Eran åsikt tack

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare renatechampion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 935
R

renatechampion

Vet inte om denna tråd hamnat rätt, så flytta den gärna om den inte gjort det.

Vad tycker ni om att ha samma täcke på hästen inne som ute?
Alltså typ innetäcke plus utetäcke inne, och samma ute.
Jag tycker inte om det, får en känsla av att hästen skulle frysa när den kommer ut, men vill hemskt gärna veta hur ni gör och vad ni har för åsikter om det!! Bring it on!

Sv: Eran åsikt tack

Min häst har samma inne som ute då dom inte byter täckena i det stallet jag står i. Man kan ju lixom inte åka dit hela tiden för att byta täcken, har inget körkort eller något heller. Sen så tror jag inte att hon fryser, eller det märker man ju. Min häst är väldigt frusen av sig. Men det är nog ingen fara. Men jag hade faktikst velat ha ett täcke inne och ett annat ute ändå.

Ja men det kan jag förstå.
Ingår det inte finns det ju inte mycket man kan göra.
Går det ingen nöd på din häst så är det ju ingenting med det :)

Inga fler?

Om man står i en hyfsat varm box med utetäcket på sig, så borde det ju resultera sig i att hästen blir kall när den kommer ut. Speciellt nu..
Det är kanske inte alls så, men jag tycker ändå inte att det låter bra att de står med samma.

Mina har oxå samma täcke ut som inne för det mesta. Om jag skulle byta skulle det vara till ett varmare på natten eftersom vi har oisolerat stall med öppna boxar ut.

Så du har innetäcket+utetäcket på natten?
förstod inte riktigt, så därför jag undrar :)

Mina står oxå med samma täcke inne och ute. När det regnar har de ett ofodrat regntäcke över ute och är dom varma och blöta får de ett extra täcke inne på natten.

har iof kallstall, hade inte haft samma täcke inne och ute om jag haft varm stall.......

Ja, men det tycker jag också låter helt ok. :)

Jag syftar lite mer på de hästar som får stå med samma innetäcke+ utetäcke, dag och natt, hela tiden. Oavsett.

Så är det i mitt stall. Inga täckesbyten ingår i hyran så det blir samma ute som inne.

Hehe inte lätt att formulera sig inte! Några har regntätt vintertäcke o några har stalltäcke med regntäcke utanpå. De har samma täcke dygnet runt. Om det inte är stora väderleksändringar. Då kan de ha varmare på natten o ett tunnare på dagen. Det blir kallt i stallet på natten!

Jag har också kallstall. Därav står våra oxå med samma täcke dygnet runt!

men borde de inte frysa när de går ut? Eller blir det ingen skillnad på temperatur? Alltså att de inte märker någon skillnad?

Nej, det är ju snarare varmare på dagen än på natten! Mitt stall är kallt! Det står öppet året runt o är oisolerat.
Men självklart anpassar jag ju täckena efter temperatur om det behövs!

Ja, jag tänkte ju mer på om stallet var isolerat, för då borde det ju vara skillnad, och kallare när hästen kommer ut.
Jag är trött och allmänt otydlig. :D

Vi har med samma täcke. Vi har kallstall. Men täckena tas av en stund varje dag när vi borstar av hästarna.

Vi har stalltäcke på på natten och sen lägger vi våra utetäcken utanpå så dom blir riktigt varma och goa =)

Vi har inte samma täcke på inne som ute........men då har vi ju hästarna på gården och tar hand om allt själva så då kan man byta täcke efter väderlek.

Våra har utetäcken när de är ute,sen när vi ridit och de är varma/fuktiga så lägger vi på ylletäcken som byts till vanliga stalltäcken när vi fodrar sista gången på kvällen.

(Om det inte är sommar.....då slipper samtliga att ha täcke på sig)

Jag vill inte ha utetäcken inne. Mina hästar får bytt sina täcken varje morgon när de går ut och vid varje insläpp.

'KL'

Jag var tidigare väldigt anti samma täcken ute som inne. Varför vet jag inte riktigt då jag har kallstall, dvs precis samma luft ute som inne. Men jag ville verkligen att de skulle få bytt.

Sen förra vintern så min mamma som sköter markservicen för hästarna när jag jobbar natt, ville slippa täckesbyten.

Så, jag köpte nya funktionstäcken till alla hästarna, och så har de samma inne som ute om täcket inte är blött eller isigt.

Och de har inte dött än, det tar emot att erkänna det, men de verkar inte ens lida det minsta lilla av det ;)

I VARMSTALL eller stall med plusgrader skulle ja INTE vilja ha det. Men i mitt fall är det ju samma temp inne som ute.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 823
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 443
Senast: Edla
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka