Era bästa fläckborttagningstips efterlyses!

Bukefalos 30 år!

miumiu

Trådstartare
Har lite olika plagg i lite olika kulört och material med lite olika typer av fläckar (smuts, svett , fett). Skulle gärna vilja rädda dessa kläder och undrar om ni har några bra husmorstips på lager? Hört att galltvål ska funka men måste man punktbehandla fläckarna innan tvätt då? För jag testade att blanda ut med tvättmedel och slänga i maskin men det var ingen imponerande effekt precis 😛

Har lite olika plagg i lite olika kulört och material med lite olika typer av fläckar (smuts, svett , fett). Skulle gärna vilja rädda dessa kläder och undrar om ni har några bra husmorstips på lager? Hört att galltvål ska funka men måste man punktbehandla fläckarna innan tvätt då? För jag testade att blanda ut med tvättmedel och slänga i maskin men det var ingen imponerande effekt precis 😛
Ja, du behöver generellt punktbehandla fläckarna före tvätt. Sen beror det även på vad det är för fläck och om du redan tvättat plagget kan det vara svårare eller rent omöjligt att få bort dem.

Galltvål fungerar på det mesta, men det gäller att blöta fläcken och gnugga ordentligt. Generellt är det bra att inte låta en fläck torka, jag brukar försöka kasta av mig eller ungarna plagget om det blir för grisigt och lägga i blöt, sen punktbehandla.

Blodfläckar brukar jag blöta och lägga på vanligt salt, sen låta det ligga så över natten och sedan tvätta.

Fruktfläckar tycker jag galltvål är lite sämre på, bästa är att hälla kokande vatten på tycker jag, sen punktbehandla med galltvål eller diskmedel.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka