Inspo framriding

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra hur det funkar bäst för era pållar.
Jag har en häst med mycket blod och otroligt hög arbetsmoral. Problemet är att träna enkla simpla saker- ex volter och bara jogga på spåret funkar inte riktigt på honom, han blir rastlös. Han kan bli helt hemsk! Notera att jag verkligen försöker sysselsätta, med halvhalter, tempoväxlingar osv. Han fungerar så bäst när vi börjar träna "svårare" saker, byten, samling, piruetter osv. Helt klockren. När vi efter passet travar av går det bra att bara rida rakt fram, volter, mjuka övergångar. Det är i början när energin är som högst det är lite klurigt.

Problemet är just steget innan vi kommer dit. Jag är van vid hästar man "joggar fram" helst långa och låga, gör lite olika vägar, volter, övergångar mellan alla gångarter, skänkelvikning och sedan lite öppna/sluta. Men på min nuvarande häst behöver jag nästa börja rida öppnar, framdelsvändningar osv från att jag börjar ta han i skritten. Men i mitt huvud känns det så krävande att göra det från start, jämfört med hur jag ridit tidigare hästar. Skrittar alltid fram för hand 10 min innan jag hoppar och därefter skrittar lång tygel 5 min.
 
Förra hästen (nuvarande häst är så pass ung att 'framridning liksom är mesta delen av passet...)

Framskrittning 20 min, 10 min lång tygel, 10 min kontakt.
2 varv trav med ett par ökningar per långsida båda varven
2 varv galopp enligt ovan
Sen trav på böjt spår, först övergångar i traven, sen skritt/trav sen trav halt trav. Båda varv
Sen samma sak i galopp, till galopp - halt - galopp funkar med häst som är eftergiven och på tygeln

Den hästen var också överambtiös och det var lätt att hamna i att göra för mycket i uppvärmningen. Uppvärmningen ovan funkade för att värma upp OCH lugna ner. Dock gjordes övergångarna mkt mkt tätt så att det alltid hände något och hon inte hade tid att hitta på saker själv. Dock en häst som var alldelles för enkel att samla och behövde mer fokus på fram i framridningen.

Första hästen var för mycket fram, och för att inte bli hängande i tygeln (broms) så använde jag mig mycket av öppna och sluta i uppvärmningen på henne.

Vad är ditt mål med uppvärmning/framridningen?
 
Förra hästen (nuvarande häst är så pass ung att 'framridning liksom är mesta delen av passet...)

Framskrittning 20 min, 10 min lång tygel, 10 min kontakt.
2 varv trav med ett par ökningar per långsida båda varven
2 varv galopp enligt ovan
Sen trav på böjt spår, först övergångar i traven, sen skritt/trav sen trav halt trav. Båda varv
Sen samma sak i galopp, till galopp - halt - galopp funkar med häst som är eftergiven och på tygeln

Den hästen var också överambtiös och det var lätt att hamna i att göra för mycket i uppvärmningen. Uppvärmningen ovan funkade för att värma upp OCH lugna ner. Dock gjordes övergångarna mkt mkt tätt så att det alltid hände något och hon inte hade tid att hitta på saker själv. Dock en häst som var alldelles för enkel att samla och behövde mer fokus på fram i framridningen.

Första hästen var för mycket fram, och för att inte bli hängande i tygeln (broms) så använde jag mig mycket av öppna och sluta i uppvärmningen på henne.

Vad är ditt mål med uppvärmning/framridningen?
Tack för svar! Min häst blir också lätt hängande i tygeln, han tar inte förhållningarna på samma sätt. Men efter vi börjat jobba med lite mer byten och kommit igång räcker det med att jag spänner magen för att få en förhållning. Han är superkänslig egentligen men ett ånglok i början av passet.
Mitt mål är framridningen är ju att efter den vara redo att rida program egentligen efter en framridning på ca 25minuter. Jag vill ha han mjuk i munnen redan från första travstegen. Man skulle kunna tro det är 2 olika hästar i början och slutet, så gör ju någonting rätt nånstans i mitten uppenbarligen. Men han behöver sån sysselsättning från start som inte är optimalt på en icke uppvärmd häst :confused:
 
Tack för svar! Min häst blir också lätt hängande i tygeln, han tar inte förhållningarna på samma sätt. Men efter vi börjat jobba med lite mer byten och kommit igång räcker det med att jag spänner magen för att få en förhållning. Han är superkänslig egentligen men ett ånglok i början av passet.
Mitt mål är framridningen är ju att efter den vara redo att rida program egentligen efter en framridning på ca 25minuter. Jag vill ha han mjuk i munnen redan från första travstegen. Man skulle kunna tro det är 2 olika hästar i början och slutet, så gör ju någonting rätt nånstans i mitten uppenbarligen. Men han behöver sån sysselsättning från start som inte är optimalt på en icke uppvärmd häst :confused:

Skilj på uppvärmd och framriden?

Uppvärmd - framskrittad och har travat/galopperat så att muskler är varma och leder smorda.

Framriden - färdig att visa sig på banan.

Som sagt gammelhästen var hysteriskt springig och pigg. Mycket öppna/sluta i framridningen men även där handlade det om att byta ofta (riktning, sort, motställd/inte, mängd tvärning). Annars sprang hon liksom bara på och "kan själv"

I uppvärmningsfasen skiter jag hur hästen bär huvud/hals, så länge den går åt det håll jag vill i det tempo och gångart jag vill. Jag vet att väldigt många dressyrryttare ser detta som fel, men för mig har det funkat. Det skall vara lite "happy horse" över det hela och så lite tvång och måsten som möjligt. En bra och trevlig start på ridpasset helt enkelt. Vilket också ledde till att bland alla andra "snygga" ekipage som vinner framridningen så såg vi ut som åsnor i början av uppvärmningen. Men inte efter framridningen var klar. Då var vi snygga, och det är ju då man skall leverera
 
Skilj på uppvärmd och framriden?

Uppvärmd - framskrittad och har travat/galopperat så att muskler är varma och leder smorda.

Framriden - färdig att visa sig på banan.

Som sagt gammelhästen var hysteriskt springig och pigg. Mycket öppna/sluta i framridningen men även där handlade det om att byta ofta (riktning, sort, motställd/inte, mängd tvärning). Annars sprang hon liksom bara på och "kan själv"

I uppvärmningsfasen skiter jag hur hästen bär huvud/hals, så länge den går åt det håll jag vill i det tempo och gångart jag vill. Jag vet att väldigt många dressyrryttare ser detta som fel, men för mig har det funkat. Det skall vara lite "happy horse" över det hela och så lite tvång och måsten som möjligt. En bra och trevlig start på ridpasset helt enkelt. Vilket också ledde till att bland alla andra "snygga" ekipage som vinner framridningen så såg vi ut som åsnor i början av uppvärmningen. Men inte efter framridningen var klar. Då var vi snygga, och det är ju då man skall leverera
Sant! Ska testa idag att inte ställa lika mycket krav i uppvärmningen och se hur det fungerar!
 
Skilj på uppvärmd och framriden?

Uppvärmd - framskrittad och har travat/galopperat så att muskler är varma och leder smorda.

Framriden - färdig att visa sig på banan.

Som sagt gammelhästen var hysteriskt springig och pigg. Mycket öppna/sluta i framridningen men även där handlade det om att byta ofta (riktning, sort, motställd/inte, mängd tvärning). Annars sprang hon liksom bara på och "kan själv"

I uppvärmningsfasen skiter jag hur hästen bär huvud/hals, så länge den går åt det håll jag vill i det tempo och gångart jag vill. Jag vet att väldigt många dressyrryttare ser detta som fel, men för mig har det funkat. Det skall vara lite "happy horse" över det hela och så lite tvång och måsten som möjligt. En bra och trevlig start på ridpasset helt enkelt. Vilket också ledde till att bland alla andra "snygga" ekipage som vinner framridningen så såg vi ut som åsnor i början av uppvärmningen. Men inte efter framridningen var klar. Då var vi snygga, och det är ju då man skall leverera
Brukar vissa pass efter lite uppvärmning i skritt börja direkt i galoppen och rulla på i lätt sits, väääldigt storgalopperad och märker att han lösgör sig bättre i galopp än i traven där han gärna stretar lite emot handen i början av passet..
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Jag tycker inte att det är konstigt att göra "saker" direkt när man tar tygeln i skritten. Inga konstigheter att rida öppna, sluta och bakdelsvändningar eller vad som direkt i skritten. Sålänge hästen har skrittat fram en stund innan (för hand eller på lång tygel) så är den ju redo. Man behöver inte heller ställa samma krav på samling bara för att man gör olika rörelser. Gör det som funkar på din häst! Och om det är bättre att starta med galopp direkt från skritten så gör så!

Jag vet inte vilken nivå ni är på, men själv tänker jag att på min amatörnivå så krävs knappast någon vidare uppvärmning för att hästen ska klara av att göra det vi tränar på. Vi rider inte piaff eller passage eller ökad trav, min häst kommer knappast sträcka en muskel för att hon inte joggat tillräckligt innan vi gör en öppna eller vad som.

Jag har tidigare låtit min häst värma upp lite fritt och med mest tanke framåt eftersom det var det hon behövde mentalt då. Nu har vi kommit längre och då vill jag verkligen minimera tiden hon går ofördelaktigt. Det sliter mer på deras kroppar att springa runt framtungt när vi "joggar" än vad det gör om man från första steg ger hästen chans att bära sig bättre.

Kan också tänka mig att proffsens "framjoggning" ställer högre krav på hästarna än vad vi vanliga dödliga gör när vi gör som mest avancerade saker ;)
 
Min egna häst som jag hade fungerade bäst med att skrittas fram för hand, sedan hoppade jag upp och tog tyglarna ganska direkt och började då jobba lite med skolor och skänkelvikningar, böjde åt båda hållen osv. Sen fattade jag galopp och galopperade honom låg och rund i formen på stora volter några varv. Det var vår uppvärmning. Efter det kunde jag börja jobba med vad vi nu skulle göra för dagen. Han blev så himla framtung och "ånglokig" om jag bara gasade på långa tyglar, så det var ingen idé med honom. Likadant trava var ingen ide i den lägre formen, han bara öste på och gick på ett högst ofördelaktigt sätt om jag inte hjälpte till och red ihop honom. Framriden var jag ju dock definitivt inte efter bara uppvärmningen, för att gå in på banan behövde jag rida en liten stund till.

Min medryttarhäst som jag har nu gör jag helt tvärtom med nästan. Han skrittas också fram för hand. Sen är det ingen idé alls att korta tyglarna direkt på honom, han blir bara seg, sur och tvär då så på honom börjar jag i trav utan några som helst krav mer än att vi ska framåt typ. Rider stora volter och serpentiner och mjukar upp hans stora kropp. När det går ok brukar jag galoppera några varv i lätt sits, innan jag sätter mig ner och kortar ihop honom lite. Det viktigaste med honom är att han tänker framåt och tar skänkeln ordentligt redan under uppvärmningen.
 
Jag rider fram enligt utbildningsskalan, med fokus på framåtbjudning genom kroppen. Det är takt och riktning som är främsta fokus och att hästen ska gå undan för innerskänkel. Nu är min bara 5 år men får jag det och funka så brukar jag kunna bygga på eftersom.

När jag känner att han lyssnar så gör jag mycket tempoväxlingar, och är noga med att hålla kvalitet i det jag gör. Han får inte använda min hand som ett femte ben och jag ska kunna sitta med avslappnat i riktningen genom att han har påskjutet bakifrån in i kontakten.

Övergångar är bäst med flyt framåt hela tiden, tänker på att jag börjar rida den nya gångarten och i början gör jag mer övergångar till den "närmsta" gångarten, dvs från skritt till halt eller trav och från trav till galopp och skritt. Och så klart hela tiden med dragläge, hästen framför mig och skänkeln, med samma takt men olika långa steg.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp