Eran första graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

moondance

Jag skulle vilja veta lite om just eran första graviditet. Hur gamla va ni när ni fick erat första barn?? Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara?? Hur mådde ni under hela graviditeten?? Hur lång tid gick ni?? Gick förlossningen bra?? Hur lång tid tog förlossningen?? Hur ont gjorde det egentligen?? Använde ni något smärtstillande, vad för något?? Blev det tjej eller kille, vikt & längd?? Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt?? Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'?? Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'?? Berätta gärna lite mer om hur det va att vara gravid för första gången, jag vill veta 'ALLT' som har med eran första graviditet att göra.. ;)
 
Sv: Eran första graviditet

[. Hur gamla va ni när ni fick erat första barn??
27 år

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara??
Japp!!

Hur mådde ni under hela graviditeten??
Jag mådde som vanligt fast med tjock och go mage.

Hur lång tid gick ni??
Felicia kom 4 dgr före beräknad datum.


Gick förlossningen bra?? Hur lång tid tog förlossningen??
Förlossningen gick väl rätt bra. Från att jag var öppen 1 cm tills Felicia kommit ut tog det 5 timmar.

Hur ont gjorde det egentligen??
Det gjorde mindre ont än vad jag hade räknat mer men smärtan var ändå värre än vad jag trodde. Lite emotsägelsefullt, men precis så känner jag.

Använde ni något smärtstillande, vad för något??
Varmt bad samt lustgas.

Blev det tjej eller kille, vikt & längd??
Tjej 48 cm 3205 gr

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt??
Vaginal förlossning

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'??
Nope, inte ens förlovade men vi hade då varit tillsammans i 7 år.

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'??
Måste väl räknas som ett "misstag" då vi hade tänkt vänta 1 år till innan vi skulle slå på stort!

Är du gravid? Jag är i v 31 med mitt andra barn nu!
 
Sv: Eran första graviditet

Jag var 19 år när jag födde våran son. Ganska ung för då , för 10 år sedan, var det inte så vanligt som det är idag att yngre får barn.

Jag blev gravid efter 3 månader och det var inte meningen men idag har vi varit i hop i 11 år och varit gifta i 5 år så det gick ju bra i alla fall :D .

Min graviditet var helt ok om man bortser från de första 3 månaderna då jag mådde ganska illa och var övekänslig för dofter osv.
Men sedan var den som jag hade väntat mig.

Jag hade förverkar i tre dagar innan det var dax. Jättejobbigt eftersom jag inte kunde sova ordentligt och att det givetvis gjorde ont. På MVC sa de bara att det är vanligt och inget farligt.
Jag skulle haft den 20 april men fick 15 april (påskafton) istället.
Dagen innan förverkarna kom så hade jag varit på MVC för undersökning och där sa dom att jag skulle gå över tiden men icke då.
Man är ju lite extra känslig i humöret osv. och jag såg såååååå mycket framemot påskafton och sa till min man att -Det får komma när det vill bara inte på påskafton ,,,,men vad hände,,,jo precis...

Förlossningen gick bra, vi skrev in oss 13.50 tror jag och 23.28 är han född så det var helt ok.

Jag provade lustgasen men mådde dåligt av den och sedan fick jag en Västervikbedövning men den hann inte ta innan det var klart så jag födde utan bedövning, inget jag skulle vilja upprepa.
Däremot så verkade bedövningen strax efter så jag hade inget ont av när de trycker ut moderkakan.

Det blev som sag en kille 52cm och vägde 3350g.

Jag födde vanlig förlossning.

Jag är inte gravid nu och vi har inte planerat några fler barn.
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn??
25 år

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara??
Ungefär

Hur mådde ni under hela graviditeten??
Fysiskt rätt bra, psykiskt sämre pga misshandelsförhållande.

Hur lång tid gick ni??
42½ vecka

Gick förlossningen bra??
Avslutades med metallsugklocka pga hotande fosterasfyxi och sekundär värksvaghet.

Hur lång tid tog förlossningen??
Igångsatt vid 11 tiden den 9;onde, började krysta vid 24 tiden, barnet fött 01,29 den 10;onde.

Hur ont gjorde det egentligen??
Ondare än man kan föreställa sig, framförallt på ett annat sätt.

Använde ni något smärtstillande, vad för något??
Epidural

Blev det tjej eller kille, vikt & längd??
Kille. 4395g, 55 cm

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt??
Normalt med hjälp på slutet, metallsugklocka och yttre press.

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'??
Nope. Jag hade talat om för honom att det inte var någon ide att fria för jag skulle aldrig gifta mig med någon som slog mig.

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'??
"Misstag"
 
Sv: Eran första graviditet

moondance skrev:
Jag skulle vilja veta lite om just eran första graviditet. Hur gamla va ni när ni fick erat första barn?? Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara?? Hur mådde ni under hela graviditeten?? Hur lång tid gick ni?? Gick förlossningen bra?? Hur lång tid tog förlossningen?? Hur ont gjorde det egentligen?? Använde ni något smärtstillande, vad för något?? Blev det tjej eller kille, vikt & längd?? Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt?? Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'?? Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'?? Berätta gärna lite mer om hur det va att vara gravid för första gången, jag vill veta 'ALLT' som har med eran första graviditet att göra.. ;)

Nästan 22 år

Nej, mycket jobbigare.

Mådde illa i drygt 9 månader och hade mycket foglossningar tidigt.

Gick 8 månader, 3 veckor och 4 dagar

Förlossningen gick bra

Hade förvärkar i tre dygn, vilket var jobbigt för att det gick ont hela tiden i tre dygn. fick kraftiga värkar kl 13, åkte in vid 16 och krystade i 16 minuter tills han föddes kl 23:91.

Det gjorde fruktansvärt ont! :eek: Det var inte i närheten av vad jag trodde att det skulle göra!

använde bara lustgas. Barnmorskan ville inte ge mig något annat, tyckte att det var för tidigt, sedan tyckte hon inte att det var lönt. En läkare försökte sätta värkstimuloerande dropp först i handryggen, sedan armvecket och sist i andra handen...sedan upptäckte hon att barnet var ute och sa " jaha då behjöver vi inte dropp".

Pojke. 48 cm lång och 3230gram.

födde vaginalt.

Inget misstag. Hade försökt i 8 månader innan jag blev gravid.

Var förlovade just när jag blev gravid och gifta när barnet var fött.
 
Sv: Eran första graviditet

moondance skrev:
Jag skulle vilja veta lite om just eran första graviditet.
Hur gamla va ni när ni fick erat första barn??
22 år

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara??
Hade nog inte funderat på hur det skulle vara innan jag var gravid.
Jag var väldigt aktiv i hundklubben under min första graviditet och lät det inte hindra från att kuta runt i skogen och spåra.

Hur mådde ni under hela graviditeten??
Bra.

Hur lång tid gick ni??
Exakt på dagen 40 veckor.

Gick förlossningen bra??
Om jag inte tagit ryggmärgsbedövning hade det nog gått bättre. Jag kände inga krystvärkar, så det fick bli sugklocka.

Hur lång tid tog förlossningen??
Mins inte riktigt när vi kom in men det var på em/kväll och han är född kl.03:42.

Hur ont gjorde det egentligen??
Öppningsskedet var fruktansvärt och därför lade de ryggmärgsbedövning och det blev nog lite väl mycket för jag kände inget alls efter det.

Använde ni något smärtstillande, vad för något??
Ryggmärgsbedövning

Blev det tjej eller kille, vikt & längd??
Kille 52 cm 3420 g

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt??
Vanliga vägen

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'??
Nix

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'??
Medger att det inte var direkt planerat.

Berätta gärna lite mer om hur det va att vara gravid för första gången, jag vill veta 'ALLT' som har med eran första graviditet att göra.. ;)
Jag gjorde allt som jag gjort innan. Jobbade i stallet, tävlade/tränade hundar och arbetade inom vården. Jag mådde oförskämt bra genom hela graviditeten, hade inte ont och inget illamående. Med barn nummer två som kom 17,5 månad efter den första fick jag hemska foglossningar tidigt, vet inte om det berodde på att den graviditeten kom så tätt efter den första.

Efter dessa två så har jag inte fött fler barn.
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn??
30 år

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara??
Ja

Hur mådde ni under hela graviditeten??
Foglossningar sista 2 månaderna, behandlades med akupunktur 2 gånger/vecka.

Hur lång tid gick ni??
Sonen är född tre veckor för tidigt.

Gick förlossningen bra??
Ja

Hur lång tid tog förlossningen??
20 minuter

Hur ont gjorde det egentligen??
Ont gjorde det, men det gick snabbt över.

Använde ni något smärtstillande, vad för något??
Akupunkturnålar på magen.

Blev det tjej eller kille, vikt & längd??
Kille, 48 cm, 3280 g

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt??
Normalt

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'??
Förlovade

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'??
Planerat
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn?
-21

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara?
-Nej... jag hade aldrig ens hört talas om foglossning och alla besvär man kan få. Självklart råkade jag ut för nästan allt. ;) Innan hade jag hört om morgonillamående (som visade sig hålla i sig hela dagen..) och att man kissade oftare ungefär. ;)

Hur mådde ni under hela graviditeten?
- I början mådde jag illa, sen hade jag en period då jag mådde ganska så bra förutom en början av foglossning som kom tidigt (runt v.14). Runt v.26 blev jag så deprimerad att jag blev sjukskriven resten av graviditeten plus att jag de 3-4 sista månaderna hade svår foglossning som gjorde mig i stort sett låst till lägenheten.

Hur lång tid gick ni?
- Födde på dagen enligt beräknad sista mens, men enligt UL födde jag 5 dagar tidigare.

Gick förlossningen bra?
- Fick värkstimulerande dropp då vattnet gått och det var mekoniumfärgat och mina värkar hade avtagit när jag kom upp på BB. Dropp var min stora skräck... Det värsta var dock att jag råkade ut för en total sfinkter ruptur plus en djup perinealbristning så jag fick sys först en timme på förlossningen och sen ytterligare två timmar på operation. Men för bebis så gick förlossningen fint, hon mådde hur bra som helst.

Hur lång tid tog förlossningen?
- 11 timmar ungefär sen de satte droppen... vet inte riktigt hur man ska räkna egentligen. :D

Hur ont gjorde det egentligen?
- Går inte ens att beskriva. ;) Jäkligt ont.

Använde ni något smärtstillande, vad för något?
- Lustgas och EDA

Blev det tjej eller kille, vikt & längd?
-Flicka, 4080g och 51cm lång. :)

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt?
- Vaginalt.

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'?
-Nopes, men vi förlovade oss under graviditeten. :D

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'?
-Ett välkommet misstag. :)
 
Sv: Eran första graviditet

Jag var 26 när jag fick min första.

Graviditeten var lättare än jag trodde.

Förlossningen normal till slutet då de fick hjälpa till m sugklocka, syrebrist pga för kort navelsträng.
Från vattnet gick till hon var ute ca 10 timmar, men värkarna började inte förrän efter 5 timmar efter vattenavgång.
Fick EDA.

Flicka 47cm 2700g.

Inte gifta men förlovade.

hade tänkt vänta lite längre innan.

Efter det fick jag tre barn till rätt snabbt, så när äldsta var 5½ år hade hon tre småsyskon :)
Flicka 2 50 cm 3700 g
Pojke 3 51 cm 3600 g
Flicka 4 49 cm 2900 g

Alla födda på den beräknade dagen eller en dag före eller efter datumet.

Vi stannade p fyra, för den gången hann vi precis till BB ;)
vågade inte chansa på en femte *efter vägen* *S*

Alltså, varje efterföljande grav o förlossning gick snabbare och enklare för mig. Är väl avelsstotypen :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eran första graviditet

Jag var 28 när jag fick Elin
Mådde skapligt under hela graviditeten, förutom att jag var förkyld så gott som hela tiden

Jag gick 3 veckor!! över tiden, och då satte dom igång mig.

Fick värkstimulerande dropp, men när jag var öppen 8 cm, så gick hennes hjärtljud upp och låg kvar konstant, så det blev ett KATASTROF-snitt, väldigt dramatiskt blev det

Men är tacksam att det inte var så många som födde barn just den dagen på Huddinge sjukhus, så läkaren kunde vara 100 procent hos mig, så dom lyckades få ut henne innan det hann bli någon skada

Hon vägde 4420 och var 53 lång

Hon var inte planerad men mycket välkommen

Vi gifte oss när jag var i 5 månaden
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn??
Jag var 24 år

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara??
Ja det var den, ialla fall som jag kommer ihåg nu. ;)

Hur mådde ni under hela graviditeten??
Jag mådde fruktansvärt illa första veckorna men med akupunktur så blev det bättre, foglossningar kände jag inte av alls.

Hur lång tid gick ni??
42+1 började de sätta igång mig och elin är född v. 42+6...

Gick förlossningen bra?? Hur lång tid tog förlossningen??
Det beror lite på hur man räknar, jag började få regelbunda värkar tidigt söndag morgon då jag hade fått komma hem på permison, jag var inskriven under ingångsättningen. Söndag efm fick jag komma in till BB för de ville kolla så allt var ok, sen fick jag vara på "min" avdelning till mitt i natten då jag kände att jag ville ha lustgas.
Många timmar senare, rättare sagt 10 min i tolv på natten till tisdag är hon äntligen född...

Hur ont gjorde det egentligen??
Det gjorde ont med värkar men hanterbart.

Använde ni något smärtstillande, vad för något??
Jag tog lustgas, fick akupuntur, de gav mig även morfin/petadin för att jag skulle få vila lite och få bättre värkar, nu var det inte värkarna det var fel på men ialla fall.

Blev det tjej eller kille, vikt & längd??
Det blev en "liten" tjej på 4200 g och 54 cm lång

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt??
Eftersom det inte hände något blev det ett så kallat akutsnitt, men det var inte särskilt akut så från att de tog beslut och jag fick brickanyl så dröjde det nästa 3,5 timme innan jag fick komma in på operation, först var det ett "riktigt" akutsnitt och sen var narkosläkaren upptagen med ett armbrott innan det var min tur... ;)

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'??
Nix, vi förlovades oss sex månader efter att hon föddes och gifte oss i våras.

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'??
Det var plannerat

Jag vet inte om det är så mycket mer att berätta egentligen, mest att man ska lyssna på sin kropp och tillåta sig själv att sitta och fundera över "krypet" i magen och njuta av det, andra gången har man inte samma tid att sitta stilla och bara njuta! ;)
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn?
* Jag var 24

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara?
* Jag hade ingen aning hur det skulle vara, så ja, det var nog som jag föreställt mig

Hur mådde ni under hela graviditeten?
* Väldigt väldigt dåligt i början, sedan blev det "som vanligt" efter ungefär halva tiden

Hur lång tid gick ni?
* 40 veckor, vattnet gick på bf och hon kom dagen efter

Gick förlossningen bra?
* Helt okomplicerat

Hur lång tid tog förlossningen?
* Ganske exakt ett dygn från det att vattnet gick

Hur ont gjorde det egentligen?
* Jag kommer inte ihåg.... Det gjorde otroligt ont - det går inte att beskriva med någon jämförelse. Men jag överlevde och är gravid igen - så så farligt var det inte! :D

Använde ni något smärtstillande, vad för något?
* Provade det mesta: Duscha, varma kuddar, akupunktur, lustgas och EDA.

Blev det tjej eller kille, vikt & längd?
* En flicka, 3740g och 53cm

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt?
* Vaginalt

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'?
* Vi var gifta

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'?
* Det var planerat
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn?
-19år och 23 dagar ; )

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara?
-Nej. Jag visste inte något allt om hur det skulle vara eller vad som hände. Dvs varje steg blev en överaskning.. inte alltid så trevligt.

Hur mådde ni under hela graviditeten?
- Mådde illa i början men spydde aldig. sen fick ja väldigt ont i ryggen.. Annars mådde jag bra. och bättre psykiskt har ja inte mått på LÄNGE

Hur lång tid gick ni?
- Födde 5dagar efter beräknad bf enligt ul. han föddes på morgonen den 24 i ställer för 19

Gick förlossningen bra?
- Ja. Det va väldigt rörigt när ja födde barn. efersom de va väldigt många som födde samtidgit. Men förlossning gick jätte bra och ja sprack inget alls. förlorade inget blod häller.

Hur lång tid tog förlossningen?
- klockan 15 började jag få känningar då åkte ja hem från jobbet (stallet) vid 18 va det igång mera regelbundet vid 23 började ja fatta att det nog va på g på RIKTIGT 02 åkte vi in 04 gick vattnet 08 började jag krysta 08,55 va Waldo ute 09,10 gick moderkakan och allt va klart. dvs allt som allt tog det från första känning 18h, från det att det började "göra ont" 9h och på bb va vi i 6h och värkarbetet höll aktivt på i 5h då det va jobbigt.

Hur ont gjorde det egentligen?
- finns inte ord för smärtan

Använde ni något smärtstillande, vad för något?
- fick bara pedidin (stavas inte så) men de fick ja som lugnande för min kräkfobi så ja skulle kunna slappna av mellan värkarna och koncentera mig

Blev det tjej eller kille, vikt & längd?
-Kille 50cm 3975g

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt?
- "normal"

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'?
-Nej inte förlovade häller

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'?
-Nja.. halvt och halvt vi planerade det inte men hade inget p-medlel och "körde på" säkra perioder. Så va sa väll att de blir när de blir men vi jobbade inte för att få barn.
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn?
24 år

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara?
Nej inte alls, jag hade tänkt mig att arbeta ända in i slutet men blev istället sjukskriven fr.o.m v 28 pga hotande förtidsbörd o fick inte göra i princip någonting från o med det...

Hur mådde ni under hela graviditeten?
Mådde illa och kräktes varje morgon t.o.m v 22...sedan hade jag väldigt mycket sammandragningar fr.o.m v 28, annars mådde jag ganska bra :)

Hur lång tid gick ni?
Min tjej är född i v 37+2

Gick förlossningen bra?
Japp :smirk:

Hur lång tid tog förlossningen?
Vattnet gick klockan 8 på morgonen och tjejen är född kl.02.12 nästkommande natt.

Hur ont gjorde det egentligen?
ONT

Använde ni något smärtstillande, vad för något?
Ja lustgas och epidural

Blev det tjej eller kille, vikt & längd?
Tjej 3640 g, 48 cm

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt?
"normalt"

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'?
Nix

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'?
Ett mycket välkommet "misstag" :love:
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn?
22

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara?
Ja ...

Hur mådde ni under hela graviditeten?
Bra, hade noja på torkad frukt,har altid både före och efter avskytt torkad frukt.

Hur lång tid gick ni?
2 dagar över med ettan

Gick förlossningen bra?
Japp

Hur lång tid tog förlossningen?
Vattnet gick klockan 23 på kvällen och killenär född kl.06,01 nästkommande morgon

Hur ont gjorde det egentligen?
Ont men häftigt

Använde ni något smärtstillande, vad för något?
epidural

Blev det tjej eller kille, vikt & längd?
kille 3810, 52 cm

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt?
"normalt"

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'?
Nix

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'?
planerat så till vida att vi sagt blir det så blir det."
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn??
Jag var 21 år när felicia kom till välrden
Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara??
Ja faktiskt,men hade förbrett mig att det skulle vara värre..
Hur mådde ni under hela graviditeten??
hmm...Dem första månaderna fram till 5 månad spydde jag som en gris...Jag var nära på att åka in till akuten för att få dropp för jag hade vätskebrist... Sen så hängde inte min livmoder med när min mage växte så jag blev sjukskriven mycket pga smärta. Men den sista tiden så mådde jag bra. Var tjcok och rund..hehe
Hur lång tid gick ni?? Gick förlossningen bra??
Förlossningen gick bra. På julafton så kände jag mig bajsnödig och föröskte bajsa men det kom inget :D :o . Men sen när vi kom hem precis vid midnatt så fick jag värkar. Det höll varade 1 min och kom varanan femte minut.. Så höll det på ett tag...Vi ringde in kl 01 men vattnet hade inte gått och dme tyckte inte vi behövde åka in. Så jag låg i sängen i 15 timmar och hade värkar femte min o varade 1 min..Hade tvcå stunden när jag hade ständig värk i 2 timmar.
Sen vid kl 15 på juldagen så skulle jag på toa så gick slemproppen. vi ringde in dem sa att vi kunde ta dte lugnt och komma in.
Vi kom in kl 18 på kvällen. Innan det så satt jag i bilen då had ejag värkar var 3:dje min o varade 1 min....Vi var helt själva på förlossningssalen så sköterskan sa att jag kunde få bada men när hon skulle känna hur öppen jag var så fick hon en chock jag skratatde att jag var öppen 8 cm redan..haha...Fick åka in till salen kl 19 och dem gjorde hål så att vattnet gick..kl 21 så kom kryssnings värkarna *stav* så kom hon 21.44.
Hur lång tid tog förlossningen??
3 tim och 44 min
Hur ont gjorde det egentligen??
Tänkte inte på smärtan för man hade annat att tänka på hehe
Använde ni något smärtstillande, vad för något??
Endas lustgas...rolig upplevelse
Blev det tjej eller kille, vikt & längd??
En Flikka...vikt:4080..Längd:52
Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt??
Normalt
Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'??
Nej,förlovade
Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'??
Vi hade sagt att vi ville ha barn,men när visste vi inte.

Det är en underbar upplevlse. men det negativa var nog efter förlossning en fick jag se Felicia en snabbis ochs ne fick jag åka ner till operationsbordet för jag sprack enda upp till anusringen.. :eek:
Dem skulle sätta ryggbedövning för dme skulle sy i musklern men misslyckades efter 6 gånger.. vilken smärta...så dem fick söva ner mig men ville inte först det för jag vägde för mycket. Men då körde dem upp en tub (lokalbedövning) i näsan och körde ner en slang via näsan för att suga upp all mat i magen... det värsta jag vart med om..sen så somnade jag och vaknade upp igen 05 på annandagen. Fick se Felicia igen...
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn?
hade varit 24 i en månad :D

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara?
vet inte riktigt nu efteråt vad jag föreställt mig.. men jag trivdes med att vara gravid när jag var det, men det var skönt efteråt att inte vara det ;)

Hur mådde ni under hela graviditeten?
Jättebra. I början mådde jag illa å spydde en gång, men bara jag åt direkt när jag blev lite hungrig mådde jag toppen, lite småkrämpor ibland men inget jag kan direkt beklaga mig över...

Hur lång tid gick ni?
10 dagar, eller förlossningen drog igång på +9 men det var kvällen å han föddes morgonen efteråt.

Gick förlossningen bra?
Ja det gjorde den väl... vi lever ju och mår bra i alla fall...

Hur lång tid tog förlossningen?
Vattnet gick 21 och de riktiga värkarna drog igång under natten och han föddes 8,36 morgonen efter då

Hur ont gjorde det egentligen?
förlossningssmärtan var en fis i rymden mot vad det kändes med bäckenbottenbedövning och när den inte tog bli sydd utan bedövning.. plötsligt ser inte Rambo så häftig ut längre när han syr sig själv i armen... han skulle ha testat i de nedre regionerna.. :eek:

Använde ni något smärtstillande, vad för något?
lustgas och bäckenbottenbedövning, som aldrig tog utan bara gjorde det hela värre eftersom hon var tvingad att lägga dem. mer hanns inte med...

Blev det tjej eller kille, vikt & längd?
kille, 4285 och 55 cm

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt?
normalt... eller vaginalt om det nu är normalt :smirk:

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'?
nej. Gifte oss när sonen döptes

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'?
Både och. Vi ville egentligen men letade hus och hade bestämt oss för att göra uppehåll i produktionen... men så kan det gå när inte haspen är på så att säga, när tåget går så... :o Men han var hemskt önskad och välkommen :bow: trots att man tvekade många gånger på vägen om man skulle klara det...
 
Sv: Eran första graviditet

Hur gamla va ni när ni fick erat första barn??
Fyllde 29 två veckor efter förlossningen.

Va graviditeten som ni trodde att den skulle vara??
Nej! Jag hade förväntat mig massor av krämpor och humörsvängningar, men de uteblev!

Hur mådde ni under hela graviditeten??
Lite bakfylle-må-dåligt i början, men inga kräkningar. Och ingen foglossning att tala om heller. Från mitten mådde jag jättebra. Jag blev inte ens less på slutet!

Hur lång tid gick ni??
Värkarna startade sent på kvällen på beräknat datum. Ella föddes kvällen efter.


Gick förlossningen bra?? Hur lång tid tog förlossningen??
Jag har en positiv syn på det hela. Det tog 20 timmar och Ella är tagen med sugklocka. Men jag var glad och nöjd mest hela tiden och förlossningspersonalen var verkligen underbar!

Hur ont gjorde det egentligen??
Inte alls som jag föreställt mig. Jag hade ont i ryggen, jag hade mer trott att man hade ont i magen.. Jag hade ryggbedövning, och den gav total smärtlindring för mig. Jag kände inte ens smärta när jag krystade (jag kände knappt krystvärkarna heller iof...)

Använde ni något smärtstillande, vad för något??
Lustgas och, som sagt, ryggbedövning.

Blev det tjej eller kille, vikt & längd??
Tjej 3720g 51 cm

Födde ni 'normalt' eller kejsarsnitt??
Vaginal förlossning

Va ni gifta innan ni 'gjorde barn'??
Nej.

Va det meningen att det skulle bli barn eller va det ett 'misstag'??
Planerat. Det tog tre månader innan vi fick "napp".

Är du gravid? Nej.
 
Sv: Eran första graviditet

Tack så mycket alla, för att ni delar med er!!! ;) :bow:
 
Sv: Eran första graviditet

28 år när jag fick min första

Nej jag trodde det skulle vara värre att vara gravid!

Jag mådde relativt bra, inget illamående eller några andra graviditetssymptom, var bara ganska trött vissa perioder.

Jag gick i 40veckor! prick!

hm tja den gick bra, Dottern kom ut och vi båda mådde bra efteråt.

Förlossningen tog ca 19h från första värken till det var klart

Det gjorde j***t ont!

Lite lustgas, Fick epidural.

Tjej, 2550g 47cm.

Födde normalt

Sambon och jag är inte gifta men pratar om det

Det var planerat :)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 373
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 064
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 727
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp