Erbjuden en tjänst med står långt ifrån varandra lönemässigt

Islandshästryttare

Trådstartare
Funderar på hur jag ska göra. Tycker det var synd att jag inte fick några indikationer på att vi stod så långt ifrån varandra lönemässigt redan vid intervjun. Då kanske jag helt enkelt hade tackat för mig direkt och inte behövt prata med mina referenser och så. Jag gör i princip inget lönelyft alls om jag tar den här tjänsten och är relativt likvärdiga arbetsuppgifter, utredning, handläggning och beslutsfattande men inom annat område..

Har också en annan intervju efter midsommar men de kan inte vänta så länge med besked. Alternativet är att plugga klart i höst och stanna på den tjänsten jag har och ha tjänstledigt på deltid som jag fått beviljat. Då kommer jag ha en kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt ämne. Nu har jag en YH-examen. Har buke några råd eller bara tankar på hur ni har tänkt i liknande situationer? Tror inte jag kan få upp lönen speciellt mycket på den erbjudna tjänsten utifrån vad de sa idag.

Vet inte heller om jag får så mycket högre lön med en kandidatexamen än en YH-examen. Däremot kanske bättre utvecklingsmöjligheter på sikt.
 
Vet inte om du blir så mkt klokare av detta. Men om jag utgår från mig själv så skulle jag nog tänka lite så här:
- vill jag byta jobb? Varför? Är det för att få upp lönen eller för att få ett miljöombyte. Om prio 1 är att få högre lön kanske det inte är värt att byta till detta för dig då kanske det är bättre att plugga mer om det nu också var ett alternativ.
men om det innebär en likvärdig lön men ett miljöombyte som verkar kul så kanske det kan vara roligt att byta ändå.

Det jag dock tänker om jag utgår från mig själv är att jag inte skulle tänka mig att gå ner i lön från vad jag van med vid byte av arbete, om det inte innebar andra förmåner, spånar fritt nu men tex mer semester, betald tjänstebil, kortare arbetsdagar eller liknande.
 
Vet inte om du blir så mkt klokare av detta. Men om jag utgår från mig själv så skulle jag nog tänka lite så här:
- vill jag byta jobb? Varför? Är det för att få upp lönen eller för att få ett miljöombyte. Om prio 1 är att få högre lön kanske det inte är värt att byta till detta för dig då kanske det är bättre att plugga mer om det nu också var ett alternativ.
men om det innebär en likvärdig lön men ett miljöombyte som verkar kul så kanske det kan vara roligt att byta ändå.

Det jag dock tänker om jag utgår från mig själv är att jag inte skulle tänka mig att gå ner i lön från vad jag van med vid byte av arbete, om det inte innebar andra förmåner, spånar fritt nu men tex mer semester, betald tjänstebil, kortare arbetsdagar eller liknande.


Tack för svar jo jag känner ju att det är delvis miljöombyte som jag vill byta arbete för men sen är det klart att jag vill ha något betalt för min erfarenhet och kompetens också då jag har relevant sån av båda delarna. I princip så innebär det inget plus alls för mig på lönesidan. Förmåner är likvärdiga, statliga tjänster båda två.

Ja plugga är ett reellt alternativ i detta läget också. Varför måste livsvalen vara så svåra?:confused1::confused1:
 
Jag var nyss på intervju på ett ställa. Redan i första samtalet säger jag lönen jag har idag.
Sen går jag på två till intervjuer, de är jättenöjda! Vill anställa mig och ger ett erbjudande 13kkr under!!! Nuvarande lön.

Nu har jag fått erbjudande om en liknande tjänst på ett annat bolag 7kkr över nuvarande lön. Känns betydligt rimligare.

Jag fattar faktiskt inte hur de första tänker….
 
Jag var nyss på intervju på ett ställa. Redan i första samtalet säger jag lönen jag har idag.
Sen går jag på två till intervjuer, de är jättenöjda! Vill anställa mig och ger ett erbjudande 13kkr under!!! Nuvarande lön.

Nu har jag fått erbjudande om en liknande tjänst på ett annat bolag 7kkr över nuvarande lön. Känns betydligt rimligare.

Jag fattar faktiskt inte hur de första tänker….

Oj det är ju nästan oförskämt kan jag tycka att låta det gå så långt som till tre intervjuer utan att ens ge en hint om att man står så långt ifrån varandra lönemässigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp