Erfarenhet av hane och tik

cassina

Trådstartare
Jag har haft hund i många år, alltid tikar. Av någon anledning har det blivit så. Har ingen erfarenhet av hanhundar.

Funderar allvarligt på att skaffa ytterligare en hund. Har idag två tikar men har fått möjlighet att få köpa en mycket fin liten hanvalp.

Vad har ni för erfarenheter av att ha både hanar och tikar?
 
alla han hundar jag har haft har varit svåruppfostrade,lyssnar inte på en,mer spring i dom.däremot så har tikarna varit lugna och lättlärda. och i framtiden så ska jag bara ha tikar :)
 
Vi har 4 tikar och 2 hanar och det fungerar jättebra. När tikarna löper så får hanarna vara i ena delen av huset och tikarna i andra delen.
Vi har aldrig haft sån otur att vi har haft hanhundar som matvägrar mm, men det kanske bara är ren tur. :D
 
Just nu har vi fyra tikar och två hanar. Det fungerar med pusslande vid löp, och lill-hanen matvägrar, men det är ändå ganska okej. Visst skvätter pojkarna inne vid löp, men det går att tvätta bort, och stryk sedan tabasco på kisställena så går de inte tillbaks dit.
Jag anser att tikarna är precis lika svåra/lätta att fostra som hanarna, men det kanske varierar från ras till ras...
När jag har slutat med hunduppfödning så ska jag bara ha pojkar hemma! :banana:
 
Min ena uppfödare brukar alltid säga att när hon blir gammal och hamnar på hemmet ska hon ha en hanhund med sig ;)
Hon anser att hanhundarna överlag är trevligare.

Det enda som oroar mej lite är när det är löptider och man måste skilja de åt men det är kanske inte ett så stort problem egentligen :confused:
 
Jag har en tik och en hane.
Hanen är inte så intresserad av tiken på "det" sättet och är dessutom steril, tyvärr.
Lämnar ändå bort hanen under höglöpet för att slippa massa snusk. :p
 
Har bara haft hanhund, vill bara ha det också..vet inte varför -det har bara blivit så.
Just jämförelse tik/hane rent mentalt ...beror ju så mycket på uppväxt, ras, föräldrar....man kan ju inte säja att alla hanhundar är på ett visst sätt och alla tikar på ett annat.
Jag vill för det första ha en hund, av en viss ras, sen föredragsvis en hanhund, men finns det en tik som det skulle klicka med så för all del, det går ju inte i absurdum :smirk:
 
Det viktigaste är ju såklart att det klickar :love:

Förra gången jag skaffade valp var jag och tittade på en korthårig tik, var alldeles säker på att jag skulle ha just en korthårig. Men väl framme hos uppfödaren blev jag blixtförälskad i en långhårig valp, som egentligen inte alls var till salu....efter viss övertalning så fick jag köpa henne :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 300
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 834
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 414
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 967
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp