Erfarenhet av ligamentskada? Prognos?

Lundqvist89

Trådstartare
Hej!

Min häst, en 4-årig new Forrest blev halt på v.f i slutet av augusti 2012. Veterinären röntgade v.f kota, hov + carpus= ua. Kotledsinflamation blev hans diagnos. Hästen blev sprutad i kotan 2ggr/olika tillfällen + en gång i carpus. I januari 2013 blev han friskförklarad, ua vid böjprov vf. Låååååångsam igångsättning enligt schema. Efter ca 1,5 månad kändes han inte fräsch. Linade honom på böjt spår och visst var han halt på vf igen

Nu beslutade jag att åka till en annan klinik för en "second opinion"
Mars 2013 besökte vi klinik nr 2. Resultat i stora drag : halt på 3 ben(böjprov på alla ben, ngt som inte gjordes på 1:a kliniken) mest halt på volt (vf)
En himla massa röntgen bilder på flera ben högt och lågt. Ultraljud av kotorna visade ligamentskada på båda fram, mest vänster kota. Ligamenten som var skadade var nedre sneda kotsensbensligament bägge fram samt samt ligament mellan kotsenbenen på vf.
Hästen blev behandlad med stötvågsbehandling X3 med 2 veckors mellanrum. Skritt för hand med ökad längd fram till återbesöket 8v senare. Liten hage.

På återbesöket var hästen bättre kliniskt, inte lika halt men fortfarande halt. Ny ultraljudsundersökning gjordes av kotorna vilket visade att inget beträffande läkning hade skett. Ligamenten såg likadana som 8v tidigare och 3 stötvågsbehandlingar senare...

Nu tyckte vet. att jag skulle släppa honom på sommarbete på 3 mån och "glömma bort" honom. Alltså inte nödvändigt med hans promenader. 3 månader senare skulle vi komma tillbaka på nytt ultraljud och ny undersökning...

Här står jag nu. Hästen är på sommarbete och jag väntar på nytt vet. Besök i augusti. Min fråga till er; någon som har erfarenhet av ligamentskador? Läkningstid? Hur tror ni prognosen med min häst är? (Verkar som ligamenten inte vill läka) Nu har han varit halt i 10 månader - hans friskförklaringsperiod på 1,5mån.. Ligamentskadan har varit känd sedan mars i år, men kan mycket väl har funnits där från början. Veterinär 1 behandlade bara kotledsinflamation och ultraljudade inte. Värt att tillägga är att hästen inte är felaktigt inriden/ riden för hårt under den korta period som han han bli riden...
Vad ska jag göra om ligamentskadan fortfarande inte har läkt ngt i augusti? Kommer det någonsin göra det då? Han är ju inte ens fyllda 4 år. Väldigt lekfull häst som mår psykiskt dåligt av läget nu.

Tacksam för råd/kommentarer.

Med vänliga hälsningar!
 
Sv: Erfarenhet av ligamentskada? Prognos?

Ligament skador är extremt jobbiga och komplicerade och kräver väldigt lång läketid generellt talat . Ligament inte sällan har dålig prognos beroende på grad .

Jag hade inte konsulterat internet utan veterinär i frågan . Litar du inte på behandlande veterinär så kontakta ngn annan och ställ frågorna om prognos som du ställer här .
 
Sv: Erfarenhet av ligamentskada? Prognos?

Tack för svar!

Veterinär nr 2 som vi nu går till litar jag helt på! Det är väl bara sånt här jag kommer och tänka på emellan de olika veterinär besöken.. Om det har skett ngn förbättring eller inte.. Vad ska jag göra om det inte läkt i höst än?

Besvärlig skit med ligamentskador:/ verkar som min häst läkning har stannat av, hoppas den kommer igång igen!
 
Sv: Erfarenhet av ligamentskada? Prognos?

Håller med Mackan här. Ta det med behandlande veterinär.
Ligament har ofta sämre prognos. Det är liten blodtillförsel och det läker lååångsamt, om det gör det.
Vissa ligamentskador kan man få hästar symptomfria om de går att få smärtfria och man kan stärka upp muskulatur kring skadan.

Jag har just nu en häst i rehab som slitit sönder meniskeln och korsband i ena bakknäet. När vi varit hos vet med honom så sågs att han kliniskt var betydligt bättre. Han hade gått från flergradigt halt till max en halv. Men på ul såg man ingen större förbättring. Vi hoppas det kommer längre fram. Men risken finns att han aldrig läker ihop där.
Då får man hoppas att man kan få honom att hålla genom att muskla på kring knäet etc.

Han är en väldigt rörlig och energisk kille som tidigare hållits hyfsat i schack av att matte kunnat rida ur honom energi. Hon är väldigt bra på det.
Men nu blev han ju tvungen att stå på box och efter det kontrollerad rörelse.
Det var ingen picknick. Han är inte sån som ger sig på människor medvetet. Men han är så full av energi och så rörlig att man fick se upp. Och det får man göra fortfarande. Om än det oftast inte händer något nu mer.
Vi blev tvungna att droga honom då han skulle tränas ett bra tag. Just för att han inte fick hoppa till iom att man då riskerade att han gick sönder.
Nu är han så pass att han rids i skritt och trav och kan gå i hagen. Det gör att han hålls rätt bra mentalt. Men det är ju inget mot hur han är van att gå.
Om han klarar sig vet vi dock inte än. Det får man nog reda på först i vinter.

I början arbetade vi honom 2 pass per dag. För hand i träns i form så fort han fick göra annat än att ledas. Han får inte göra sidvärts a la skänkelvikning, inga bommar, inte offroad ute, inte galopp än. Inte halka etc.
Men han får iaf arbetas rätt länge, göra skolor, tempoväxlingar, rygga etc. Så man kan iaf hålla honom sysselsatt och tänkande.

Vi har också haft ute en sjukgymnast som gett bra tips kring annat än den träning han redan får.
Bla en balansplatta och en tejpning som iaf var nytt för mig. Intressant!
Hon tyckte, likt mig, att arbete för hand i träns är suverän rehab!

Jag använder oftast det på rehabhästar. Det är långt överlägset tömkörning! Och ridning iom att det sker utan ryttarens vikt/ev obalans.

Om det går att få din smärtfri hade jag sen satsat på att lära mig arbeta dem vid hand i träns. Kolla i dina trakter om det finns någon som är BRA!
Det går att lära dem använda sin kropp på ett sundare sätt, ändra rörelsemönster, om man vet vad man gör.

Lycka till!
 
Sv: Erfarenhet av ligamentskada? Prognos?

Ha tålamod. Har just avslutat en konvalecens på våran shettis med en gaffelbandsskada som hon fick i maj förra året. Första 6 mån hände i stort sett inget (enligt UL) men sista halvåret kom läkningen igång.
Hennes skada ansågs som ganska lindrig men det tar ändå ofta lång tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp