Bukefalos 28 år!

Erfaren- när är man det?Annonser...

finapina

Trådstartare
Tittar på hästannonser, ganska kul tycker jag. Funderar över fenomenet "kräver erfaren ryttare". Vad menas då EGENTLIGEN? Ngn som ridit mkt (o vad är det?) / rider på MsV- nivå / ngn som kan hantera problemhästar/ heta el krångliga hästar? Själv har jag ridit 12 år, sista året 3- 4 ggr/ vecka både självständigt o på ridskola. Men på relativt okomplicerade hästar ( inga stegrande, tokskenande,galet hetsiga typer). Och nej, jag är inte på väg att svara på annons , är bara nyfiken vad man söker liksom...
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

Om jag skulle använda den formuleringen så skulle jag leta efter en ryttare som:

* kan hantera lite bus och brall i ridningen
* Inte blir rädd av ovanstående
* som kan känna av vad som är glädjebus och vad som är test - och agera utefter det
* Som är lugn och trygg även om hästen skulle vara tittig/het/busig och inte hanterar de situationerna med spö/ryck/stress.
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

+1 på det.

Det handlar enligt mig mycket om det att du ska kunna behålla lugnet i all situationer och vara såpass trygg att du kan reda ut alla situationer som kan uppstå på ett bra sätt. Sedan är det ju olika på häst och häst VARFÖR en erfaren ryttare behövs. Om den är väldigt pigg, slö, osäker, busig, obstinat osv.
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

Jättebra förklaring :)

Jag som har ridit tre ggr längre än dottern räknat i år är ju inte hälften så erfaren som henne som rider 5-7 ggr i veckan (i höstas ibland mer än 10 ridpass i veckan) på alla möjliga och omöjliga typer av hästar
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

Håller med ovanstående.

Jag använder den formuleringen i samband med hästar som behöver tydligt ledarskap för att vara harmoniska, vare sig den är tuff och gärna tar över eller osäker och behöver stöd.

Det behöver ju inte betyda att hästen är en bockmaskin eller svårriden utan brukar mer tala att man vill locka till sig en viss typ av spekulant - någon med mer erfarenhet och som är trygg och konsekvent.
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

Ja just det. Olika hästar behöver väl personer som är erfarna på olika vis, kanske. Erfarenhet i hästhantering är väl även det A och O. Bra svar jag fått, tack!
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

Är det en annons jag är intresserad av brukar jag fråga, plus att jag berättar vilka erfarenheter jag själv har. Man har ju så olika nivå både som säljare o köpare och att berätta allt i en annons är ju svårt, vissa ryttare direkt från ridskolan kan vara bryska i hjälper och obalanserade, och då kan det bli väldigt fel på en känslig unghäst tex...
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

Det där tycker jag är jättesvårt! Om jag skulle annonsera ut min ( även när jag gjorde det ) använder jag den frasen. Och då är min inte svårriden någonstans. Men ung och nervig, behöver en lugn och trygg ryttare som inte får händerna i knät när hästen hoppar till av en fågel eller drar en liten bockserie i galoppen. Men - jag skulle inte svara på sådana annonser då jag tror att hästen är både svår och farlig :p Så man gör nog bäst i att som någon sa, höra av sig och fråga. Alla har ju olika uppfattning.
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

Jag menar någon som både är orädd och har balans så den inte trillar av om hästarna hittar på bus eller blir rädda och skuttar till, som har ridit många år och på olika hästar (inte bara ridskolehästar utan mer nerviga tävlingshästar, unghästar osv) och har en bra känsla så den kan rida hästar som inte går rakt fram med allt och alla.
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

när jag börja plönningegymnasiet i galopp fick jag tuffa benmuskler, tuff i mig själv och hade lugn och kontroll, slutade där och kom till hallandsridgymnasium fick kritik ( super erfaren ryttare ) sen hoppade jag av .... hoppa på året efter igen hade inte rede ngt speciellt. Då fick jag hamna i nybörjare gruppen....

Vad jag själv tror är muskler , vilket gör att sitt eget förtroende håller sig kvar i sadeln... Tryggheten i sig gör ju att studsar hästen är man ju ändå lugn ..:)
Eftersom jag hade varken muskler eller förtroende kvar ( och p.g.a att jag fick hamna i en grupp som hoppa över bommar sjönk min självförtroende verkligen,...
 
Sv: Erfaren- när är man det?Annonser...

För mig är erfaren när man ridit flera olika typer av hästar under många år och löser det bra, nu menar jag inte ridskolehästar utan , unghästar, problemhästar, rutinerade hästar osv osv.

Att ha ridit en enda häst under 15 år blir man inte så erfaren av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp