden!
 
Sv: Era bästa ridövningar

Vi övar mycket med vändningar mot väggen (när vi väl får tag på en vägg... Har bara en åker att rida på vid stallet.. :cry:), som vi båda tycker är jättekul. Nu har vi kommit så långt att hon klarar av det från galopp, och nästan hoppar runt i vändningen.. :idea:

Hon är väldigt stel i baken, så sånna övningar vill jag gärna ha tips på!
 
Sv: Era bästa ridövningar

Den övning min tränare tipsade om senast som jag tycker så mycket om är att man har en bom. Rider i tex. v. varv.
Rider över bommen i 45 graders vinkel, rider rakt direkt efter, vänder sen vänster igen, vänder upp i 45 grader och rider över den på nytt. Man rider som i en fyrklöver. Både i trav och galopp. Sen när man blivit snurrig tar man en paus och fortsätter sen i höger varv.
 
Sv: Era bästa ridövningar

Backa, backa och backa... Både från marken och uppsuttet. Backa volter och åttor och serpentiner. Skit tråkigt men nödvändigt för hästens rumpa ;)
Och för att inte tala om backa! Backa efter varje halt så vi får in stop bättre. Öppnor och slutor...? Inte uppsuttet i alla fall :grin: Men vi jobbar på för fulla muggar. Hästen är duktig och lär sig nya saker relativt fort men det är värre med hon som sitter uppe på och tenderar ge hästen minst dubbla signaler :crazy: Meen men.. Vi jobbar på.
 
Sv: Era bästa ridövningar

Hon är väldigt stel i baken, så sånna övningar vill jag gärna ha tips på!

Öppna och sluta! Skänkelvikning är också jättebra för en stel rumpa. Du kan också jobba från marken och flytta runt baken för att mjuka upp den.

Jag tycker att skogen är perfekt för att mjuka upp stela hästar! Rid inte på stigarna utan rid där det är lite jobbigare terräng. Runda träd och upp och ner osv. Arbeta en timme med att bara runda träd så borde hästen mjukas upp :)
 
Sv: Era bästa ridövningar

Jag tycker att skogen är perfekt för att mjuka upp stela hästar! Rid inte på stigarna utan rid där det är lite jobbigare terräng. Runda träd och upp och ner osv. Arbeta en timme med att bara runda träd så borde hästen mjukas upp :)

mm, för dem som har skog, ja...
 
Sv: Era bästa ridövningar

Hon orkar tyvärr inte med öppnor oc slutor. Hon flyttar baken, men då åker huvudet ut åt andra hållet. Så det kanske är "mitt på" hon är stel? Inga problem att böja sig vid sadelgjordsläget, men då går bakdelen rakt. Flyttar hon baken, så är det rakt framtill.. Jag får inte till nån ostkrok!
 
Sv: Era bästa ridövningar

Vart bor du om du inte har skog?! Jag bor i Stockholm och har skog:D

Placera ut koner över hela ridbanan istället så blir det som träd och lägger du ut lite bommar här och var så blir det som rötter :idea:
 
Sv: Era bästa ridövningar

Serpentinbågar! Försök att överdriva böjningen på den när du värmer upp, ingen rollkur men försök att verkligen få henne rund i bågarna.

Klarar hon att gå i skänkelvikning är det jättebra lösgörande. Vänd snett igenom och rid rakt fram, hon får gärna trampa på i ett friskt tempo. Rid rakt fram kanske 5-10 meter och be sedan om en skänkelvikning ca 10 meter, rakställ och rid fram och sen skänkelvikning igen och så håller du på så. Viktigt att hon går framåt och jobbar genom kroppen. Det kan ta lite tid men om du gör det som uppvärmning varje ridpass så kommer hon att bli mjukare.

När hon börjar bli starkare så börja be om öppna och sluta, bara några steg och rid sen på framåt och låt den trampa på. Jag tror stenhårt på dessa övningar, lycka till! :)
 
Sv: Era bästa ridövningar

Vad menar du? Varför en :grin:?

Jag behärskar inte den sortens övningar uppe på hennes rygg... än. Därav :grin:

Sen finns det de som kan göra underverk med min häst och jag kan i min tur få andra hästar att göra sånt jag aldrig vågar drömma om med min egen (ta en helt vanlig galoppskänkel tex.. ni hör ju vilken nivå vi ligger på) men vi jobbar på det. Den dagen det lossnar tror jag att jag har en riktigt trevlig häst vad jag nu än väljer att göra med henne. Men vi har nog lång väg att gå, och det är jäkligt jobbigt när man vill NU NU NUU!! :(
 
Sv: Era bästa ridövningar

Jaha då förstår jag :)

Jag förstår din känsla, har haft precis samma i två års tid tills det en dag bara lossnade och jag fick en aha upplevelse. Jaha det är sååååååå man ska göra :D
 
Sv: Era bästa ridövningar

Det finns faktiskt platser i Sverige som saknar skog... om man inte anser att en dunge med ca 30 träd är en skog...
Har ingen ridbana heller, men jag har lite pinnar på marken i hagen :)
 
Sv: Era bästa ridövningar

Kör på det då! Var kreativ och använd lite fantasi så kommer du kunna skapa din egen motsvarighet till skog. :)
 
Sv: Era bästa ridövningar

Just nu är det roligaste back-klättring i skritt och trav, och att hoppa diken och små hinder i skogen. Gärna flera gånger från olika håll, för att få lite aktion och samling i det hela :).
 
Sv: Era bästa ridövningar

Det tycker jag om också! Perfekt muskelträning. Jag tycker att det är svårt att avgöra hur mycket man kan pressa hästen när man klättar. Hur många gånger kan man klättra upp och ner i en brant backe till exempel. Man vill ju att det ska kännas och att dom bygger muskler men man vill inte överanstränga hästen. Svår balansgång.

Är det någon som vet vad det finns för riktlinjer för styrketräning av hästen?
 
Sv: Era bästa ridövningar

Vi har backar! Och skog! Inte i Smålandskaliber, men det funkar. Jag är lycklig! Hangelösa is the shit :D

Jag vill ha ett par tips på hur man kan få en bättre galopp, taktrenare. Ponny blir gärna fyrtaktig eller hamnar på bogarna.
Han är dessutom född utan gaspedal, så gärna tips på hur man installerar en sådan också :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 362
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp